• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina nya Omega PO - går den för fort? (+tips o trix-frågor)

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag antar att du gör dina mätningar hemma på ungefär samma sätt som jag. Jämför mot ngn app på telefon eller dator?
Att det varierar mellan olika mätningar är ju inget konstigt! Jag antar att du inte rör dig enligt exakt samma mönster de dygn du mäter? Ytterst tveksamt om du kommer få exakt samma resultat olika dygn på egen hand.
Jag skulle mäta ett gäng dygn och sen se vad snittet blir.
Hur den ligger den tid den inte är på armen påverkar ju också en smula.
Däremot borde väl de kunna mäta upp gången ganska exakt hos urmakaren? Eller har jag fattat det hela galet?
 

Akerhage

Cartier
@ ricvin. Japp precis. Alltid samma källa vid mätning. Mitt rörelsemönster är typ identiskt varje dag. Går 6500-7500 steg per dag. Samma rörelser på jobbet etc. Bör inte skilja nämnvärt. Har mätt nu sen den 11e iaf.
Det jag märkt är att den verkar forta sig sjukt mycket när den precis är uppskruvad. Vilket jag påpekat till pontus. Pontus sade också:
"När det gäller kronografen så ska det inte vara någon (=väldigt lite max någon sekund) skillnad på gångavvikelsen"

Tänkte då det var delade svar om även det här.
 

mjian

Omega
Emerald Time
0: Vrid upp klockan fullt.
1: Synka klockan på sekunden efter Emerald time, inget annat.
2: Ge fan i kronografen.
3: Bär klockan som vanligt, måste inte bäras under natten.
4: Läs av varje dygn och notera avvikelsen.

Edit: Går det inte synka sekundvisaren så får du givetvis notera hur den skiljer sig från Emerald time när du startar testet.

Tack för det :) superbra "guide" för en newbi som mig och grym app :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mekaniska klockor har ju inte alltid exakt samma gångavvikelse/dygn då de är lite känsliga för vilka olika positioner de utsätts för, men med ett så pass bra urverk borde den ändå hålla sig inom +6/-4 varje dygn och inte bara som medelvärde över flertalet dygn. Det stämmer även att oljorna sprids i verket från att klockan är helt ny under första tiden vilket kan göra att gångavvikelsen ändras efter någon/några månader, men oftast gör det inte så stor skillnad. Det blir intressant att höra om du får reda på vad det var som var fel med klockan.

När du pingar någon ska du förresten inte ha mellanrum mellan @ och användarnamnet.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag antar att du gör dina mätningar hemma på ungefär samma sätt som jag. Jämför mot ngn app på telefon eller dator?
Att det varierar mellan olika mätningar är ju inget konstigt! Jag antar att du inte rör dig enligt exakt samma mönster de dygn du mäter? Ytterst tveksamt om du kommer få exakt samma resultat olika dygn på egen hand.
Jag skulle mäta ett gäng dygn och sen se vad snittet blir.
Hur den ligger den tid den inte är på armen påverkar ju också en smula.
Däremot borde väl de kunna mäta upp gången ganska exakt hos urmakaren? Eller har jag fattat det hela galet?

Har man bara ett tyst rum ngnstans så kan man mäta upp gången ganska exakt själv med sin telefon och en app (utan att behöva gå till urmakaren). Jag testade det först i köket, funkade inte, sen gick jag o gömde mig i källaren där det faktiskt var tyst och fick mätdata som matchade min verkliga gångavvikelse ganska exakt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har man bara ett tyst rum ngnstans så kan man mäta upp gången ganska exakt själv med sin telefon och en app (utan att behöva gå till urmakaren). Jag testade det först i köket, funkade inte, sen gick jag o gömde mig i källaren där det faktiskt var tyst och fick mätdata som matchade min verkliga gångavvikelse ganska exakt.
Ok, jag menade mer en vanlig app som ger en tidsangivelse. Jag har inte testat någon app liknande den du beskriver. Kanske är dags:)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Den som jag provat heter WildSpectra Mobile (är för Android), finns oxå en liknande för iPhone som heter Kello (den har jag inte testat då jag inte har iFån). (disclaimer: jag har inget med apparna i fråga att göra, tycker bara den var riktigt häftig).

