• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina gamla ur. Lönt att lämna in?

MagnusM

Breitling
Hej!

Ny här. Fick rådet att ställa frågor till er om mina gamla ur. Det är såhär att jag har en del gamla grejer som jag ärvt av fadern och möjligen även av min farfar. Jag är fullt medveten om att detta troligen mest är skräp rent objektivt (?), men tänkte ändå höra med er om det finns någon här som är "lönt" att lämna in?
Mest intressant rent personligen: röd Tissot pga pappa gifte sig i den.
Mvh Magnus
 

Bilagor

  • IMG_5776.JPG
    IMG_5776.JPG
    90.2 KB · Visningar: 235
  • IMG_5778.JPG
    IMG_5778.JPG
    86.7 KB · Visningar: 229
  • IMG_5779.JPG
    IMG_5779.JPG
    82.4 KB · Visningar: 228
  • IMG_5780.JPG
    IMG_5780.JPG
    74.3 KB · Visningar: 226
  • IMG_5782.JPG
    IMG_5782.JPG
    63.2 KB · Visningar: 229
  • IMG_5783.JPG
    IMG_5783.JPG
    91.8 KB · Visningar: 230
  • IMG_5784.JPG
    IMG_5784.JPG
    103.7 KB · Visningar: 215
  • IMG_5785.JPG
    IMG_5785.JPG
    106.8 KB · Visningar: 223

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag är långt ifrån vintageexpert. Men min spontana tanke angående tissoten är att det beroende på hur den ser ut på insidan skulle kunna vara klurig att få igång. Detta beroende på att den innehåller elektronik. Hade klockan bara innehållit kugghjul och fjädrar så skulle en rengöring och uppsmörjning (en service) troligen fixa den. Glasen fixar man dock enkelt med lite displaypolish (som man har till mobiltelefoner) och en bomullstuss. Själv så skulle jag absolut ta klockan till en urmakare för ett utlåtande. Vem vet den kanske är topp på insidan? Fixar man upp den så skulle den bli grym.

Cool modell (bild från nätet).
image.jpg
 

Camo00

Patek
Fina ur, och kul med historiken. Pengamässigt är det ju inget som Antikrundan går igång på, men klart värt att fixa upp några av dem, förutsatt att Du tänker använda dem?!
Personligen hade jag börjat med Certina och Tissot, men lämna in dem Du vill använda och be urmakaren kolla skicket - det kan ju vara rostigt skrot inuti...
Eller, kolla med nån av våra duktiga hemmafixare! :)
Lycka till!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker helt klart att du skall fixa dom som har ett sentimentalt värde för dig. Ekonomiskt lönar det sig knappast om du skulle sälja dom. Fickuret med röd 12:a har ett ekonomiskt värde. Ingen aning om hur högt dock.
 

Jens

Greedo
Prova att sätta i ett nytt batteri i Tissot'en. Om den funkar då så är det bara att polera upp den lite så kommer den bli ascool med den fantastiska tavlan!
Börja med det så ska du få andra alternativ om den inte hoppar igång.

J
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Håller med panelen. Eternan är en kvalitetsklocka. Det är svårt att se ordentligt på bilden - men visst är guldet något avskavd på boetten. Att index ligger på tavlan är förhållandevis lätt att ordna. Då är - tycker jag tråkigare med guldet som är försvunnit pga slitage på boetten!

Det kan kosta en slant att få dom i ordning. Har det värde för dig så skall du absolut fixa till iaf någon av dem!

Lycka Till!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
MagnusM!

Har du möjlighet att öppna boettlocket på din poljot och bjuda på ett foto av verket! Det kan sitta ett 2200 verk i den!
 
Topp