• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension Momentum Torpedo Pro

bearyouden

Omega
2-Faktor
Hej
Nappade på Royal Straps erbjudande häromdagen och slog till på deras nya modell från Momentum som heter "Torpedo Pro".
Jag själv diggar dykare och har under åren som klocknörd provat det mesta inom denna genre. Efter att ha läst specen på denna så ansåg jag att den borde passa min smak. 44 mm boett, 13 mm hög och 22 mm mellan luggarna passar mig perfekt. Skruvad krona, WR 200 och quartzverk borgar för att den ska kunna hänga med som beater på allehanda äventyr. I specen står det även att den är sandblästrad vilket jag inte tror på efter att ha sett klockan IRL. Denna klocka är sidenmatt och troligtvis blästrad med glas, snyggt men inte samma yta som man får med sand. Klockan levereras på ett skönt och följsamt gummiarmband i gråsvart kulör.
Denna påminner mycket om Seikos dykmodeller, typ 007. Både i storlek och utförande.

Vad tycker jag då?
Om man som jag gillar lite ovanligare dykare från någon mikrotillverkare. Typ, Armida, Benarus eller Helson så kommer man att uppskatta denna. Jag gör det! Det som gör att den sticker ut är den matta finishen. Både på case och tavla. Dykarflaggan som är en udda och rolig detalj samt den överdimensionerade kronan.
Den får ett högt betyg av mig, framförallt om man har priset i beaktande. Den känns verkligen välbyggd.
Ska jag anmärka på något vilket också förmodligen innebär att den inte blir en keeper så är det verket. Jag föredrar automatare. Detta har inget med klockan att göra utan snarare min smak.

I mina ögon är detta ett roligare alternativ än exempelvis Seikos eller Citizens liknande modeller.

Tack för mig /Björn


image.jpg

.
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Nu har jag ingen Seikodykare längre. Dock har jag ägt flertalet. Denna känns väldigt lik en SKX007/009 i både size och tyngd
 

Royal Straps

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hej Björn.
Tack för din recension, kul att du gillar den :) Du har rätt den är bead blasted, och den är endast 11,8mm hög vilket bidrar till komforten.
Ha en bra dag / Mathias
 
Topp