Så här ser det ut när man mäter i WildSpectra Mobile:
IMG_20150212_220946.jpg


Varje spik är 1 beat av de 25200 st/h som det är i Omegan. Och när min klocka "ligger på rygg" så går den ca +4 sek på 24h enligt ovan bild (och det bekräftas av de empiriska test som jag gjort).

Som sagt, tycker det är en kul app att leka med som dessutom verkar stämma (iaf enligt min hittills begränsade erfarenhet).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den som jag provat heter WildSpectra Mobile (är för Android), finns oxå en liknande för iPhone som heter Kello (den har jag inte testat då jag inte har iFån). (disclaimer: jag har inget med apparna i fråga att göra, tycker bara den var riktigt häftig).

Så här ser det ut när man mäter i WildSpectra Mobile:
IMG_20150212_220946.jpg


Varje spik är 1 beat av de 25200 st/h som det är i Omegan. Och när min klocka "ligger på rygg" så går den ca +4 sek på 24h enligt ovan bild (och det bekräftas av de empiriska test som jag gjort).

Som sagt, tycker det är en kul app att leka med som dessutom verkar stämma (iaf enligt min hittills begränsade erfarenhet).
Hockus pockus! Kom in i matchen nu för fan och håll inte på med massa magiska appar. Vill ni mäta klockors gångavvikelse så köp en timegrapher.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hockus pockus! Kom in i matchen nu för fan och håll inte på med massa magiska appar. Vill ni mäta klockors gångavvikelse så köp en timegrapher.


Haha, ja men vad vore det roliga med det!? ;)
Jag känner inte att jag behöver en timegrapher. Men att verifiera gångavvikelsen (ej amplituden) som ett roligt test, bara för att man kan, tyckte jag var kul.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, ja men vad vore det roliga med det!? ;)
Jag känner inte att jag behöver en timegrapher. Men att verifiera gångavvikelsen (ej amplituden) som ett roligt test, bara för att man kan, tyckte jag var kul.
Klart det är kul! Problemet blir när folk börjar lita på hokuspokusapparna.
Det finns ju till och med folk som refererar till twixt i sina säljesannonser. :bored:
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Att det inte är samma sak som att få den testad och utvärderad av en urmakare kan jag helt hålla med om.

Men att man inte skulle kunna lita på appen har jag väldigt svårt o se, de spikarna som syns i min bild i tidiagre inlägg är inte direkt genererade av hokuspokus utan av tickandet i min klocka. Jag har heller inga som helst betänkligheter mot att CPUn i min surf-platta skulle ha processorkraft (långt över en timegrapher) för att klara av att räkna dessa beats korrekt.

Men kan man inte få en ren signal (vilket är lite svårt om man inte befinner sig i en tyst miljö), så kanske det inte blir så exakt; skit in = skit ut.
 

Akerhage

Cartier
Omega är ju rent ut sagt usla på att svara på deras supportärenden? Då fortsätter jag maila dem på "[email protected]".
Någon mer som upplevt att de inte svarar, eller att det tar oerhört lång tid att få svar?

Jag har mailat dem nu 2 gånger sedan senaste svar (har haft kontakt med dem innan första inlämningen).
2015-02-14 första gången med anledning till alla problem jag haft med min klocka. Där jag bland annat då frågat om kompensation för alla problem. Men de bemödar sig inte ens att svara på mina mail vilket jag tycker är riktigt dåligt. Nu börjar jag ångra mitt köp nästan, vilket är synd, för jag gillar klockan massor. Men alla problem tar död på det roliga just nu.

Btw. status på klockan just nu är ju att den är inne igen på Swatch Group Nordic för översyn. Jag har "direkt kontakt" med Pontus Ahlin där, fast han inte heller svarade på mitt senaste mail. Så just nu vet inte vad som händer med klockan alls. Hoppas och tycker jag borde få veta varför den inte fungerar iaf. Men är tveksam till att jag ens kommer få några svar.
 

Akerhage

Cartier
Fick tillbaks min Omega idag! Äntligen!
Nu har den efter andra vändan då fått genomgå en "komplett service, mekanisk kronograf" där coaxial-delen byttes ut totalt. (Undra varför de missade detta första gången?). Jag inväntar mer status från Nordic Watch Group, har iaf mailat dem att jag vill veta vad felet berodde på och varför det inte upptäcktes vid släppet av den nya klockan och vid första servicen.
Tog en liten bild på den lilla del som iaf är utbytt. Nu hoppas jag klockan presterar lite bättre. Är så grymt glad den är tillbaks iaf :)

2oC2pbM.jpg
 

Akerhage

Cartier
Tänkte bjuda på det svar jag fick nu om varför klockan faktiskt fortade sig. Väldigt intressant! Sådana små saker som gör så stor skillnad. Det är ju egna små världar där inne =)

För övrigt håller klockan sig nu inom cosc och jag är väldigt nöjd!

