• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minsta automataren?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Som rubriken lyder... Vilken är egentligen den minsta automataren man lyckats pilla ihop?
Och då tänker jag mig i lite mer än ett fåtal ex.

Frågeställningen hör inte nödvändigtvis hemma i Vintage - men det är så, på lite förekommen anledning...
Fick nämligen denna pryl med på köpet när jag handlade annat:

IMG_6474.JPG


En Mirona Luxor Datomatic.
Måttar in på 21 mm - och har datumkomplikation! ...som förvisso är nästan oläslig för folk utan superhjältesyn, men ändå.

Detta kanske inte alls är särskilt ovanligt och det kanske gjorts mycket mindre än så här (höjden är väl det egentliga problemet).
Men jag blev ändå en smula förvånad när jag skulle kolla närmre på den, och då hörde en rotor snurra.

Kul liten pryl. Smått meningslös trådstart.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nä ett barn kan svälja och få den i halsen.

AS 1775 skall vad jag vet vara den med minsta diameter och är förmodligen vad som sitter i Midon.

Sett till volymen så är Omega 660 mist.
 
Ser ju knappt vad det är för tid på en sånt här klocka haha :)

Om man är typ inte en hobbit, men ser sjukt roligt ut.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nä ett barn kan svälja och få den i halsen.

AS 1775 skall vad jag vet vara den med minsta diameter och är förmodligen vad som sitter i Midon.

Sett till volymen så är Omega 660 mist.

Ah, intressant!
Kunnig som alltid!
Vad det är för verk som sitter i Midon kommer vi dock aldrig att få veta. Locket sitter som berget...
 

Martin Lovasz

Audemars
@Martin Lovasz Är det 660 som sitter i Ladymatic? Den är ju så sjukt liten... Har en sådan på jobbet, kan fota på måndag.
Beror på när den var tillverkad för kaliber 450/455 var modellen innan som bara är 1 mm bredare och samtidigt med 660 fanns 680 som är större men har datum. Vilket som är de populära idag och man får bra betalt för ett fint exemplar och den senaste Ladymatic jag sålde gick för 2200kr, dock var det en osåld klocka så i perfekt skick.

Ah, intressant!
Kunnig som alltid!
Vad det är för verk som sitter i Midon kommer vi dock aldrig att få veta. Locket sitter som berget...
Mutter och superlim får upp den skall du se. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Beror på när den var tillverkad för kaliber 450/455 var modellen innan som bara är 1 mm bredare och samtidigt med 660 fanns 680 som är större men har datum. Vilket som är de populära idag och man får bra betalt för ett fint exemplar och den senaste Ladymatic jag sålde gick för 2200kr, dock var det en osåld klocka så i perfekt skick.


Mutter och superlim får upp den skall du se. :)

Tips på superlim?
Har testat detta med två olika märken, men det har alltid blivit fel - limmet har lossnat utan att locket har rubbats.
Har givetvis rengjort lock och mutter noga innan.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tips på superlim?
Har testat detta med två olika märken, men det har alltid blivit fel - limmet har lossnat utan att locket har rubbats.
Har givetvis rengjort lock och mutter noga innan.
Använder Loctite men du kan behöva använda ett polermedel först så den yttre hinnan med nickel försvinner som t ex Autosol.

Ser nu att din klocka har datum och då är det inte den minsta i den. :)
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
His and hers...

IMG_2369.jpg


IMG_2371.jpg


IMG_2370.jpg


Herrvarianten är väl ingalunda stor, med dagens mått mätt, med sina 36 mm. Men jämfört med damvarianten så framstår den närmast som en jätte.
Damurets timvisare verkar ha hamna lite på efterkälken dessvärre, men annars håller den tiden bra.
Märkligt nog slår datumet över exakt 06.00 istället för 00.00.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Använder Loctite men du kan behöva använda ett polermedel först så den yttre hinnan med nickel försvinner som t ex Autosol.

Ser nu att din klocka har datum och då är det inte den minsta i den. :)

Nu senast provade jag med Loctite - men det var någon "Power Glue-variant" som blev lite för "mjuk".
Antar att du menar denna varianten:

loctite-super-glue-precision-lim.jpg
 
Topp