• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Misslyckad paketöppning. Antiklimax!

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ledsen om jag glider från ämnet men blir intresserad av snacket kring prutmån. Hur stor prutmån är det på en ny stålsub hos AD i sthlm? När man läser ovan kan man nästan få upfattningen att det är möjligt att pruta 25%... Ställer mig väldigt tveksam till detta, finns det någon empirisk forskning bakom ett sådant uttalande. Stålsubar säljs i stora mängder i sthlm och min erfarenhet är att AD här inte behöver sänka från ordinarie pris för att kränga det som finns på lager, gissar däremot att det går att pruta en hel del om man besöker landsbygdens lokala Rolex handlare... Hur mkt har ni prutat och i vilken stad var det?
5% kanske, med lite tur.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ledsen om jag glider från ämnet men blir intresserad av snacket kring prutmån. Hur stor prutmån är det på en ny stålsub hos AD i sthlm? När man läser ovan kan man nästan få upfattningen att det är möjligt att pruta 25%... Ställer mig väldigt tveksam till detta, finns det någon empirisk forskning bakom ett sådant uttalande. Stålsubar säljs i stora mängder i sthlm och min erfarenhet är att AD här inte behöver sänka från ordinarie pris för att kränga det som finns på lager, gissar däremot att det går att pruta en hel del om man besöker landsbygdens lokala Rolex handlare... Hur mkt har ni prutat och i vilken stad var det?
varför kollar du inte med ad om du nu skall ha någon jävla forskning?
 

Hugii

Audemars
Det stämmer. Men varför köper man en ny Rolex?
Visar den tiden bättre? Går den mer exakt än andra klockor? Är det en bra investering? Krånglar den mindre än andra klockor?
Anledningen, i alla fall i min bok, är känslan. Det jag menar är att för många, tror jag, som inte har möjligheten att mer eller mindre spontanköpa hos AD bara för att det är trevligt, så förtas glädjen och lusten kanske med köpet när man blir besviken. Därför; lämna tillbaka, glöm denna fadäs och köp en någon annanstans istället.
Det var det jag menade oxå.... det är bara en klocka. Lämna tillbaka, köp en ny...vara glad. Det finns inga skulder eller oskulder allt är påhitt. ;)
 

DrDre

Patek
Självklart skall man få det man betalar för men spelar det egentligen någon roll om det är 3 eller 5års garanti? Chansen att det uppstår ett fel på dinkan som täcks av garantin mellan 3e o 5eåret måste vara minimal eller innebär garantin något utöver det normala? Konstigt att Rolex inte har livstids garanti. Och nej, garanti omfattar inte slitage...

Jag kan väl hålla med dig här. Risken för att det ska uppstå ngt fel är så liten att den nästan inte spelar ngn roll. Däremot om man har tänkt att sälja klockan inonom ett par år, så kan jag tänka mig att det kan vara lättare (eller ge ett högra pris) om man kan skriva "två år kvar på garantin".
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
TV:n är ju bara en analogi. Min poäng är att klockor inte borde skilja sig från hemelektonik. Hela tänket med AD verkar främst vara ett sätt att hålla priserna uppe genom att minska konkurrensen. Men jag tror att de skjuter sig själva i foten då man här i Linköping varken kan handla Omega eller Rolex i butik. Måste man åka till en annan stad finns det ingen fördel med en AD.
Så är det delvis. Tror även det beror på att tillverkarna vill ha seriösa urmakare som servar klockorna och kan erbjuda kunden allt denne behöver.

Fördelen med gråimport/försäljning är att det pressar priserna en aning.

Det är relativt lätt att pruta hos AD om man gör klart att köpet kommer att ske där och då. Får man inte den rabatt man förväntar sig är det bara att gå till nästa.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ledsen om jag glider från ämnet men blir intresserad av snacket kring prutmån. Hur stor prutmån är det på en ny stålsub hos AD i sthlm? När man läser ovan kan man nästan få upfattningen att det är möjligt att pruta 25%... Ställer mig väldigt tveksam till detta, finns det någon empirisk forskning bakom ett sådant uttalande. Stålsubar säljs i stora mängder i sthlm och min erfarenhet är att AD här inte behöver sänka från ordinarie pris för att kränga det som finns på lager, gissar däremot att det går att pruta en hel del om man besöker landsbygdens lokala Rolex handlare... Hur mkt har ni prutat och i vilken stad var det?
Du efterfrågar forskning, men passar själv på och gissar om hur det är ute på landet?
 

joca

Patek
2-Faktor
Ledsen om jag glider från ämnet men blir intresserad av snacket kring prutmån. Hur stor prutmån är det på en ny stålsub hos AD i sthlm? När man läser ovan kan man nästan få upfattningen att det är möjligt att pruta 25%... Ställer mig väldigt tveksam till detta, finns det någon empirisk forskning bakom ett sådant uttalande. Stålsubar säljs i stora mängder i sthlm och min erfarenhet är att AD här inte behöver sänka från ordinarie pris för att kränga det som finns på lager, gissar däremot att det går att pruta en hel del om man besöker landsbygdens lokala Rolex handlare... Hur mkt har ni prutat och i vilken stad var det?

