• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mindre repor efter reparation hos AD något att räkna med?

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Trams......repor är en del av en klockas liv......de där microreporna hade jag då inte orkat fota ens........tycker det skulle vara sjuuuukt pinsamt att gå tillbaka till ROB och påpeka reporna..........om någon tvingde mig.....
Are you kidding me?! Om man lämnar sin klocka till urmakare ska den väl ha samma skick som när man lämnade den +service då. För mig är det självklart och jag fattar överhuvudtaget inte hur du tänker.
 

Lolle

Panerai
Trams......repor är en del av en klockas liv......de där microreporna hade jag då inte orkat fota ens........tycker det skulle vara sjuuuukt pinsamt att gå tillbaka till ROB och påpeka reporna..........om någon tvingde mig.....

Vi är väl alla olika men jag håller inte riktigt med dig, jag är noga med mina egna saker så därför har jag minst samma krav på yrkesexpertis som jag anlitar för en tjänst.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Are you kidding me?! Om man lämnar sin klocka till urmakare ska den väl ha samma skick som när man lämnade den +service då. För mig är det självklart och jag fattar överhuvudtaget inte hur du tänker.

Kom igen när det är repor som faktikst syns ordentligt...lite små rissel på baklocket........släpp sargen......det är inte så att klockan inte kommer få betydligt värre repor än så inom snar framtid. OK...din comebak...ska klockan få repor vill jag som ägare skapa dem själv........att ens fundera på att klaga hos en urmakaren för det som visas på TS bilder är i min bok pinsamt........tur att vi är olika.....
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För mig är inte ens små repor förenat med ett professionellt arbete.
Och jag är MYCKET intresserad av att någon urmakare / AD kommenterar det här. Tycker man att det är ok att lämna ut en smårepig bakboett som innan inlämningen var repfri?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För mig är inte ens små repor förenat med ett professionellt arbete.
Och jag är MYCKET intresserad av att någon urmakare / AD kommenterar det här. Tycker man att det är ok att lämna ut en smårepig bakboett som innan inlämningen var repfri?
Pinga dem och kolla!!

Vad ska urmakaren göra.......fixa ett nytt baklock? Klockan är ej längre original! Polera?...sänker värdet.......ersätta ekonomiskt? .....är det ens rimligt. Det är alltid en risk för repor när en urmakare utför ett jobb........det finns inga garantier........killen kan lika gärna ha orsakat dem själv dessutom.....komma dragandes ett par dagar senare...........tsssss
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Påpeka för serviceleverantören. De bör definitivt åtgärda eller kompensera på annat sätt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har också fått repor på bakboetten vid service och provtryckning. Betydligt värre ena gången. Trodde att det var vanligt. Vill man få bort det är det nog polering som gäller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har pga diverse ingen möjlighet att besöka butiken närmaste veckan, utan har istället skickat ett tydligt mail till dem idag med bilder osv där de ges möjlighet att kontakta mig. Jag har inte bråttom, men drar deras svar ut på tiden så får jag uppmärksamma dem om detta.
Det svenska sättet att lösa det på. :D
Jag har varit med om samma sak. Min bakboett ser ut som bifogat efter ett länkbyte hos Nymans. Såg det heller inte direkt (det jag direkt dock la märke till var att de inte putsat upp klockan, den var full av fingeravtryck), och har inte gått tillbaka och klagat i efterhand, tyvärr! Det stör mig att jag inte gjorde det direkt, och nu har det gått ett par månader. Får nog skylla mig själv för det nu. Sorry för kassa bilder.
image.jpeg
image.jpeg
För att strö mer salt i mina egna sår så ser ni på denna bild att de lyckades med att skada samtliga bandhorn. Så det gäller att vara uppmärksam när man hämtar ut sin klocka, även hos välkända ADs!
image.jpeg
Det där är riktigt illa, speciellt eftersom de har speciella bandverktyg (likt en tång) vilket de inte använt. Kan ju omöjligt varit en urmakare som satt på länken!?
Kom igen när det är repor som faktikst syns ordentligt...lite små rissel på baklocket........släpp sargen......det är inte så att klockan inte kommer få betydligt värre repor än så inom snar framtid. OK...din comebak...ska klockan få repor vill jag som ägare skapa dem själv........att ens fundera på att klaga hos en urmakaren för det som visas på TS bilder är i min bok pinsamt........tur att vi är olika.....
Så tänker du som vintagedåre men har man lagt massa pengar på sin "första riktiga" så tänker man nog inte så.
 

