• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första fickur

alexndr

Rolex
2-Faktor
God kväll hobbyurmakarkollegor!

Nyligen tog jag mig an mitt första fickur. Jag har börjat i fel ände enligt vissa. Nästan så man blev lite äcklad av de groteskt stora delarna.

DSCF1003.JPG


DSCF1004.JPG


DSCF1027.JPG


DSCF1035.JPG


DSCF1051.JPG


Verket i fråga; En Omega från 1920- talet kanske? Jag tror jag lyckats utröna att balansaxeln är sliten och behöver bytas. Många av delarna har vid tidigare service dränkts i olja men just motstenarna verkar ha gått tort. Verket är nu i delar men jag står ändå frågandes och hoppas att ni kan hjälpa mig med mina bryderier.

DSCF1065.JPG


1. För att få tag i en ny balansaxeln behöver jag veta vilken kaliber det är på urverket. Jag har googlat, bildgooglat, konsulterat Ranfft etc. Jag tror det är en variant av Omega 19" men inte säker för jag har inte hittat någon bild som stämmer exakt. Dessutom är mitt verk 44m i diameter vilket inte överensstämmer specen för 19". Den enda stämpel jag hittat på verket som eventuellt kan ha betydelse är "7 10" men den har inte givit mig någon information när jag letat.

2. Hur sjutton oljar man motstenarna i den här typen av verk? "Incabloc" och "diashock" känns som rena barnleken i jämförelse. Jag har försökt ta ut motstenen genom att lossa skruvarna runt den men känner mig tveksam till att det gör någon skillnad? Den går inte att få loss .. Oljar man genom hålet för balansaxeln?

DSCF1054.JPG


Tack!



/A
 

rogart-63

Patek
God kväll hobbyurmakarkollegor!

Nyligen tog jag mig an mitt första fickur. Jag har börjat i fel ände enligt vissa. Nästan så man blev lite äcklad av de groteskt stora delarna.

DSCF1003.JPG


DSCF1004.JPG


DSCF1027.JPG


DSCF1035.JPG


DSCF1051.JPG


Verket i fråga; En Omega från 1920- talet kanske? Jag tror jag lyckats utröna att balansaxeln är sliten och behöver bytas. Många av delarna har vid tidigare service dränkts i olja men just motstenarna verkar ha gått tort. Verket är nu i delar men jag står ändå frågandes och hoppas att ni kan hjälpa mig med mina bryderier.

DSCF1065.JPG


1. För att få tag i en ny balansaxeln behöver jag veta vilken kaliber det är på urverket. Jag har googlat, bildgooglat, konsulterat Ranfft etc. Jag tror det är en variant av Omega 19" men inte säker för jag har inte hittat någon bild som stämmer exakt. Dessutom är mitt verk 44m i diameter vilket inte överensstämmer specen för 19". Den enda stämpel jag hittat på verket som eventuellt kan ha betydelse är "7 10" men den har inte givit mig någon information när jag letat.

2. Hur sjutton oljar man motstenarna i den här typen av verk? "Incabloc" och "diashock" känns som rena barnleken i jämförelse. Jag har försökt ta ut motstenen genom att lossa skruvarna runt den men känner mig tveksam till att det gör någon skillnad? Den går inte att få loss .. Oljar man genom hålet för balansaxeln?

DSCF1054.JPG


Tack!



/A

Skall det inte ligga en sten över som skydd . Precis som på en vanlig klocka .Typ så här .

balance-staff-and-jewel-with-capstone_th.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Skall det inte ligga en sten över som skydd . Precis som på en vanlig klocka .Typ så här .

balance-staff-and-jewel-with-capstone_th.jpg


Jag tror faktiskt att det gör det. Balansaxeln petar inte upp i den sten som finns.

Läste i min gamla kompis "De Carles" bok sent igår (i den boken är det "shock resistance devices" som är ovanliga och inte tvärt om. "De Carle" proklamerar dock att "shock resistance devices" är här för att stanna. Och det hade han ju rätt i.). Boken säger att stenen skall oljas genom hålet där balansaxeln går in. Hålet som sitter i verkplattan blir enkelt. Hållet i balansbryggan blir svårare. Antingen om man försöker smyga ner oljegivaren "mellan" spiralen eller om man helt enkelt måste plocka bort spiralen. Eftersom jag skall byta axeln kommer jag ju behöva göra det i vilket fall.
 

Minuteman

Rolex
Jag tror faktiskt att det gör det. Balansaxeln petar inte upp i den sten som finns.

Läste i min gamla kompis "De Carles" bok sent igår (i den boken är det "shock resistance devices" som är ovanliga och inte tvärt om. "De Carle" proklamerar dock att "shock resistance devices" är här för att stanna. Och det hade han ju rätt i.). Boken säger att stenen skall oljas genom hålet där balansaxeln går in. Hålet som sitter i verkplattan blir enkelt. Hållet i balansbryggan blir svårare. Antingen om man försöker smyga ner oljegivaren "mellan" spiralen eller om man helt enkelt måste plocka bort spiralen. Eftersom jag skall byta axeln kommer jag ju behöva göra det i vilket fall.
En fråga är ju hur man kan säkerställa att man tvättar lagringen ordentligt innan oljningen om man inte kan demontera motstenen?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Slet isär ett ett gammalt fickur bara för din skull alexndr :D . Lagringen består av två delar . En lagring och en motsten .Lossas genom att ta bort dom två skruvarna och lyfta uppifrån eller peta underifrån .

DSC02695.JPG
DSC02693.JPG


Det är nog något av det finaste någon gjort för mig.

Vad är det vi ser egentligen? Borde inte den ena delen ha ett hål rakt igenom och den andra ligga ovanpå. Eller är det två lagringar som visas? Det vill säga, övre och undre?
 

rogart-63

Patek
Den vänstra har ett pyttehål och den högra är motstenen.
Den vänsta är oxå spräckt. Den ligger i botten med den andra över. Allt hålls på plats av två skruvar.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tror
Den vänstra har ett pyttehål och den högra är motstenen.
Den vänsta är oxå spräckt. Den ligger i botten med den andra över. Allt hålls på plats av två skruvar.

Jag tror jag får försöka peta underifrån då. Min sitter som berget trots att jag lossat på båda skruvarna.

Jag skall testa. Tack!
 

rogart-63

Patek
Det gjorde mina delar oxå. Men eftersom min inte har någon balans eller så. Så var det lätt att trycka till. Nångång ska jag fixa det uret. Ett gammalt Hampden gladiator .
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nu har jag demonterar balansen och försökt trycka bort lagringen med korntången från baksidan av balansbryggan men den vägrar släppa. Vågar jag klappa till den med en puns i stansen kanske? Vore väldigt tråkigt om något går sönder. Misstänker att det är svårt att hitta reservdelar ..
 

Minuteman

Rolex
Nu har jag demonterar balansen och försökt trycka bort lagringen med korntången från baksidan av balansbryggan men den vägrar släppa. Vågar jag klappa till den med en puns i stansen kanske? Vore väldigt tråkigt om något går sönder. Misstänker att det är svårt att hitta reservdelar ..
Har du testat att låta balansen ligga och dra en stund i nafta?
Anledningen att motstenen sitter fast kan ju vara att den "klistrat" i gammal olja?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nope. Efter 30 min i nafta sitter den fortfarande fast.

Funderar på att knacka ut hela paketet från undersidan av balansbryggan. Frågan är om jag måste använda min juvelpress för att säkerställa att djupet på lagringen blir exakt det samma när jag monterar tillbaka den i byggan? Antar att det är väldigt känsligt med att den hamnar exakt lika ..

rogart-63, fann det någon fasning i din balansbrygga/verkplatta som gör att anordningen kommer hamna på exakt samma höjd om du monterar tillbaka lagringen eller är det bara helt sonika ett hål som lämnas?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hur går det med fickuret?


Jag har konsulterat watchmaking- forumet på WUS. De bekräftar att det är en version av Omega 19". Senaste förslaget är att jag skall testa att tvätta balansen och installera en ny motsten innan jag byter hela axeln.

Jag är inte helt säker på hur jag skall hantera bytet av motstenen. Funkar vilken motsten som helst så länge den har samma dimensioner? Återstår att se om Cousins säljer motstenar baserat på mått och om de har måtten som jag söker.
 

rogart-63

Patek
Jag har konsulterat watchmaking- forumet på WUS. De bekräftar att det är en version av Omega 19". Senaste förslaget är att jag skall testa att tvätta balansen och installera en ny motsten innan jag byter hela axeln.

Jag är inte helt säker på hur jag skall hantera bytet av motstenen. Funkar vilken motsten som helst så länge den har samma dimensioner? Återstår att se om Cousins säljer motstenar baserat på mått och om de har måtten som jag söker.

Tittade på motstenar på cousinsuk . Ser ut som om det finns i varje 10- dels mm 0,7 0,8 0,9 1,0 o,s,v . Men man får nog montera den i hållaren själv . Varför inte byta balansaxeln när man ändå är där ?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tittade på motstenar på cousinsuk . Ser ut som om det finns i varje 10- dels mm 0,7 0,8 0,9 1,0 o,s,v . Men man får nog montera den i hållaren själv . Varför inte byta balansaxeln när man ändå är där ?

Det är en rolig men för min del fortfarande en process som jag inte garanterat klarar av. Vill inte riskera att behöva leta reservdelar som är svåråtkomliga.

Jag är dessutom inte helt säker på hur illa ställt det är med axeltapparna. För tidigare axlar så har en rundning antytt slitage men för de här äldre axlarna verkar rundningen vara "standard"?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tittade på motstenar på cousinsuk . Ser ut som om det finns i varje 10- dels mm 0,7 0,8 0,9 1,0 o,s,v . Men man får nog montera den i hållaren själv . Varför inte byta balansaxeln när man ändå är där ?


Min något tveksamma Cocraft - mikrometer hävdar att jag behöver en 1,32mm för övre och en 1,41mm för undre. Man undrar ju om 1,3 och 1,4 fungerar eller om de inte fäster tillräckligt. Steget upp är ganska lång (1,4 resp. 1,5).
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Mitt stansset har en uppsättning brotschar (reamers) så det riktiga vore antagligen att vidga hålen något så att de större stenarna ryms.
 
Topp