Jag har sett folk som fått MYCKET rabatt hos ADs i Stockholm så visst är det möjligt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan inte alla "jag-har-minsann-pengar-så-jag-köper-alltid-hos-ad" hålla truten ett tag och istället försöka hjälpa TS att lösa problemet? Vi vet att ni tycker det är skitballt att glida iväg ut på Biblioteksgatan med gröna påsen i handen men det är inte det den här tråden handlar om.

Till TS:
Du har 14 dagars öppet köp no-questions-asked om det går åt skogen här. Utnyttja det om det inte känns rätt. Det som oroar mig mest är att certet inte är stämplat. Så ska det inte vara när du köper hos Uret. Gråhandlare är inte mer avancerat än att någon annan har gått till en AD och köpt klockan åt dig. Du ska ha samma garantier (förutom att garantin är aktiverad något tidigare)och villkor som vanligt. Annars är något fel. Jag har köpt flera klockor från Uret och allting har varit stämplat som det ska.

PS: Angående killen som fick en "gammal" Explorer hade han ju för f-n köpt den på Uretvintage. Att då komma och gnälla att certet är stämplat för tidigt är rätt magstarkt. Han fick dessutom flera tusen i kompensation så ta ner högafflarna och inse att det finns klockintresserade personer som inte tycker det är särskilt kul att elda flera tusen i onödan.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Kan inte alla "jag-har-minsann-pengar-så-jag-köper-alltid-hos-ad" hålla truten ett tag och istället försöka hjälpa TS att lösa problemet? Vi vet att ni tycker det är skitballt att glida iväg ut på Biblioteksgatan med gröna påsen i handen men det är inte det den här tråden handlar om.

Till TS:
Du har 14 dagars öppet köp no-questions-asked om det går åt skogen här. Utnyttja det om det inte känns rätt. Det som oroar mig mest är att certet inte är stämplat. Så ska det inte vara när du köper hos Uret. Gråhandlare är inte mer avancerat än att någon annan har gått till en AD och köpt klockan åt dig. Du ska ha samma garantier (förutom att garantin är aktiverad något tidigare)och villkor som vanligt. Annars är något fel. Jag har köpt flera klockor från Uret och allting har varit stämplat som det ska.

PS: Angående killen som fick en "gammal" Explorer hade han ju för f-n köpt den på Uretvintage. Att då komma och gnälla att certet är stämplat för tidigt är rätt magstarkt. Han fick dessutom flera tusen i kompensation så ta ner högafflarna och inse att det finns klockintresserade personer som inte tycker det är särskilt kul att elda flera tusen i onödan.
Mkt bra skrivet!
 

sveol

Cartier
Kan inte alla "jag-har-minsann-pengar-så-jag-köper-alltid-hos-ad" hålla truten ett tag och istället försöka hjälpa TS att lösa problemet? Vi vet att ni tycker det är skitballt att glida iväg ut på Biblioteksgatan med gröna påsen i handen men det är inte det den här tråden handlar om.

Till TS:
Du har 14 dagars öppet köp no-questions-asked om det går åt skogen här. Utnyttja det om det inte känns rätt. Det som oroar mig mest är att certet inte är stämplat. Så ska det inte vara när du köper hos Uret. Gråhandlare är inte mer avancerat än att någon annan har gått till en AD och köpt klockan åt dig. Du ska ha samma garantier (förutom att garantin är aktiverad något tidigare)och villkor som vanligt. Annars är något fel. Jag har köpt flera klockor från Uret och allting har varit stämplat som det ska.

PS: Angående killen som fick en "gammal" Explorer hade han ju för f-n köpt den på Uretvintage. Att då komma och gnälla att certet är stämplat för tidigt är rätt magstarkt. Han fick dessutom flera tusen i kompensation så ta ner högafflarna och inse att det finns klockintresserade personer som inte tycker det är särskilt kul att elda flera tusen i onödan.