Edin

Panerai
Tråkigt när sådant här händer. Du får ta ett snack med dom och se vad de kan göra för att göra rätt för sig vilket jag säkert tror de vill.

Pinga dem och kolla!!

Vad ska urmakaren göra.......fixa ett nytt baklock? Klockan är ej längre original! Polera?...sänker värdet.......ersätta ekonomiskt? .....är det ens rimligt. Det är alltid en risk för repor när en urmakare utför ett jobb........det finns inga garantier........killen kan lika gärna ha orsakat dem själv dessutom.....komma dragandes ett par dagar senare...........tsssss

Jag köper inte det här heller. I mina ögon handlar det hela om att man måste kunna lite på en yrkesman och att denne gör det den uttalar sig för att göra och då på ett fackmannamässigt sätt med rätt verktyg för att just inte skapa skador, repor eller annat som inte uppskattas.

En jämförelse jag kan dra här är då jag lämnade in min förra bil på service hos Bmw. Den var nytvättad, nypollerad, städad och lackförseglad när de fick den. Jag hade även hängt en lapp på ratten om att INTE tvätta den som då ingick i servicen och jag påtalade detta vid varje tillfälle jag hade kontakt med de som skötte allt. Servicen gick väll ok, inte svårt att byta olja men tror du inte dom tvättat bilen i maskin, lämnat oljefläckar på sätet och inte ens stämplat boken när jobbet var gjort. Inget är ju förstört men min svarta bil som innan de fick den var HELT repfri var nu TOTALT fyllt med tvättrepor. Allt gick att ordna men det är inte proffsigt gjort eller det jag skulle betala för och heller inte behövde/gjorde.
 

ThomasG

Omega
Det där är riktigt illa, speciellt eftersom de har speciella bandverktyg (likt en tång) vilket de inte använt. Kan ju omöjligt varit en urmakare som satt på länken!?
Jag uppfattade det som att det inte var en urmakare som bytte länken, ja. Det verkade som de ville ställa upp med bra service genom att lösa det fort. Med ett mindre lyckat resultat...
 

Zalath

Panerai
Jag uppfattade det som att det inte var en urmakare som bytte länken, ja. Det verkade som de ville ställa upp med bra service genom att lösa det fort. Med ett mindre lyckat resultat...
Det är ju en annan sak, men då bör de också tydligt informera om att de inte har tid just nu. Att det i så fall blir någon annan som gör bytet och att det då medför vissa mindre risker. Om det handlar om klockor av det dyrare segmentet och som är fina i övrigt kan det inte vara försvarbart för en AD att skada klockan utan att ens kommentera det efteråt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag uppfattade det som att det inte var en urmakare som bytte länken, ja. Det verkade som de ville ställa upp med bra service genom att lösa det fort. Med ett mindre lyckat resultat...
Vore ju väldigt intressant att höra vad servicechefen på Nymans skulle säga om detta. Tror knappast det är OK utifrån deras rutiner.

Har själv blivit erbjuden byte av läder/länk hos hos handlare men alltid tackat nej av just den anledningen.
 

ThomasG

Omega
Det är ju en annan sak, men då bör de också tydligt informera om att de inte har tid just nu. Att det i så fall blir någon annan som gör bytet och att det då medför vissa mindre risker. Om det handlar om klockor av det dyrare segmentet och som är fina i övrigt kan det inte vara försvarbart för en AD att skada klockan utan att ens kommentera det efteråt.
Precis, de gjorde inte klart för mig att det inte var en urmakare som skulle göra bytet. Men jag kände mig oavsett inte orolig, då jag hade fått för mig att ett länkbyte (rubberb till original) borde vara enkelt ordnat med deras verktyg och erfarenhet. Men jag hade uppenbarligen fel. Men som sagt så reagerade jag på hur mycket fingeravtryck det var på klockan, samt att ringen var vriden, så det var uppenbart att en hel del fumlande hade skett.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt när sådant här händer. Du får ta ett snack med dom och se vad de kan göra för att göra rätt för sig vilket jag säkert tror de vill.



Jag köper inte det här heller. I mina ögon handlar det hela om att man måste kunna lite på en yrkesman och att denne gör det den uttalar sig för att göra och då på ett fackmannamässigt sätt med rätt verktyg för att just inte skapa skador, repor eller annat som inte uppskattas.

