• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minimumomkrets på handleden för att man ska kunna bära en datejust?

lex

Omega
Hej!
Vad är minimiomkrets runt handleden för att man ska kunna bära en datejust 36mm på jubile?
 

Randel

Cartier
Hur långt är ett snöre? Tips: ange din omkrets på handleden och be någon med den omkretsen på handled posta en wristshot med Datejust, så ser du hur det ser ut.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag fattar frågan som, hur mycket kan man korta en jubileelänk. Dvs om man har 12cm runt näven så klockan inte ramlar av.... Eller fattade jag fel?
 

lex

Omega
Jag fattar frågan som, hur mycket kan man korta en jubileelänk. Dvs om man har 12cm runt näven så klockan inte ramlar av.... Eller fattade jag fel?


Kanske inte ramla av... men om man har sjukt smala handleder så skulle en datejust ändå passa ganska bra... men hur smala kan man ha egentligen?
13 cm verkar några vara överens om. :) är det max kortat jubile då?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kanske inte ramla av... men om man har sjukt smala handleder så skulle en datejust ändå passa ganska bra... men hur smala kan man ha egentligen?
13 cm verkar några vara överens om. :) är det max kortat jubile då?
En 36 mm Rolex Datejust är 44 mm från bandhorn till bandhorn. Om handledens bredd är mindre än så, då skulle jag säga att klockan är för stor. Länkar går att korta, eller förlänga. Men klockan är som den är.

Mvh A
 

Oskar

Omega
Rent estetiskt är dj för stor för min flickvän, får mäta hennes "stockar" ikväll

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beror väl på vilken jubileelänk vi talar om? Jag kan tex inte använda en gammal presidentlänk då de är för långa. Jag har 155 mm i omkrets. Gamla jubileelänkar i stål är väl ofta vikta och de kan man korta hur mycket som helst. Vet inte om det finns något mellanting som inte har vikta länkar och saknar avtagbara länkbitar? Min poäng är att det varierar beroende på vilken typ av länk du köper, kolla upp hur kort den kan bli med säljaren innan du köper.
 
Topp