• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina nya Omega PO - går den för fort? (+tips o trix-frågor)

Daniel J

Omega
Låt klockan få några dagars handledstid och använd samma tidskälla båda gångerna. Använd inte kronografen under mätperioden.

Den lilla sekundvisaren stannar när du drar ut kronan helt. Bäst är att ställa tiden på hela minutrar och var noga så att minutvisaren hamnar exakt.

Dra upp den 40-50 varv innan.

Min speedmaster med samma urverk drog sig 20sek per dygn första veckorna och stabilicerade sig sedan på 4-5 sek per dygn.

Fin klocka, skippa gummit och håll dig till länken.
Mycket snyggare IMHO.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Låt inte skomakarn pilla på klockan! Är du galen?
2: Det finns en app som heter emerald time. Den visar tiden utifrån atomur och är ypperlig att använda för att ställa/kolla tiden.
3: Som sagt, låt bli kronografen(tidtagningen).
 

Akerhage

Cartier
1. Ja det var dumt. Mest mitt sug att få använda den då jag fick vänta längre än beräknat på frakten o ville inte lämna in den o vänta någon dag.
2. Tack, ska kolla den appen då.
3. Har knappt startat den ens sen jag fick klockan.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. Ja det var dumt. Mest mitt sug att få använda den då jag fick vänta längre än beräknat på frakten o ville inte lämna in den o vänta någon dag.
2. Tack, ska kolla den appen då.
3. Har knappt startat den ens sen jag fick klockan.
Behöver du ändra ngt mer i länken så är det plättlätt att göra själv. 2 små mejslar och en tandpetare är allt som behövs. Och något att lägga grejerna på medan du håller på. Det är jäääävligt små skruvar:)
Jag har ett gummi till min. Riktigt skönt på sommaren faktiskt. Blir en helt annan klocka.
Håller med om att länken är snyggast. Men det är ibland skönt att slippa den extra vikten..;-)
image.jpg
 

Akerhage

Cartier
Tack J86A och grattis själv till en riktigt grym klocka då =)
@ RicVin: Tack, ska plugga på det dära, kanske testa först på mina skitklockor här hemma och lära mig processen då.

Status: Nytt test från 18:01 - 06:01 (bar klockan på mig från 18:01-23:00 sedan lade jag ifrån den med glaset uppåt när jag sov.
Diff just nu: 12s /12h - Den går åt rätt håll iaf även om diffen fortfarande är väldigt stor.
 

Hugii

Audemars
Jag har för mig att jag har läst nånstans att en ny klocka behöver lite "tid" på sig för att hamna rätt (eller så har jag bara drömt...har hänt tidigare att jag har drömt om KS).

Ge den några dagar du har ändå två års garanti på den.

Fin klocka och välkommen till KS..
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har för mig att jag har läst nånstans att en ny klocka behöver lite "tid" på sig för att hamna rätt (eller så har jag bara drömt...har hänt tidigare att jag har drömt om KS).
Det handlar väl om att oljorna skall fördelas jämt och fint inne i verket. Ungefär som att många drar upp klockan och avslutar det hela med att dra kronan bakåt för att "smeta" ut oljorna. Sen om det hjälper eller inte vet jag inte.

Drömmer... Det gör väl alla här? Jag drömmer om en minut-repeterare, JLC eller PP.
 

Akerhage

Cartier
Statusuppdatering (Mer för min egna del att ha nedskrivet + få synpunkter under tiden av er kunniga):
18:01-06:01 - 12s (+12s/12h)
06:01-12:01 - 20s (+8s/6h)
Kommentar: Känns som den fortar sig lite mer då jag bär den än när den vilar?
 
Statusuppdatering (Mer för min egna del att ha nedskrivet + få synpunkter under tiden av er kunniga):
18:01-06:01 - 12s (+12s/12h)
06:01-12:01 - 20s (+8s/6h)
Kommentar: Känns som den fortar sig lite mer då jag bär den än när den vilar?


Kanske är din klocka som går rätt, och alla andra för fort... :bookworm:

Men ja, den påverkas givetvis beroende på om den ligger still eller är i rörelse.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar väl om att oljorna skall fördelas jämt och fint inne i verket. Ungefär som att många drar upp klockan och avslutar det hela med att dra kronan bakåt för att "smeta" ut oljorna. Sen om det hjälper eller inte vet jag inte.

Drömmer... Det gör väl alla här? Jag drömmer om en minut-repeterare, JLC eller PP.

Njaee... Vid service/tillverkning smörjer man ju på vissa ställen och med tiden fördelas oljorna vilket påverkar gången, men du kan nog knappast själv sprida oljorna på något annat sätt än att använda klockan. Det är därför gången kan förändras något efter någon månad och det är därför en klocka kan behöva ruckas någon månad efter service även om den är nyservad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Statusuppdatering (Mer för min egna del att ha nedskrivet + få synpunkter under tiden av er kunniga):
18:01-06:01 - 12s (+12s/12h)
06:01-12:01 - 20s (+8s/6h)
Kommentar: Känns som den fortar sig lite mer då jag bär den än när den vilar?