En jämförelse jag kan dra här är då jag lämnade in min förra bil på service hos Bmw. Den var nytvättad, nypollerad, städad och lackförseglad när de fick den. Jag hade även hängt en lapp på ratten om att INTE tvätta den som då ingick i servicen och jag påtalade detta vid varje tillfälle jag hade kontakt med de som skötte allt. Servicen gick väll ok, inte svårt att byta olja men tror du inte dom tvättat bilen i maskin, lämnat oljefläckar på sätet och inte ens stämplat boken när jobbet var gjort. Inget är ju förstört men min svarta bil som innan de fick den var HELT repfri var nu TOTALT fyllt med tvättrepor. Allt gick att ordna men det är inte proffsigt gjort eller det jag skulle betala för och heller inte behövde/gjorde.

Den var garanterat inte heeeelt repfri innan......omöjligt....Hoppas du krävde en ny bil i ersättning.......
Ok.....min nya bil hade lite obalans i hjulen. Rekommenderad däckfirma skulle balansera om två hjul. När de satte på nya blytyngder på ena fälgen blev det en lite repa vid sidan av denna.....WTF....på min nya bil. Hade det varit rimligt att kräva däckfirman på ersättning alt en ny fälg för 3 brak........? Självklart inte.....en repa.....livet går vidare....

Shift happends och att gråta om lite mikrorepor är för mig ofattbart.....speciellt om de sitter på baklocket. Urmakaren har säkert varit så försiktig som hen kunnat. Det räcker med att man touchar en metallyta med en tandpetare.....så blir det märken. Ska urmakarna lägga in en riskpremie i sin timkostnad för att våga utföra arbete när anala ägare hittar nanodammtussar under glaset.....som ska åtgärdas under buller och bång....

Men det är bra att vi vädrar detta....
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tycker att det nog är ännu värre att man behöver ta kort på skicket på klockan innan man skickar iväg den på service
 

ThomasG

Omega
Vore ju väldigt intressant att höra vad servicechefen på Nymans skulle säga om detta. Tror knappast det är OK utifrån deras rutiner.

Har själv blivit erbjuden byte av läder/länk hos hos handlare men alltid tackat nej av just den anledningen.
Jag vet inte om det är någon från Nymans aktiv här, men det hade ju såklart varit intressant med en kommentar. Hur som helst så kommer jag gå dit och prata med dem, även om jag inte längre kan bevisa att det var där det skedde.
 

Zalath

Panerai
Jag vet inte om det är någon från Nymans aktiv här, men det hade ju såklart varit intressant med en kommentar. Hur som helst så kommer jag gå dit och prata med dem, även om jag inte längre kan bevisa att det var där det skedde.
Bra! Intressant att veta hur de ser på en sån sak - vad kan en vänta sig vid reparationer och liknande? I vilket skick ska klockan lämnas tillbaka? Så svårt är det ju inte att byta band, jag skulle åtminstone förvänta mig att de inte skulle repa klockan, och hände det skulle det ju vara klädsamt om de åtminstone sa till när de lämnade ut den..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det räcker med att man touchar en metallyta med en tandpetare.....så blir det märken. Ska urmakarna lägga in en riskpremie i sin timkostnad för att våga utföra arbete när anala ägare hittar nanodammtussar under glaset.....som ska åtgärdas under buller och bång....

Men det är bra att vi vädrar detta....
Var dammgrejen riktad till mig eller? :D
Antingen gör man det rätt eller så gör man det fel, de har uppenbarligen inte gjort det rätt. Det är inte pengen, det är principen. Får du en repa på tavlan av en av dina vintageRollar så ser du nog annorlunda på saken. Håller väl egentligen med dig någorlunda om baklocket men bandbytarmärken är riktigt amatörmässigt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Var dammgrejen riktad till mig eller? :D
Antingen gör man det rätt eller så gör man det fel, de har uppenbarligen inte gjort det rätt. Det är inte pengen, det är principen. Får du en repa på tavlan av en av dina vintageRollar så ser du nog annorlunda på saken. Håller väl egentligen med dig någorlunda om baklocket men bandbytarmärken är riktigt amatörmässigt.

Ny klocka, litet märke. Man kan polera bort och det kommer aldrig och jag menar aldrig påverka värdet på klockan.. Ibland får butikerna löpa lite för mycket gatlopp.. Knappast så att det det var en gilttavla som brast..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var dammgrejen riktad till mig eller? :D
Antingen gör man det rätt eller så gör man det fel, de har uppenbarligen inte gjort det rätt. Det är inte pengen, det är principen. Får du en repa på tavlan av en av dina vintageRollar så ser du nog annorlunda på saken. Håller väl egentligen med dig någorlunda om baklocket men bandbytarmärken är riktigt amatörmässigt.
Principer startar krig......som sagt.....släpp sargen....våga svanka lite...:
 

MartinL

Omega
Ganska menlöst att jämföra med fälgar eller bilar i allmänhet. Klockor har en särställning vilket också speglar priset många här betalar för klockan och service. Men om vi ska jämföra, ja om verkstan hade dragit en repa på min Ferrarifälg hade jag övervägt att gnälla lite. Mindre repor på boettlocket som i detta fall vet jag inte hur jag hade reagerat på men jag är helt säker på att TS inte behöver acceptera det. Är man inte så petig har ur och penn ett brett sortiment av tidsvisare.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kom igen när det är repor som faktikst syns ordentligt...lite små rissel på baklocket........släpp sargen......det är inte så att klockan inte kommer få betydligt värre repor än så inom snar framtid. OK...din comebak...ska klockan få repor vill jag som ägare skapa dem själv........att ens fundera på att klaga hos en urmakaren för det som visas på TS bilder är i min bok pinsamt........tur att vi är olika.....
Fast vem fan har repor på baklocket...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Min bild är att allt annat än perfektion från handlaren och dennes görningar är ett underbetyg till denne.
Att få tillbaka klockan med märken på hornen efter bandbyte är helt enkelt under isen. Uselt.
 

Mr Chance

Kalmar
Ganska menlöst att jämföra med fälgar eller bilar i allmänhet. Klockor har en särställning vilket också speglar priset många här betalar för klockan och service. Men om vi ska jämföra, ja om verkstan hade dragit en repa på min Ferrarifälg hade jag övervägt att gnälla lite. Mindre repor på boettlocket som i detta fall vet jag inte hur jag hade reagerat på men jag är helt säker på att TS inte behöver acceptera det. Är man inte så petig har ur och penn ett brett sortiment av tidsvisare.
Fast nu var det ju en Tudor BB det gällde vilket kanske mest är att jämföra med en random Audi snarare än en Ferrari. @Davvan har helt klart en poäng, sååå farligt var det inte. Och @yonsson , tror nog att valfri samlare på vintageklockor lägger lika mycket pengar på sina klockor som nyköpare.
 

poormans

Rolex
Trams......repor är en del av en klockas liv......de där microreporna hade jag då inte orkat fota ens........tycker det skulle vara sjuuuukt pinsamt att gå tillbaka till ROB och påpeka reporna..........om någon tvingde mig.....

klockorna får ju aldrig någon karaktär eller patina om ni ska ha dem inlindade i blöjor hela tiden, ut å använd dem, här är en bild från när jag röjde i skogen efter en storm med min förra MN tudor, det gick utmärkt

cheers
christian
 

MartinL

Omega
Det va lite poängen med min jämförelse, att den som lagt 30k på en klocka faktiskt har rätt att vara extremt petig och att det därför inte går att jämföra med övriga, förvisso fina och dyra, bruksprodukter som exempelvis en vardagsbil. Nu kanske inte Tudor är någon som folk här på forumet ser som ett extremt premiummärke men det är faktiskt ganska magstarkt för gemene man att lägga så mycket deg på en klocka.

Fast nu var det ju en Tudor BB det gällde vilket kanske mest är att jämföra med en random Audi snarare än en Ferrari. @Davvan har helt klart en poäng, sååå farligt var det inte. Och @yonsson , tror nog att valfri samlare på vintageklockor lägger lika mycket pengar på sina klockor som nyköpare.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag förväntar mig helt enkelt att de ska hantera något svindyrt på ett respektabelt sätt. Vad är det annars jag betalar jag för? Att de inte kan serva klockan med bomullsvantar förstår jag självklart, men hanteringen av en nära nog ny klocka ska självklart vara sådan att inga synliga defekter har tillkommit. Det förväntar jag mig. Har de inte metoder för att säkerställa att märken inte uppstår är det hög tid att ta fram sådana!
Alla har inte samma generösa inställning till "skador". Det är bara att inse. En del är riktigt petiga, med all rätt. Som sagt, det finns fullt dugliga tidsvisare som betingar en bråkdel av värdet hos andra butiker. Om värdet sjunker pga tafflig hantering är det katastrof. Om värdet inte påverkas, men väl den emotionella känslan har sabbats är det inte heller okej. Jag förväntar mig helt enkelt en ytterst proffsig hantering. Så enkelt är det.
 
Topp