Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mineralglas kontra safirglas

Diskussion i 'Diskussion' startad av Golbica, 3 oktober 2015.

1. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Rent utseendemässigt ser man någon skillnad mellan en klocka som har mineralglas kontra safirglas? Om det skulle vara exakt samma klocka?

Försökte söka mig fram men hittade inget, kanske beror på mina dåliga skills...:banghead:

2. Vincent

Vincent Friends of KS

Från:
    Västkusten
    Jag märker då ingen större skillnad förutom att mineralglaset kanske kan kännas lite "gulare" om det är tavlan eller AR som gör det vet jag inte.
    Här är iallafall båda.
    image.jpeg

JensBP och Golbica gillar detta.
  3. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Vadå är det mineralglas på en av dom?

Vincent och yonsson gillar detta.
  4. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Hur ser det ut om du kollar från sidan, är det samma höjd på glasen också?

5. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Jag ser ingen skillnad när jag jämför en gammal Breitling från 95 med mineralglas och en nyare från 2010 med safir. Den skillnaden jag ser är att nyare Breitlingen har AR på båda sidor vilket gör att man ibland inte ens ser att det existerar ett glas. Det är stor skillnad mot mina övriga klockor. Rolex är ju t ex väldigt blänkiga. Men skillnad mellan ett mineral och safir under samma förutsättningar? Nej jag kan då inte se det iallafall.

Golbica gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Förutsatt att inte safirglaset har grym AR så blir det färre reflektioner med mineralglas.

7. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Japp det var det jag menade. Breitlings safir har grym AR på båda sidor medan det gamla mineralglaset från samma tillverkare reflekterar nästan lika mycket som Rolex-safirglas. Men om alla glas skulle vara repfria och nya skulle jag inte kunna avgöra vilket som var mineral eller safir, enbart vilka som hade dubbelsidig AR.

8. don segundo

don segundo Biskop

I praktiken handlar det nog mycket mer om hur glaset är konstruerat, dvs tjocklek, kurvatur och antireflexbehandling, snarare än om det är mineral eller safir. För mig är det inte en direkt dealbreaker om en klocka har mineralglas eller safir.
    Jag står för övrigt till och med ut med Rolex obehandlade safirglas (en blinkning till @yonsson ;))

9. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Jag har klockor med både mineralglas (Orient) och safir (Rolex). Kan inte se någon skillnad alls som jag kan koppla till glaset.

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    I så fall har farbror problem med synen.

11. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Mmmm... möjligt. Jag brukar känna mig fram på morgonen. Bara krona = Rolex. Krona och pusher = Orient:D
    image.jpeg

David Eriksson, Nicbex, bjrn och 2 andra gillar detta.
  12. Watchup

Watchup Torpare

Kolla in denna länk, där skriver de en del intressant sakar om just det. länk: Safirglas på klocka
    Återkoppla gärna om det hjälpte dig. det är alltid roligt att hjälpa till.

jabla och bjrn gillar detta.
  13. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Tack för länken - läsvärt! Inte för att det var jag som undrade, men jag hade inte svaret förrän nu....:D

14. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Jag ser ingen skillnad. Vattendropptestet har jag funnit idiotsäker när jag undrat om en klocka haft safirglas eller ej

15. Chuck

Chuck Friends of KS

Är Seikos Hardlex nån form av mineralglas?

16. Nicbex

Nicbex Biskop

"En annan stor fördel med safirglaset är att det kan göras mycket tunt och därmed också lättare än annat glas, vilket är en behagligt för den som bär sin herrklocka dygnet runt."

Hahahaha :D Ja fyfan, vem orkar bära en klocka med tjockt glas, det tynger ju hela armen.

NickL gillar detta.
  17. NickL

NickL Stadsbo

Om det är ett problem så bör man nog skaffa gymkort innan klocka.. :D

Nicbex gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield