• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina nya Omega PO - går den för fort? (+tips o trix-frågor)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kronografen kan du glömma. Urverkets specifikation utgår inte ifrån att du ska använda den över huvud taget. Tidtagningen är en bonus och är till för när man kokar ägg eller dylikt. Det är totalt irrelevant hur klockan håller tiden över 24 timmar med kronografen igång då inte kronografen ska användas på det sättet. Låt bli tidtagningen och mät fler dygn med den stoppad istället. Det är den tidtagningen som är relevant.
 

CLT

Rolex
Kronografen kan du glömma. Urverkets specifikation utgår inte ifrån att du ska använda den över huvud taget. Tidtagningen är en bonus och är till för när man kokar ägg eller dylikt. Det är totalt irrelevant hur klockan håller tiden över 24 timmar med kronografen igång då inte kronografen ska användas på det sättet. Låt bli tidtagningen och mät fler dygn med den stoppad istället. Det är den tidtagningen som är relevant.
Och tydligen har den gått +3sek/dygn. Så förstår inte riktigt vad TS vill få sagt....
 

Akerhage

Cartier
Ja. Jag gjorde ju nytt test nu o 3s stämmer ju. Så antar allt är okej. Jag kanske är sjukt otydlig men ville mest veta om det är så att det faktiskt ska diffa så mycket när kronografen var påslagen. Men enligt yonsson så var +36s normalt då på 2 dygn. Jag trodde verkligen inte det.
 

CLT

Rolex
Ja. Jag gjorde ju nytt test nu o 3s stämmer ju. Så antar allt är okej. Jag kanske är sjukt otydlig men ville mest veta om det är så att det faktiskt ska diffa så mycket när kronografen var påslagen. Men enligt yonsson så var +36s normalt då på 2 dygn. Jag trodde verkligen inte det.
Som sagt är kronografen inget som ska vara igång hela tiden.
 

CLT

Rolex
Han har ju mätt både mot Twixt och nån satelitklocka?

Och vet inte riktigt hur du mätt med Twixt, dom gångerna jag använt Twixt har den fungerat korrekt.
 

Akerhage

Cartier
Ja. Även om det nu blev +5s nu sedan senast. Jag ska ändå fråga dem lite om allt. Kanske få svar på vad som var så fel första gången med. Klart lite surt känns det. Och känns faktiskt som att den borde gå bättre med kronografen på också. Även om detta nu inte anses bör vara något som man ska räkna med.
 

Akerhage

Cartier
Haha. Ja. Det känns mest som jag håller på att hitta o leta fel nu. Men min första "riktiga" klocka detta ju och vill lära mig allt och samtidigt veta allt är som det ska. Ursäkta jag tjatar ;)
 

Jonte73

Audemars
Som sagt de som servat klockan kan nog svara bäst på dina funderingar.

Återkom gärna när du snackat med dem så vi får höra vad de säger om diffen då kronografen är igång.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ett tips är oxå att lägga den i olika position när du inte har den på dig.

Och du kan mäta förväntad gång-exakthet med din telefon och en app som heter WildSpectra Mobile (android) eller Kello (iphone). Har själv bara provat WildSpectra men det funkade faktiskt riktigt bra och konfirmerade mina empiriska resultat.

Dvs min SMP går ca 4+ på ett helt dygn om den ligger med urtavlan uppåt (eller neråt). Ligger den med kronan uppåt gården 2-. Och ligger den med kronan neråt går den +/- 0. Och när jag har den på armen verkar den inte heller dra sig ngt.

Kan vara värt o prova att lägga din i olika position under natten för att se om du kan få upp exaktheten ngt.
 

mega

Rolex
Jag köpte en ny PO (ej chrono) får ett drygt år sen, den behövde ett par veckors inkörning för att börja toppprestera. Har för mig att den som din gick lite för snabbt i början.
Jag skulle slappa en månad och sen göra en förnyad mätning.
Min går ganska +/- noll och verkar även väldigt okänslig för om den är mycket uppdragen elller inte. Brukar ha den med krona eller tavla uppåt på natten.
 

mackan_108

Cartier
Jag köpte en ny PO (ej chrono) får ett drygt år sen, den behövde ett par veckors inkörning för att börja toppprestera. Har för mig att den som din gick lite för snabbt i början.
Jag skulle slappa en månad och sen göra en förnyad mätning.
Min går ganska +/- noll och verkar även väldigt okänslig för om den är mycket uppdragen elller inte. Brukar ha den med krona eller tavla uppåt på natten.



Har testat min PO utan chrono nu också några dagar då min med chrono är på "spa" ;) min verkar också gå +/- noll, ska mäta under en längre tid (en vecka eller mer) så återkommer jag om det blir nån förändring
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Körde en mätning på min PO 8500 över 16 dagar.
Hade den på handleden på dagarna och på bordet på nätterna(varierad position).
Den fortade 3,3sek/dygn i snitt över hela perioden.
 

Akerhage

Cartier
Tack för feedback Henrik. Har varit i kontakt med Pontus nu. Ska lämna in den igen till dem. Enligt urmakaren var den 3.6s fortare när den lämnade. Men nu är jag uppe i 10s här. Så får se vad de säger nästa gång :)
 

CLT

Rolex
Tack för feedback Henrik. Har varit i kontakt med Pontus nu. Ska lämna in den igen till dem. Enligt urmakaren var den 3.6s fortare när den lämnade. Men nu är jag uppe i 10s här. Så får se vad de säger nästa gång :)
Varför avvaktar du inte någon vecka och låter den gå in sig? Dom flesta nya klockorna går ju inte optimalt i början. Som exempel, min Tudor Pelagos gick +11/sek på 24h. Efter en månad var den nere på +3/sek under 24h där sen ligger stadigt just nu.
 

Akerhage

Cartier
Får olika bud på det där. Vissa säger avvakta och andra säger lämna in den. Men ska mäta under veckan nu ändå tänkte jag. Se om det blir skillnad.
 
Topp