• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina nya Omega PO - går den för fort? (+tips o trix-frågor)

Akerhage

Cartier
Hej! Min första tråd här inne, jag är helt ny på forumet och en riktig rookie när det kommer till hur klockor skall skötas och saker att tänka på.

Iaf så köpte jag mig häromdagen en Planet Ocean 600 M Omega Co-Axial Chronograph 45.5 mm
(232.30.46.51.01.003).

Jag är jättenöjd med klockan utseendemässigt men känns som den går för fort? Det enda jag testade var att ställa klockan efter www.tidpunkt.nu, och nu ca 36h senare så verkar det som att den är 1 minut före tiden på sidan. Jag kanske ställde fel eller gjorde något annat knas, men tror inte det.

Finns där några andra bra sätt att kolla tiden på? Har även "Watch Accuracy"-appen till min android-telefon där man kan fota klockan och sätta pekarna rätt. Då antar jag den syncar med aktuell tid för fotot där och att man senare tar en ny bild efter något dygn och kollar status?

Finns där någon bra tråd för saker att hålla koll på med en klocka vid nyköp etc?

Btw, om någon vill vara extra snäll:
* Vill kunna byta armband på den här till naturgummi (svart med orangea sömmar), då kommer jag behöva ett viklås + armbanden. Om jag vill söka begagnat på detta, vad exakt är det jag ska söka efter då? Ex vilken storlek osv?

* Kan jag byta armband själv? Eller måste jag lämna in den? Tacksam isf för en bra länk för de verktyg som behövs samt någon fin guide för detta :) (Eller dumt ge sig på detta när man är okunnig?)
 

Bilagor

  • IMG_20150113_054939~2~2.jpg
    IMG_20150113_054939~2~2.jpg
    84.3 KB · Visningar: 397

acce1999

Patek
2-Faktor
Patrik,

En minut är på tok för mycket. Klockan ska kunna hålla sig inom någon sekund per dygn. Prova att ringa klassiska 90510, dvs fröken ur. Då får du höra Johanna läsa upp tiden synkad efter ett atom-ur.

Välkommen till KS, förresten. Och grattis till klockan?

Mvh A
 

Akerhage

Cartier
Ja jag menar det, om den nu går för fort? Hur gör jag då? Måste lämna in den på service och bli av med den några veckor antar jag? Men det lär väl iaf falla på garantin det? Vad är det som orsakar eller gör att den går för fort vanligtvis? Testas de inte innan de lämnar Omega?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lämna in den. Klart det går på garantin om du inte tappat den och det är ett stort hack på klockan som kan påvisa att du skadat den.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hej, välkommen till forumet! Grattis till klockan, ett utmärkt val.

Ref till låset ska vara följande - Omega 20 mm Deployment Buckle 94522033
Samt gummiarmbandet - Omega black rubber strap with orange stiching 98000397
 

Akerhage

Cartier
Tack. Tänkte jag vill göra en till koll på tiden först, jag köpte ju klockan på uret.se, men kan jag lämna in den i valfri butik i Göteborg (Bergströms Ur eller Jarl Sandin) för att få den kostnadsfritt kollad på då? Men vill ju veta att jag inte gjort fel med, för antar ju att det inte går på någon garanti om jag mätt fel tid heller o då lär jag ju få punga ut pengar där ;P

Men bästa sättet att ställa klockan då? Ringa fröken ur, sitta med kronan i position 3 när sekundvisaren är på 12? Sen trycka in kronan när fröken ur säger en tid på exakt det klockslaget? (ursäkta min newbie-frågor, men är helt grön på detta)

Hej, välkommen till forumet! Grattis till klockan, ett utmärkt val.
Ref till låset ska vara följande - Omega 20 mm Deployment Buckle 94522033
Samt gummiarmbandet - Omega black rubber strap with orange stiching 98000397
Tack så mycket!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men bästa sättet att ställa klockan då? Ringa fröken ur, sitta med kronan i position 3 när sekundvisaren är på 12?
Jag tycker text-tv fungerar bra för ändamålet.