"Felet på din klocka var ett defekt gånghaken, palleterna på gånghaken var lite (extremt lite) för kort (röda stenarna i filmen) vilket gjorde att dom ibland missade gånghjulets tänder som dem jobbar emot. Detta fick gånghjulet att skena och att klockan snabbt fortade sig under någon/några sekunder. När klockan var hos oss första gången upptäckte vi inte detta så det var väldigt sällan som det hände. När klockan var inne andra gången upptäckte urmakaren det först vid andra testet och byte då ut gånghaken.
Du ser gånghaken ca 36 sekunder in i denna film
"
 

Jonte73

Audemars
Tänkte bjuda på det svar jag fick nu om varför klockan faktiskt fortade sig. Väldigt intressant! Sådana små saker som gör så stor skillnad. Det är ju egna små världar där inne =)

För övrigt håller klockan sig nu inom cosc och jag är väldigt nöjd!

Där ser man !
Förklarar varför de inte hittade något inledningsvis.
Kul att det lirar och grattis till en schysst klocka.
 

tictac62

Cartier
Tänkte bjuda på det svar jag fick nu om varför klockan faktiskt fortade sig. Väldigt intressant! Sådana små saker som gör så stor skillnad. Det är ju egna små världar där inne =)

För övrigt håller klockan sig nu inom cosc och jag är väldigt nöjd!
Ok, Det var bra att du fick svar vad det var, har varit ut för liknande fel på en Certina jag servade för några år sedan. det är riktigt luriga fel, jag brukar titta i mikroskåp, har ett gammalt som jag köpte på 1980 talet för att använda när jag servade stämmgaffelur, behövs för att ställa in matararmarna på klinkerhjulet.
Hoppas nu att allt fungerar på din Omega nu.

------------------------------------------------------------------------------
Urmakare since 1981
 

tissoter

Audemars
Jag lade upp en bild? Kom den inte med?
cLPogru.jpg


Edit, jag lämnade in min klocka hos min "lokala butik" (skomakaren) som fixade till armbandet på den (kortade ner 2 länkbitar). Såg i servicehandboken att man skulle vara tvungen att lämna in den till en Omega-certifierad affär för att göra sådana ändringar. Men det är väl inget som påverkar garantin eller?

Dock noterade jag att skruvarna för banden inte sitter i linje med varandra, antar att de borde göra det? Eller att det iaf hade gjort det om jag nu lämnade in den till ett Omega-ställe? Den ena springan i skruven blev lite misshandlad med kan jag tycka, men där får jag ju skylla mig själv då. Trodde dock inte det spelade roll vart man kortade ner banden.
oGY52Rh.jpg

Kommer bli riktigt snyggt med svart och orange färg i bandet.
 

Akerhage

Cartier
Med risk för att verka tjatig ;p
Men nu efter ca 1 veckas test med kronografen av ville jag testa hur den presterar med kronografen påslagen. För enligt tidigare svar från Pontus så skulle det inte göra någon skillnad.

Men på bara ca 2h mätning nu går sekundvisaren (den stora) redan 7s fortare här, känns ändå lite väl? Har frågat Pontus om detta med nu precis också och inväntar svar. Jag vet jag inte skall mäta med kronografen på, men den ska väl för tusan kunna mäta 2h utan att börja diffa 7s?
 

CLT

Rolex
Med risk för att verka tjatig ;p
Men nu efter ca 1 veckas test med kronografen av ville jag testa hur den presterar med kronografen påslagen. För enligt tidigare svar från Pontus så skulle det inte göra någon skillnad.

Men på bara ca 2h mätning nu går sekundvisaren (den stora) redan 7s fortare här, känns ändå lite väl? Har frågat Pontus om detta med nu precis också och inväntar svar. Jag vet jag inte skall mäta med kronografen på, men den ska väl för tusan kunna mäta 2h utan att börja diffa 7s?
Köp en quartz.
 
Topp