• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mint eller väl använd...

Sond

Patek
Jag har upptäckt en "värderingsförskjutning" hos mig sedan jag fann KS. Tidigare gillade jag att hitta bra objekt till lågt pris. Lågt pris för den specifika modellen alltså. Knepet var ofta att hitta klockor som var ganska väl använda. Det var alltså inte alls i "mint condition" men alltid hela och utan tydliga skador.

Efter att ha hängt här sedan i våras och tittat på alla fantastiska klockor så dras mitt intresse allt mer mot klockor i väldigt fint skick. Det tycker jag är naturligt om man tittar på klockor som är 10-20 år. Då kan det finnas en poäng med att hitta "den orörde". Men om man som jag gör just nu, plöjer nätet efter en Rolex från 60-talet känns det lite konstigt. Är inte en väl använd DJ från -62 något att titta på? Måste den vara mint?

För ett år sedan hade jag inte kommit på idén att söka i de perfekta segmenten. Dels är det ofta för dyrt och dessutom är det en anan typ av klocka. En väl använd klocka är helt enkelt billigare och många gånger enklare att använda.

På något sätt känner jag alltså att jag påverkas av KS. Det är roligt att kunna hitta och sedan visa upp ett extremt fint exemplar. Nu försöker jag helt enkelt bryta tillbaka mina värderingar. Men hur resonerar ni? Hur viktigt är det att klockan är i riktigt fint skick? Eller är det ett onödigt beteende skapat av detta lilla men roliga forum?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Faran med perfekta klockor är att de hamnar på banken i stället för att användas. Hellre då nån ding så man kan använda klockan utan att noja.
Men jag förstår ditt resonemang fullt ut. Frågan är om det är ett museum man vill ha.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Inte mint, men i fint skick vill jag ha den, den ska ju inte se ut att falla sönder när som helst....
 
  • Like
Reactions: Wii

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag vacklar också lite i frågan. Å ena sidan.. å andra sidan...
Instämmer med att jag inte vill ha några vrak bara för att ha just den modellen. Det jag däremot kan tänka mig är något som har levt, har "the scars to prove it" men är jämnt patinerad. Dvs använd, sliten och ruggad men utan tuffa dings. Dock gäller det resonemanget bara för modeller från -70-tal och tidigare. Senare årtal ska vara så bra som möjligt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Förmodligen så är det bara en personlig smaksak, som kan variera i perioder. Min grundregel är väl att, så länge jag känner mig bekväm med att använda den, så är det bra. För mig ska klockor användas, men är man inte riktigt av den åsikten, så blir det en helt annan femma. Jag resonerar i alla fall ungefär att, en allt för "fin" klocka blir bara liggandes, och ett allt för skruttigt exemplar, är ju aldrig kul. Ordet prisvärd tycker jag är passande, då det är relativt och (EDIT) subjektivt objektivt, vilket kan skifta från ena stunden till den andra :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är väldigt kopplat till det specifika objektet, allra helst när det handlar om vintage. Vissa klockor kan vara så sjukt snyggt slitna och andra kan vara i bra skick men ha nån liten slitning som bara förfular den... Sen kan jag specifikt leta efter en klocka som verkligen är mint, precis som jag kan leta efter en klocka som är tydligt använd. Så mitt svar blir nog att det är olika. Men generellt går jag nog mer efter modell snarare än skick eftersom slitningen kan vara en del i vad jag tycker om det specifika objektet. Make sense? ;)
 

Sond

Patek
Jag brottas verkligen med denna fråga. Och jag håller med alla ovan..:angel: Som jag skrev gäller mitt tänk lite äldre klockor, där har jag alltid sökt bästa tänkbara skick.

Jag tror också det är lite beroende på vad man letar efter. Men det jag har hamnat i är att jag kan starta med tanken att hitta en normalanvänd till välanvänd klocka för ett bra pris. Men under jakten så dras intresset allt mer åt fina ur. Det känns så lockande att plocka hem ett fint/perfekt ur att det blir viktigare än att det ska vara prisvärt i de "lägre" nivåerna. Segern, känslan eller glädjen byts från vettigt ur till bra pris mot ett perfekt ur till en betydligt dyrare slant.

Har nu gett mig f_n på att inte låta jakten på en DJ dra iväg till himelska höjder..;) Men då hittar man den här...
Skaumlrmavbild2013-09-11kl204133.png


Som tur är verkar det vara något konstigt med minutvisaren. Men jag tror det är ett bildfel iofs...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag brottas verkligen med denna fråga. Och jag håller med alla ovan..:angel: Som jag skrev gäller mitt tänk lite äldre klockor, där har jag alltid sökt bästa tänkbara skick.

Jag tror också det är lite beroende på vad man letar efter. Men det jag har hamnat i är att jag kan starta med tanken att hitta en normalanvänd till välanvänd klocka för ett bra pris. Men under jakten så dras intresset allt mer åt fina ur. Det känns så lockande att plocka hem ett fint/perfekt ur att det blir viktigare än att det ska vara prisvärt i de "lägre" nivåerna. Segern, känslan eller glädjen byts från vettigt ur till bra pris mot ett perfekt ur till en betydligt dyrare slant.

Har nu gett mig f_n på att inte låta jakten på en DJ dra iväg till himelska höjder..;) Men då hittar man den här...


Som tur är verkar det vara något konstigt med minutvisaren. Men jag tror det är ett bildfel iofs...
Tvättad tavla...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men är det det samma som "refinished dial"..?
Nej, refinished är ett ord för ommålad. Tvättad innebär att klarlacken är borttvättad men trycket är bevarat. Detta gäller i alla fall i min värld.

Och angående mitt utlåtande är det givetvis endast spekulation med den lilla bilden.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Flera intressanta inlägg här. Liksom för andra, har mina ambitioner varierat över åren, för att just för stunden landa i "hur mycket pengar är jag komfortabel med att bära på handleden" samt "vilken tålighet behövs för dagligt bruk". Detta gör att jag har undvikit "safe queens", men också de mest överpolerade exemplaren. Blir ju lite mellanmjölk över det hela, men som exempel så sökte (söker) jag några modeller i så gott skick som möjligt. Dessa - när de har dykt upp - har dock varit prissatta över min "komfortnivå för handleden", vilket gör att jag har valt att låta bli dem (de gör mig inte glad av att ligga i bankfacket) och i stället tagit väsentligt mindre kostsamma exemplar, men som är i väldigt gott skick för dagligt bruk. Konsekvensen är förstås att jag får kompromissa.

Det är för övrigt intressant att se hur olika vi prioriterar. Jag har större överseende med en mindre bra tavla, men ställer höga krav på boettens form och skick. Helst ska grundformen vara orörd och om slipning/polering har skett så ska det ha utförts till orginalstandard. Andra människor prioriterar nästan enbart tavlan och har överseende med boetter som mött sliptrissan både en och två gånger.

Jag har också noterat en lustighet hos mig själv: Från tid till annan så väljer jag att borsta och polera länken på ett vintage-ur till så gott som nyskick, men jag lämnar boetten orörd... Det är som om jag själv vill sätta spår i länken... men inte riskera att polera bort en endaste gnutta av boetten. (Länkar är lättare att ersätta än boetter...)

För övrigt har jag aldrig polerat (eller låtit polera) en boett... men jag kanske ändrar mig framöver...

A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har också noterat en lustighet hos mig själv: Från tid till annan så väljer jag att borsta och polera länken på ett vintage-ur till så gott som nyskick, men jag lämnar boetten orörd... Det är som om jag själv vill sätta spår i länken... men inte riskera att polera bort en endaste gnutta av boetten. (Länkar är lättare att ersätta än boetter...)
Har gjort det själv tidigare men nu växt ifrån det. Det ser verkligen fel ut. En sann vintagenörd borstar inte sin länk! (Sitter och njuter med mitt slitna Gay Freres oyster)
 

Sond

Patek
Nej, refinished är ett ord för ommålad. Tvättad innebär att klarlacken är borttvättad men trycket är bevarat. Detta gäller i alla fall i min värld.

Och angående mitt utlåtande är det givetvis endast spekulation med den lilla bilden.
Intressant. Menar du att de tvättar bort klarlacken och sedan sätter på ny eller lämnar tavlan "naken"? Nytt fenomen för mig... MAn lär sig saker hela tiden.

Ps. kanske ska vara tydlig och säga att jag inte tänker köpa en DJ för 70-80000..:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Du skriver: "En sann vintagenörd"... och så vidare och jag undrar om det är spekulation från din sida, precis som det korta påståendet om den tvättade tavlan ovan, som du senare förtydligade med ett påstående om att det givetvis endast var spekulation.

Och om påståendet om "en sann vintagenörd" inte är spekulation, så är det en förutfattad mening.

Alternativt så använder du ordet "vintagenörd" för att uteslutande beskriva dig själv och inte ett kollektiv. Då hade det varit bättre att skriva: "Jag tänker på mig själv som en sann vintagenörd. Jag anser att en vintagenörd inte borstar sina länkar. Jag borstade mina länkar förr, när jag var yngre, men nu har jag blivit äldre och har slutat att göra det, då jag tycker att det ser fel ut."
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du skriver: "En sann vintagenörd"... och så vidare och jag undrar om det är spekulation från din sida, precis som det korta påståendet om den tvättade tavlan ovan, som du senare förtydligade med ett påstående om att det givetvis endast var spekulation.

Och om påståendet om "en sann vintagenörd" inte är spekulation, så är det en förutfattad mening.

Alternativt så använder du ordet "vintagenörd" för att uteslutande beskriva dig själv och inte ett kollektiv. Då hade det varit bättre att skriva: "Jag tänker på mig själv som en sann vintagenörd. Jag anser att en vintagenörd inte borstar sina länkar. Jag borstade mina länkar förr, när jag var yngre, men nu har jag blivit äldre och har slutat att göra det, då jag tycker att det ser fel ut."
Förstår inte vart du vill komma? Att titulera sig vintagenörd och samtidigt borsta sin länk så att den inte matchar boetten borde inte gå ihop. Allt vi skriver här på forumet är åsikter, eller 99% av det vi skriver...

Och angående den ovan nämnda inlägget om tavlan kan man inte avgöra något på den bilden, ingen kan. Men en så gammal rolextavla på en DJ ser inte ut så. Inte om man ser till de exemplaren jag har sett. Fakta? Nej, det är min åsikt. Vad är den värd? Det är upp till var och en att avgöra.

Var inte så anal och sluta borsta länkarna...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okey, hela havet stormar alltså... Men att lämna en tavla på en klocka för 70-80000 olackerad måste ju i princip anses som stöld..? Tavlan lär ju degenerera snabbt... Eller..? Är det så hårt där ute..?
Nja, det är oftast endast lacken som reagerar på gamla urtavlor. Finns en del tavlor utan lack vad jag vet så hur dessa tvättade kommer se ut i framtiden kan jag inte svara på. Och svarar jag kommer det ju bara vara spekulationer.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Förstår inte vart du vill komma? Att titulera sig vintagenörd och samtidigt borsta sin länk så att den inte matchar boetten borde inte gå ihop. Allt vi skriver här på forumet är åsikter, eller 99% av det vi skriver...

Och angående den ovan nämnda inlägget om tavlan kan man inte avgöra något på den bilden, ingen kan. Men en så gammal rolextavla på en DJ ser inte ut så. Inte om man ser till de exemplaren jag har sett. Fakta? Nej, det är min åsikt. Vad är den värd? Det är upp till var och en att avgöra.

Var inte så anal och sluta borsta länkarna...
Ska inte bråka mer med dig om borstning eller om åsikter som låter som fakta. ;)

... Men ibland ser jag skäl att borsta en länk, särskilt om den redan har blivit borstad på ett dåligt - eller rentutav uselt - sätt. Allt som är använt, men har sin grundform kvar, lämnar jag personligen orört. (Och med det sagt hoppas jag att jag håller mig till trådstartarens fråga.)

Bra att du förtydligade det där om åsikter (och jag hoppas kunna stå för en del av den där procenten fakta). Nu har jag lärt mig lite mer om dig. Det uppskattar jag, då jag gillar dina inlägg och har följt flera av dina "projekt" sedan tiden på TTT, ofta spännande idéer och också fotodokumenterat.

mvh A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska inte bråka mer med dig om borstning eller om åsikter som låter som fakta. ;)

... Men ibland ser jag skäl att borsta en länk, särskilt om den redan har blivit borstad på ett dåligt - eller rentutav uselt - sätt. Allt som är använt, men har sin grundform kvar, lämnar jag personligen orört. (Och med det sagt hoppas jag att jag håller mig till trådstartarens fråga.)

Bra att du förtydligade det där om åsikter (och jag hoppas kunna stå för en del av den där procenten fakta). Nu har jag lärt mig lite mer om dig. Det uppskattar jag, då jag gillar dina inlägg och har följt flera av dina "projekt" sedan tiden på TTT, ofta spännande idéer och också fotodokumenterat.

mvh A
Om du lägger fram det på det viset, att bättra på en klåpares verk, då kan jag inte säga emot dig. Det är pga detta jag förespråkar att man får polera sportur. Men det är inte ofta man ser ett välrepat oyster bland vintagenördar? Det säger en hel del.

Angående åsikter och fakta är det tyvärr inte mycket fakta som är sann, skriven i sten, när vi pratar vintage. Det har vi sett spec med vintage rolex, spelreglerna ändras konstant och diskussionerna blir hätska. Kan du bidra med sann fakta är det mer än välkommet men förvänta dig inte att folk skall friskriva sig med att det endast är deras egna slutsatser och åsikter i varje inlägg. Då skulle inte vi som spammar hinna med och diskussionerna skulle bli mycket stela och långdragna.

Inga hårda känslor, men jag förstår inte din poäng. Vintage är ingen entydig vetenskap.
 

_jonte

Patek
Värst vad den här tråden blev bra då! :)
Själv föredrar jag såklart NOS, safe queens, mint, eller vad det nu kallas. Har samtidigt inget emot en använd klocka som bevarats med värdighet, dvs inte misshandlats, fulpolerats, osv. Så länge ursprungsgeometrin och utseende bevaras har jag inget problem med en lättare uppfräshning. Görs det fel, för mycket, för ofta, eller utan kunskap blir klockan ofta förstörd i mina ögon. En polerad yta som försiktigt poleras upp lite, utan att förstöra geometri eller borstat runtomkring, tycker jag är ok.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vad har herrarna för åsikter kring tropical dials då? Bra eller anus? Tänker mest på vintage sportrolex. Själv anser jag att det kan vara grymt fint.
 

Sond

Patek
Vad har herrarna för åsikter kring tropical dials då? Bra eller anus? Tänker mest på vintage sportrolex. Själv anser jag att det kan vara grymt fint.
Om man nu har de 100tkr funderar jag på hur man avbryter degenireringen av tavlan? Den befinner sig ju i en nedbrytningsprocess. Hur ser den ut om 10 år?

Man kan såklart tänka sig att den under 20 år blivit utsatt för en viss miljö och en ny miljö gör att förändringen av tavlan upphör..?

Sedan måste jag säga att jag själv inte skulle köpa en tropical då jag inte tycker de är estetiskt attraktiva och på tok för dyra. Gilt och red är melodin..:)
 
Topp