Angående byta band: Beroende på om det är små stift (bandstift) eller skruvar så behövs ett speciellt bandstiftsverktyg (spring bar tool) eller en liten skrivmejsel. Clas Ohlson och liknande butiker bör ha grejerna. Bergeon gör bra men dyrare prylar som kan vara värt investeringen. Googla på tekniken, finns både bilder och videor.
https://www.google.se/search?q=change+watch+strap
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen.

Du behöver lägga upp en bild på din fina klocka. :)

Du har fått bra tips ovan.
 

Akerhage

Cartier
Välkommen.

Du behöver lägga upp en bild på din fina klocka. :)

Du har fått bra tips ovan.
Jag lade upp en bild? Kom den inte med?
cLPogru.jpg


Edit, jag lämnade in min klocka hos min "lokala butik" (skomakaren) som fixade till armbandet på den (kortade ner 2 länkbitar). Såg i servicehandboken att man skulle vara tvungen att lämna in den till en Omega-certifierad affär för att göra sådana ändringar. Men det är väl inget som påverkar garantin eller?

Dock noterade jag att skruvarna för banden inte sitter i linje med varandra, antar att de borde göra det? Eller att det iaf hade gjort det om jag nu lämnade in den till ett Omega-ställe? Den ena springan i skruven blev lite misshandlad med kan jag tycka, men där får jag ju skylla mig själv då. Trodde dock inte det spelade roll vart man kortade ner banden.
oGY52Rh.jpg
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Inga problem att byta band på egen hand. Du behöver ett bandstiftsverktyg. Finns flera som säljer här på forumet för en billig peng. Jag har köpt verktyg av Josef B som gör jobbet superenkelt!:)

Snygg PO!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag lade upp en bild? Kom den inte med?
cLPogru.jpg


Edit, jag lämnade in min klocka hos min "lokala butik" (skomakaren) som fixade till armbandet på den (kortade ner 2 länkbitar). Såg i servicehandboken att man skulle vara tvungen att lämna in den till en Omega-certifierad affär för att göra sådana ändringar. Men det är väl inget som påverkar garantin eller?

Dock noterade jag att skruvarna för banden inte sitter i linje med varandra, antar att de borde göra det? Eller att det iaf hade gjort det om jag nu lämnade in den till ett Omega-ställe? Den ena springan i skruven blev lite misshandlad med kan jag tycka, men där får jag ju skylla mig själv då. Trodde dock inte det spelade roll vart man kortade ner banden.
oGY52Rh.jpg
Sorry, missade bilden.
Fin klocka!
 

F-L-P

Panerai
Jag lade upp en bild? Kom den inte med?


Edit, jag lämnade in min klocka hos min "lokala butik" (skomakaren) som fixade till armbandet på den (kortade ner 2 länkbitar). Såg i servicehandboken att man skulle vara tvungen att lämna in den till en Omega-certifierad affär för att göra sådana ändringar. Men det är väl inget som påverkar garantin eller?

Dock noterade jag att skruvarna för banden inte sitter i linje med varandra, antar att de borde göra det? Eller att det iaf hade gjort det om jag nu lämnade in den till ett Omega-ställe? Den ena springan i skruven blev lite misshandlad med kan jag tycka, men där får jag ju skylla mig själv då. Trodde dock inte det spelade roll vart man kortade ner banden.


Tror inte att de skall linjera på samma sett som kronor oftast inte hamnar i rätt läge när de är inskruvade. Har med tillverknings processer att göra. mycket som skall synkas exakt för att man skall vara säker på att de linjerar.

här är ett annat exempel

0008.jpg


Edit: inga problem att byta band själv Här finns en guide:


finns risk för att man repar baksidan av bandhornen dock så man är medveten om det. dock brukar halvkassa urmakare repa precis lika mycket. Går att sätta en tejpbit på baksidan för att minska risken för det.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Äckligt snygg Planet Ocean!
Älskar dom där!

