• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension: Colareb Milano

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Colareb Milano
Storlek: 19 / 16
Längd: 12cm x 7,5cm
Tjocklek: 3,4mm
Färg: Natur
Pris: 53€
https://shop.colareb.it/en/milano-watch-strap/37-milano.html

Att ett armband drastiskt kan förändra, förhoppningsvis försköna, utseendet på ett arbandsur vet vi alla. Byt till exempel ut det gamla läderarbandet mot ett nato och vips, ny klocka. Från möjligtvis ett elegant dressur till en tuff desktop warrior.

Frågan är om det är värt att lägga ut det där lilla extra när man står inför valet och kvalet och ett gigantiskt utbud. Just den frågan ställde även jag mig själv när det var dags att prova nått nytt till min Merci LMM-01.

Ett natoband medföljde klockan så ett nytt sådant skippade jag. Likaså ägde jag redan ett tjusigt armband i äkta alligator. En koll på Merci:s hemsida visade intressanta, enkla läderband med dom klassiska stygnen vid bandhornen som verkade matcha klockan riktigt bra. Priset på 79€ var dock inte lika tilltalande. Finessen quick release till trots.

D9DC492E-140F-4524-BF57-A365264FE0DC.jpeg


Sagt och gjort påbörjades sökandet efter alternativ. I bakhuvudet dök det upp ett namn som jag sett, bland annat här på forumet, förr. Colareb. Lite googlande och jag befann mig på deras hemsida. Då LMM-01 har 19mm mellan bandhornen föll valet på Milano. Fanns inte så många val om jag ville ha just 19mm så en Milano fick det bli. Några klick senare och beställningen var gjord.

Några dagar senare stod jag där med min första Colareb monterat på min klocka. Mitt första intryck var -”jösses vad mjukt bandet är”. Smidigt och följsamt helt i motsats till vad man tro om ett tjockt läderband. I alla fall mot vad jag föreställde mig i brist på kunskap samt erfarenhet utav just läder.

Milano har en tjusig naturlig färgton och har små imperfektioner som resultat av det läder Colareb använder sig av ( enligt eget utsago ). Detta gör varje band unikt. Armbandet är handgjort vilket syns men inte på ett negativt sätt. Då det är, som tidigare nämnt, väldigt mjukt, är komforten hög och formas lätt efter handleden. Spännet känns stabilt och har en ingraverad logotyp vilket alltid är kul.

En liten sak värd att nämna innan jag avrundar denna minirecesion. De två öglorna. Den innersta är lös medan den yttersta hålls fast med en tråd som även är en del av övrig söm. Detta gjorde att det inte gick att justera ut yttersta öglan så långt som jag ville. Min lösning var att ta bort spännet och byta plats på öglorna.

B158F5FF-D81B-4133-949B-794CE7107169.jpeg


Summa summarum: Colareb’s armband håller till synes hög kvalite och är vettigt prissatta. Man får vad man betalar för vilket faktisk inte alltid är fallet i dagens läge. Utmärkta hantverk som ger intrycket att dom kommer hålla år framöver utav kärleksfullt bruk.

AE165464-2910-4811-8AD2-2E11B284A7E3.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp