• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Misslyckad paketöppning. Antiklimax!

MJ24

Patek
2-Faktor
Läste garantibeviset och där står det att garanti gäller i 5 år. Så frågan är om klockan kom med fel tag eller fel dokumentation..
Hade jag varit i din situation, hade jag returnerat klockan till Uret om de inte kunde lösa ett komplett, paket med korrekt tillbehör.
 

sveol

Cartier
Är det så här boxen skall se ut till LN?
Jag är inte så säker. Det finns en 116610LN på köp och sälj från 2015, och den har samma typ av box som jag fick med min klocka. @Compiss

565_P_1403659093048.JPG

ro14110-submariner-box.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det så här boxen skall se ut till LN?

565_P_1403659093048.JPG

ro14110-submariner-box.jpg
Den öppningsbara fronten på kartongen finns bara till ädelmetallmodellerna är jag tämligen säker på. Om de inte ändrat i år.

Hittar ingen som har bild på kartongen på k&s
Det är alltså skillnad på kartonglådan, inte den gröna lådan där klockan ligger i.

Lägg upp bild på allt du fick med så skall vi se om det är komplett och rätt saker.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Att det är en röd tag hade jag nog inte brytt mig om, kolla om/när certet aktiverats, det är viktigare. Det är certet som gäller vid garantiärende och inte en tag. Sedan är det jävligt trist när det inte blir rätt.

Grym klocka i alla fall!
image.jpg
 
Senast ändrad:

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hmmm. Jag har en BLNR köpt på liknande sätt. Röd tagg men garantibok som säger 5 år och som jag förstår der senaste garantikortet. Ad som glömt att byta tagg månne?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hade sett fram mot att hämta ut denna klocka så länge. Äntligen skulle jag bli Rolex ägare. Men så blev det inte.. Måste få skriva av mig lite.
Beställde en 116610LN av uret.se för några veckor sedan. Idag fick jag beskedet att den kunde hämtas på posten. Jösses vad glad jag blev!
Kom hem, slet fram kniven och kameran och rev upp förpackningarna. Hällde upp en kall öl för att fira.
Och fick se detta;
1st Rolex 116610LN, med cert där det framgår att den är från 2015-12 (skrivet i bläck), men med röd tag!

IMG_20151204_165949.jpg


EDIT: Hittade facket!!

Någon har med bläck skrivit på certet 2015-12. Ingen stämpel. Och så röd tag. Vad gäller egentligen nu? Går man på vad som är skrivet på certet eller vilken tag den har? Skumt detta.

IMG_20151204_181406.jpg


Ölen var god iaf ;)

IMG_20151204_173355.jpg


Hoppas ni får en bättre kväll än min!
Varför köper man en ny klocka på Uret?
 

sveol

Cartier
Som svar till er som ifrågasätter mitt val av handlare;

Personligen känner jag mig mycket obekväm inne hos en AD i Sthlm. Det är kanske ovanan, men jag tycker inte det är kul att gå igenom de där slussarna och känna hur personalen synar mig. Däremot så är jag mycket bekväm att handla över nätet, det mesta jag köper går genom webben. Jag är också mycket van att hantera ev fel genom webben. Jag tycker faktiskt det många gånger är enklare än att ta en diskussion i en butik. Seriösa webbhandlare är mycket tillmötesgående. Och smidigare. Jag kan hantera min retur/reklamation etc när jag har tid, inte när butiken är öppen. Jag slipper kö. Jag slipper resa. Ser det som en stor fördel då jag tex arbetar utomlands mån-tors. Det handlar dvs mycket om tid och bekvämlighet. Sen gör det inget att det är lite billigare på nätet. Vissa kanske kan få bra rabatt hos AD, men det kan inte jag. Kanske främst för att jag inte köper så många "fina" klockor, och har då ingen relation till butiken.

Men alla tycker olika. Ovan ser ni mina anledningar till att jag handlar över nätet. Jag dömer ingen som handlar hos en AD, ni har säkert era anledningar till att göra det :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Av samma anledning man köper från vilken gråhandlare som helst, lägre pris och att klockan finns tillgänglig är väl två parametrar som spelar in. Nu är det väl knappast så att TS är den första som köpt av icke ÅF, tror många här gjort det
Visst, men då skapas det ju åxå en hel del nya nervösa trådar.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Som svar på de som ifrågasätter mitt val av handlare;

Personligen känner jag mig mycket obekväm inne hos en AD i Sthlm. Det är kanske ovanan, men jag tycker inte det är kul att gå igenom de där slussarna och känna hur personalen synar mig. Däremot så är jag mycket bekväm att handla över nätet, det mesta jag köper går genom webben. Jag är också mycket van att hantera ev fel genom webben. Jag tycker faktiskt det många gånger är enklare än att ta en diskussion i en butik. Seriösa webbhandlare är mycket tillmötesgående. Och smidigare. Jag kan hantera min retur/reklamation etc när jag har tid, inte när butiken är öppen. Jag slipper kö. Jag slipper resa. Ser det som en stor fördel då jag tex arbetar utomlands mån-tors. Det handlar dvs mycket om tid och bekvämlighet. Sen gör det inget att det är lite billigare på nätet. Vissa kanske kan få bra rabatt hos AD, men det kan inte jag. Kanske främst för att jag inte köper så många "fina" klockor, och har då ingen relation till butiken.

Men alla tycker olika. Ovan ser ni mina anledningar till att jag handlar över nätet. Jag dömer ingen som handlar hos en AD, ni har säkert era anledningar till att göra det :)
Tack för ett bra svar.
 

Göteborgare

Cartier
Ska jag köpa en TV så tittar jag runt på nätet för att komma fram till vilken modell jag vill ha. Sedan använder jag prisjakt för att kolla vad som är ett bra pris (hos en handlare med OK omdöme). Efter det kommer det in aspekter som om den finns tillgänglig hos någon handlare i min stad etc då det kan vara värt att betala lite mer om man kan hämta varan i en fysik butik eftersom det är enklare med garanti och återköp.
Personligen tycker jag att det känns "obekvämt" att pruta. Om det krävdes att jag skulle åka till Stockholm för att besöka en AD för TV-märket och sedan dessutom pruta skulle jag få ångest. Antagligen skulle jag helt enkelt sluta titta på TV.
Varför ska det vara annorlunda med klockor? Rob har inte ens sina priser på nätet. Jag skulle alla gånger hellre handla hos Uret än hos AD om det var 4000 kronor billigare!
I och för sig är TV Off topic. Men jag gör samma som du, bortsett från att jag går in i en fysisk butik och ber dom möta prisjakt priset, har funkat bra hittills.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ska jag köpa en TV så tittar jag runt på nätet för att komma fram till vilken modell jag vill ha. Sedan använder jag prisjakt för att kolla vad som är ett bra pris (hos en handlare med OK omdöme). Efter det kommer det in aspekter som om den finns tillgänglig hos någon handlare i min stad etc då det kan vara värt att betala lite mer om man kan hämta varan i en fysik butik eftersom det är enklare med garanti och återköp.
Personligen tycker jag att det känns "obekvämt" att pruta. Om det krävdes att jag skulle åka till Stockholm för att besöka en AD för TV-märket och sedan dessutom pruta skulle jag få ångest. Antagligen skulle jag helt enkelt sluta titta på TV.
Varför ska det vara annorlunda med klockor? Rob har inte ens sina priser på nätet. Jag skulle alla gånger hellre handla hos Uret än hos AD om det var 4000 kronor billigare!
Vi lever i ett fritt samhälle så du väljer det som passar dig, det finns även diverse forum att gråta ut på om det går åt helvete:) Tur är väl det!
 

BCKSTRM

Rolex
@sveol bor i Solna. Det finns tre AD i Stockholm. Någon av dem borde kunna få fram en lika snabbt och till samma pris. Länken kortat på plats och ett värderingsintyg i påsen. Lite tycker jag nog att TS får skylla sig själv. Hoppas att allt löser sig!
Har ingen betydelse om hur många AD han har nära sig... Han köper klockan fullt lagligt av en återförsäljare (ej auktoriserad men iaf) och har precis samma rättigheter som han hade haft his Rob. Han har köpt en produkt som inte stämmer överens med vad som utlovats, vilket han kan förvänta sig att den ska göra.
 

Starship

Cartier
I och för sig är TV Off topic. Men jag gör samma som du, bortsett från att jag går in i en fysisk butik och ber dom möta prisjakt priset, har funkat bra hittills.
TV:n är ju bara en analogi. Min poäng är att klockor inte borde skilja sig från hemelektonik. Hela tänket med AD verkar främst vara ett sätt att hålla priserna uppe genom att minska konkurrensen. Men jag tror att de skjuter sig själva i foten då man här i Linköping varken kan handla Omega eller Rolex i butik. Måste man åka till en annan stad finns det ingen fördel med en AD.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
TV:n är ju bara en analogi. Min poäng är att klockor inte borde skilja sig från hemelektonik. Hela tänket med AD verkar främst vara ett sätt att hålla priserna uppe genom att minska konkurrensen. Men jag tror att de skjuter sig själva i foten då man här i Linköping varken kan handla Omega eller Rolex i butik. Måste man åka till en annan stad finns det ingen fördel med en AD.
Det är bara att flytta:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
TV:n är ju bara en analogi. Min poäng är att klockor inte borde skilja sig från hemelektonik. Hela tänket med AD verkar främst vara ett sätt att hålla priserna uppe genom att minska konkurrensen. Men jag tror att de skjuter sig själva i foten då man här i Linköping varken kan handla Omega eller Rolex i butik. Måste man åka till en annan stad finns det ingen fördel med en AD.
Ser inte problemet. AD kan ju skicka till dig. Jag förstår att folk letar andra vägar för svåråtkomliga modeller eller när priserna skiftar mycket men inte på denna modell.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det är bara en klocka med "öppet köp".
Det stämmer. Men varför köper man en ny Rolex?
Visar den tiden bättre? Går den mer exakt än andra klockor? Är det en bra investering? Krånglar den mindre än andra klockor?
Anledningen, i alla fall i min bok, är känslan. Det jag menar är att för många, tror jag, som inte har möjligheten att mer eller mindre spontanköpa hos AD bara för att det är trevligt, så förtas glädjen och lusten kanske med köpet när man blir besviken. Därför; lämna tillbaka, glöm denna fadäs och köp en någon annanstans istället.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ledsen om jag glider från ämnet men blir intresserad av snacket kring prutmån. Hur stor prutmån är det på en ny stålsub hos AD i sthlm? När man läser ovan kan man nästan få upfattningen att det är möjligt att pruta 25%... Ställer mig väldigt tveksam till detta, finns det någon empirisk forskning bakom ett sådant uttalande. Stålsubar säljs i stora mängder i sthlm och min erfarenhet är att AD här inte behöver sänka från ordinarie pris för att kränga det som finns på lager, gissar däremot att det går att pruta en hel del om man besöker landsbygdens lokala Rolex handlare... Hur mkt har ni prutat och i vilken stad var det?
 
Topp