Angående dina problem: 1 minut är galet för mycket, testa en gång till och se hur den går. Bör ligga kanske runt +/- 3 sekunder kan jag tycka.

Skruvarna på länken är ju lite oturligt att dom inte är i linje, det är har nog med gängningen att göra från fabrik och att det inte är gängat exakt likadant, tyvärr.
Misshandlad skruv är ej kul, det bör nog gå att kunna beställa hos din närmsta AD om du stör dig för mycket på det.
 

Akerhage

Cartier
Ah, låter bra! Jag stör mig inte direkt på skruven faktiskt, men skönt veta de inte ska vara i linje iaf, det hade jag stört mig på om jag visste det skulle vara "standard" att ha det så. Men så länge den är enligt standard nu så är jag nöjd.

Det där med att mäta tiden nu då? Är det korrekt då att ha kronan i läge 3 med sekundvisaren på ex 12. Sen så fort jag drar kronan till läge 1 så börjar tiden gå? Och så kan jag kontrollera efter x antal timmar avvikelsen?

edit, tack för klippen om bandbyte! Gött forum med snabba svar här :)
 

jabla

Sarlacc
Det där med att mäta tiden nu då? Är det korrekt då att ha kronan i läge 3 med sekundvisaren på ex 12. Sen så fort jag drar kronan till läge 1 så börjar tiden gå? Och så kan jag kontrollera efter x antal timmar avvikelsen?

Korrekt, kolla under exempelvis två hela dygn, avvikelsen kan variera berodende på om du har klockan på armen eller om den ligger på bordet under natten så hela dygn är bäst att kolla.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tips. Avakta lite med gummi i njut av klockan med länk. Gummi plus buckle är fint men länken vinner alltid ändå.ofta dyker det även upp begagnat gummi på k&s Tips i all välmening från mig som avverkat några PO med länk o gummi...;)
 

Akerhage

Cartier
Korrekt, kolla under exempelvis två hela dygn, avvikelsen kan variera berodende på om du har klockan på armen eller om den ligger på bordet under natten så hela dygn är bäst att kolla.

Dumfråga 2: Är det sekundvisaren jag skall gå efter (den kan ju användas som stoppur med, så antar man kanske inte går efter den då?) eller är det visaren i det vänstra chronograf-fönstret istället? (Kan inte termerna här än). För det är ju den visaren där som stannar då i kron-läge 3.
 

noeLLY

Cartier
Kom ihåg att vänta på efterföljande "pip" när fröken ur läser upp tiden :) det är då klockan är vad hon sagt innan :) se till att klockan är fullt uppdragen också :)
 

Akerhage

Cartier
Jag blir väldigt konfundersam nu. Bara på 4h så är den 7 sekunder snabbare?
När jag fick klockan så skruvade jag upp den då kronan var i position 1. Visste dock inte hur mycket man skulle skruva, men kanske skruvade ca 1 minut eller något, ca 15 -20 varv skulle jag tippa.

Tänkte om det är något annat jag bör göra innan jag ev lämnar in den?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ringa fröken ur? Text-TV? Sköna svar ;)

Ja, 7 s. på 4 timmar låter ju lite väl mycket på en så pass ny klocka. Tror inte du behöver tänka på så mycket mer än att kanske nämna att den fortar sig ca 7 s. x 6 = 43 s./24h. Kan vara bra att ta några bilder med dagens tidning, så du kan bevisa skicket, om det skulle uppstå någon skada under service/ruckning. Finns säkert något annat tips för detta... Detta är något jag själv funderat på då jag vet att vissa urmakare kan vara lite "klåpiga". Skruven på din länk, skulle nog inte behövt bli så amatörmässigt misshandlad t.ex.
 