Över +20 sekunder/dygn alltså, vilket inte är OK. Bara att lämna in, finns ingen anledning att dra ut på det.
 

Akerhage

Cartier
Jag skickade till uret.se igår och skrev om mina problem. Fick nu svar idag av dem:

"Hej Patrik,
Tack för din förfrågan!
Beklagar att klockan inte lever upp till era förväntningar, det ni kan göra för att få hjälp med den är att kolla med er närmaste auktoriserade urmakare för att få hjälp, de kan mäta för att se om det är någon differens i tiden.
Ta med er certifikatet ni fick med, hänvisa dock inte till oss ( om man säger att man köpt en vara på nätet kommer man inte få hjälp) utan visa upp kortet så kommer ni få hjälp.
Återkom gärna med fler frågor!
Med vänlig hälsning
Gina
Uret.se"


Är det så det skall fungera tro? Känns ju som jag kommer få betala nu för att gå till en annan butik och kolla upp detta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är så va? Jag har försökt ha hoppet vid liv att det bara är en fas här nu. Men lyssnar på er här vad som bör göras.

Så är det. Den är ju chronometerklassad och ska således hålla en genomsnittlig gångavvikelse på max +6/-4 och med en viss maxavvikelse/dygn. Maxavvikelsen mellan olika dygn har jag inte i huvudet, men den är garanterat under 20 sekunder.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Njaee... Vid service/tillverkning smörjer man ju på vissa ställen och med tiden fördelas oljorna vilket påverkar gången, men du kan nog knappast själv sprida oljorna på något annat sätt än att använda klockan. Det är därför gången kan förändras något efter någon månad och det är därför en klocka kan behöva ruckas någon månad efter service även om den är nyservad.
Det var ungefär så där jag menade, men uttryckte mig inte tillräckligt korrekt... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det så det skall fungera tro? Känns ju som jag kommer få betala nu för att gå till en annan butik och kolla upp detta?

Du har ju en garanti som gäller. Ta med dig garantikortet till en Omegaförsäljare, så kollar de upp klockan och kommer därefter säkert skicka tillbaka den till Omega. Det kommer inte kosta dig något om klockan inte har uppenbara skador.
 

Akerhage

Cartier
Funderar vad jag ska säga till den affär om de frågar vart jag köpt klockan då? Eftersom jag enlig uret.se inte fick säga det? hmm..
 

Akerhage

Cartier
Du har ju en garanti som gäller. Ta med dig garantikortet till en Omegaförsäljare, så kollar de upp klockan och kommer därefter säkert skicka tillbaka den till Omega. Det kommer inte kosta dig något om klockan inte har uppenbara skador.

Tråkigt bli av med den nu, kommer ju ta några veckor säkert *snyft*
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderar vad jag ska säga till den affär om de frågar vart jag köpt klockan då? Eftersom jag enlig uret.se inte fick säga det? hmm..

Det står ju en butik på garantikortet. Kolla vart den ligger och säg att du köpte den där. Tror inte ens de kommer fråga, utan bara kolla att kortet är korrekt ifyllt och därefter kommer de kolla upp/skicka klockan. Det är liksom smällen man får ta för att man handlar av en gråhandlare.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Inte alls okej, min planet ocean höll konstant -1s/dag vilket är bra.
Gå in till närmaste Omega AD och ta med certet som sagt. Behöver inte nämnas var den är köpt, de lär inte fråga heller.
Det är ju 4 års garanti dessutom. Uret.se är en s.k gråhandlare så därför vill de inte att du uppger de när du går till en AD. Många AD's och även medlemmar här som är emot gråhandlare men det är en annan diskussion. :)
 

Akerhage

Cartier
Tackar, får säga jag varit i Italien eller något o köpt den då = )
Ska trotsa snöstormen direkt efter jobbet och ta mig in till stan o lämna in den. Synd man inte får en ersättningsklocka under tiden ; )
 

Akerhage

Cartier
Status: Inne på service för ruckning till att börja med, skulle det inte hjälpa så skulle den skickas vidare. Vad exakt innebär "ruckning"?
 

Akerhage

Cartier
Men vad exakt gör dom? Öppnar upp klockan o fixar någon fjäder?
Börjar fundera om uret.se visste om detta. Klockan fanns ju i lager och var nedsatt till 47kk. (Nu kostar den 50kk).
Så den kanske var någon retur som de bara försökte bli av med? Enligt han i affären var det iaf ytterst ovanligt att en sådan ny klocka gick så mycket fortare.
 
Topp