Tack för ett bra svar! Jag har kontaktat uret.se, de erbjuder 90 dagars öppet köp så retur skall inte vara något problem. Jag har tidigare köpt av dem, samt returnerat och det är en smidig process. Jag kommer lämna tillbaka klockan och häva köpet pga av nedan skäl;

1. Fel tagg. Eller fel dokumentation. Hur som, de stämmer inte överens.
2. Fel yttre box. Denna box är för Sub i ädelmetall (tack @Compiss).
3. Troligen fel inre box. Har fått förklarat att min är "lite för stor" och troligtvis också tillhör Rolex i ädelmetall (ni får gärna komma med kommentarer ang. detta).

Jag är rätt säker på att cert är ok. Det är stämplat av en AD i annan världsdel. Har kollat upp dem och de är auktoriserade Rolex handlare.
Jag kommer inte begära en ny klocka av dem. Inte heller att de kompletterar leveransen med rätt tillbehör. Jag har tappat "känslan" och förtroendet, känner mig osäker på denna klocka iom de "konstiga" tillbehören. Jag har fått ett riktigt bra erbjudande av en annan handlare, som jag troligen kommer gå vidare med. Uppdatering kommer!

Stort tack för all hjälp. Även OT inläggen har varit roande (fortsätt gärna). Jag finner en stor tröst att man kan logga in på KS och gråta ut lite :)

P.s Vart F*N är fantomen?

P.s.2.
Ölen är fortfarande god!

IMG_20151205_173503.jpg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Okay, så det är alltså att datumet är skrivet och inte stämplat som är problemet? För det har det varit på flera klockor jag köpt.

(eller så har jag läst dina tidigare inlägg för fort?)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okay, så det är alltså att datumet är skrivet och inte stämplat som är problemet? För det har det varit på flera klockor jag köpt.

(eller så har jag läst dina tidigare inlägg för fort?)
Du har nog läst för fort. Datumet ska vara handskrivet men han vill ju såklart ha ett datum efter 1 juli (tror jag det är) så han får den förlängda garantin.
 

sveol

Cartier
Okay, så det är alltså att datumet är skrivet och inte stämplat som är problemet? För det har det varit på flera klockor jag köpt.

(eller så har jag läst dina tidigare inlägg för fort?)

Jag vet faktiskt inte vad som är fel och rätt. AD/SN/Ref är stämplat, datum är skrivet i bläck. Jag tror cert är ok.
 

POO

Panerai
Kan inte alla "jag-har-minsann-pengar-så-jag-köper-alltid-hos-ad" hålla truten ett tag och istället försöka hjälpa TS att lösa problemet? Vi vet att ni tycker det är skitballt att glida iväg ut på Biblioteksgatan med gröna påsen i handen men det är inte det den här tråden handlar om.

Till TS:
Du har 14 dagars öppet köp no-questions-asked om det går åt skogen här. Utnyttja det om det inte känns rätt. Det som oroar mig mest är att certet inte är stämplat. Så ska det inte vara när du köper hos Uret. Gråhandlare är inte mer avancerat än att någon annan har gått till en AD och köpt klockan åt dig. Du ska ha samma garantier (förutom att garantin är aktiverad något tidigare)och villkor som vanligt. Annars är något fel. Jag har köpt flera klockor från Uret och allting har varit stämplat som det ska.

PS: Angående killen som fick en "gammal" Explorer hade han ju för f-n köpt den på Uretvintage. Att då komma och gnälla att certet är stämplat för tidigt är rätt magstarkt. Han fick dessutom flera tusen i kompensation så ta ner högafflarna och inse att det finns klockintresserade personer som inte tycker det är särskilt kul att elda flera tusen i onödan.

Problem? Att de gömt certet för honom?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det tror jag inte. På cert står 2015-12 skrivet. Men fel tagg för det datumet.
Jaha, då missuppfattade jag. Taggen ska som sagt inte spela någon roll. Problemet är ju dock att du kan ha ett cert som reggats innan första juli men blivit påskrivet efter 1/7. I så fall har du ju inte den långa garantin.
 

sveol

Cartier
Jaha, då missuppfattade jag. Taggen ska som sagt inte spela någon roll. Problemet är ju dock att du kan ha ett cert som reggats innan första juli men blivit påskrivet efter 1/7. I så fall har du ju inte den långa garantin.

Det är något som inte stämmer, det är helt klart. Därav att jag skickar tillbaka den. Jag vill har korrekt låda, tagg och cert. Man vet aldrig om/när den kommer säljas. Och då skall det inte finnas några tveksamheter angående fullset/historik.
 
Topp