Akerhage

Cartier
Ringa fröken ur? Text-TV? Sköna svar ;)

Ja, 7 s. på 4 timmar låter ju lite väl mycket på en så pass ny klocka. Tror inte du behöver tänka på så mycket mer än att kanske nämna att den fortar sig ca 7 s. x 6 = 43 s./24h. Kan vara bra att ta några bilder med dagens tidning, så du kan bevisa skicket, om det skulle uppstå någon skada under service/ruckning. Finns säkert något annat tips för detta... Detta är något jag själv funderat på då jag vet att vissa urmakare kan vara lite "klåpiga". Skruven på din länk, skulle nog inte behövt bli så amatörmässigt misshandlad t.ex.

Vart ska jag vända mig nu då? Är det via uret.se jag måste gå? Eller räcker det att imorgon gå in till Jarl Sandin eller Bergströms Ur som är Omega återförsäljare i Gbg och be dem hjälpa mig? Fast de vill väl knappast hjälpa mig då jag inte köpt klockan hos dem? Då jag inte betalar något för detta? Bra tips med bilder där, borde väl räcka att påvisa att fototillfället är satt på bilden till dagens datum?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vart ska jag vända mig nu då? Är det via uret.se jag måste gå? Eller räcker det att imorgon gå in till Jarl Sandin eller Bergströms Ur som är Omega återförsäljare i Gbg och be dem hjälpa mig? Fast de vill väl knappast hjälpa mig då jag inte köpt klockan hos dem? Då jag inte betalar något för detta? Bra tips med bilder där, borde väl räcka att påvisa att fototillfället är satt på bilden till dagens datum?

Vet inte hur det funkar med garantierna osv, men om du köpt den från uret.se, så är det väl dit du borde vända dig i första hand.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det kanske inte är något knas med klockan. Börja med att stoppa och nollställ kronografen. Om du har den igång hela tiden så kan det dra ur gångreserven och den sackar. Dra upp klockan och testa mätning igen. Om klockan legat länge eller eller du är väldigt stillsam;) så kan du behöva dra upp den då och då även om den är automatisk. I princip alla urmakare har en timegraph som de kan gångtesta klockan i och se hur mkt den drar sig.
 

Akerhage

Cartier
Tack för svaren, hmm, jag antar jag kan göra ett till test då här. Gällande sekundvisaren och det högra fönstret, så har jag inte alls haft igång den. Det enda som snurrar är det vänstra fönstret med sekunderna där som tickar (kan jag nollställa den?).
Och drog ju upp den då jag hämta ut klockan det första jag gjorde, sen har jag haft den på mig relativt flitigt utom när jag sover då.

Bör jag göra ett test kanske då under natten här, sen kontakta uret.se?

Hur mycket ska man "dra upp den"? Märker jag när den är helt uppdragen på något sätt?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svaren, hmm, jag antar jag kan göra ett till test då här. Gällande sekundvisaren och det högra fönstret, så har jag inte alls haft igång den. Det enda som snurrar är det vänstra fönstret med sekunderna där som tickar (kan jag nollställa den?).
Och drog ju upp den då jag hämta ut klockan det första jag gjorde, sen har jag haft den på mig relativt flitigt utom när jag sover då.

Bör jag göra ett test kanske då under natten här, sen kontakta uret.se?

Hur mycket ska man "dra upp den"? Märker jag när den är helt uppdragen på något sätt?
Halloj
Jag har en likadan klocka som du. Fast den snygga varianten med orange ring;-)
Jag tycker du ska ge klockan några dagar med normalt användande innan du blir orolig.
Du kan inte nollställa den lilla löpande sekundvisaren till vänster.
Vrid upp den ordentligt och ställ den efter valfri webklocka. Och se till att kolla den mot samma "facit".
Skulle den avvika mycket under ett par tre dygn så skulle jag gå vidare.
9300 chronon håller tiden kanon även med chronografer igång hela dygnet.
Grattis till klockan
 
Topp