• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första fickur

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kul att följa! Har aldrig bytt några stenar själv, men det finns några bra videos av Mark som tar upp det.

Edit: Men du kanske redan har kikat på dem...

Yes! Sett dem fram och baklänges :). Jag tror det blir en ganska enkel operation. Stenarna skall ligga helt plant mot sina "hållare" på en sidan så jag kommer inte behöva bry mig om djupet för dem. En platt puns som trycker dem så långt det går borde fungera. Bilder utlovas!

/A
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har en påse osorterade motstenar. Skall leta runt bland dem och se vad jag hittar. Testar 1,3 och 1,4 först innan jag vidgar hålen (alltid kul att testa en ny del av stansverktyget i och för sig :) )

Min påse med osorterade stenar innehöll 1 motsten och 99 lagringsstenar. Jag får köpa från Cousins helt enkelt.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Mina vänner! Jobbet går vidare.

Dags att stansa ur de slitna motstenarna ur lagringarna.

DSCF1272.JPG


DSCF1276.JPG


DSCF1277.JPG

DSCF1279.JPG


Slitna rackare. Särskilt den övre.

DSCF1281.JPG


Nästa moment som visade sig vara komplicerat. Hur mäter man diametern på något som är så litet och flyktigt? Tyvärr har jag bara en vanlig Clas Ohlson micrometer att tillgå. Återigen blir stansen räddningen. En platt puns blev ett bord som micrometern kunde "omsluta". Tyvärr ingen bild från det.

DSCF1282.JPG


DSCF1283.JPG


Måtten kändes tyvärr inte så exakta. Cousins erbjöd stenar med storlekar som var 0,01 - 0,03 mm mindre än vad jag lyckats mäta upp. Det fick bära eller brista.

DSCF1298.JPG


DSCF1299.JPG


DSCF1301.JPG


DSCF1302.JPG


DSCF1304.JPG


DSCF1305.JPG


Stenen för stor. Jag som trodde den skulle vara för liten. Hm. Behöver en ny micrometer.

However! Härligt att få testa en ny del i stansen. En brosch för att vidga hålet. 1,40mm sten och 1,39mm brotsch. Perfect fit!

DSCF1306.JPG


DSCF1307.JPG


Nu så! Perfekt.

DSCF1310.JPG


Samma visa för övre motstenen.

DSCF1315.JPG


Därefter monterade jag ihop balansen och testade. Samma problem som tidigare. Dessutom så nyper bryggan för hårt när jag skruvar den i botten. Balanshjulet går inte att rubba. Får försöka knacka in stenarna lite längre. Därefter skall jag testa att byta lagringsstenarna. De är ordentligt slitna. Tror nog någon av mina 99 osorterade skall passa. To be continued ..
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kort update.

Efter att ha justerat motstenarna i infattningarna (inte knackat in dem riktigt lika långt i fattningarna denna gång) så svänger nu balanshjulet fritt igen. Nu har jag snarare problem åt andra hållet. Har en "endshake" på nästan 0,5-1mm för balansen vilket eventuellt är lite mycket? Man kan tydligt höra när balanaxeln slår i motstenarna när man vänder runt verket.

Jag har även tvättat verket och nu oscillerar balanshjulet väldigt fint i alla positioner. Inget behov av att byta balansaxeln alltså. Det var helt enkelt gammalt gegg om gjorde att verket inte gick som det skulle.

Har även upptäckt att jag har en sprucken lagringsjuvel för transporthjulet. Det blir nästa puck. Skall bli väldigt kul att äntligen få testa de verktygen i stansen.

Stay tuned.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Läge för avrapportering! Fickuret är egentligen redan färdigt och har lovat mig själv att inte lämna den här tråden hängandes.

Dags att ta tag i den där spruckna lagrings juvelen. Första steget, att få bort den gamla juvelen. Läge att testa stansverktygets "jeweling kit". Nästan kräm i brallan.

DSCF1361.JPG

DSCF1362.JPG

DSCF1363.JPG

Här är handtaget monterat och jag har valt en "pusher" som är något mindre än själva juvelen. Även satt i en "stump" som matchar pusherns hål. Upp med patienten på bordet.
DSCF1365.JPG

DSCF1366.JPG

Nu är tanken att man låter pushern vila på juvelen. Därefter justerar man mikrometern så att den "touchar" handtaget. Detta för att hitta "djupet" på juvelen. Det är viktigt för att få samma "end shake" när man installerar nya juvelen.
DSCF1371.JPG

DSCF1374.JPG

När man noterat djupet skruvar man ned måttet igen och trycker till så att juvelen ploppar ut. I mitt fall sa det kras och den gick i smulor. Insåg även att en del av verket följde med i processen .. Gulp.
DSCF1379.JPG

DSCF1381.JPG

Dags att konsultera oraklet De Carle vilket jag kanske skulle gjort innan jag började. Det visar sig att inte alla juveler har "press fit"- fattning utan en del är "ingnuggade" med någon slags "rub fit" (vill jag minnas att det kallas). Man smetar alltså ut metallen över juvelen efter att den är på plats. För att öppna hålet igen misstänker jag att man skall använda en så kallad "fattningsöppnare" (rätta mig om jag har fel)? Lite sent påtänkt. Nöden har ingen lag. Blir till att vidga hålet med en brotsch för att sedan pressa in juvelen istället. Fördelen är att brotscharna är väldigt noggrant märkta med storlek. Därmed slipper jag försöka mäta en gamma juvel eller hålet i verket när jag behöver diametern för ny juvel.
DSCF1382.JPG

Behöver även dimensionen på hålet där axeln skall in i juvelen. Hittat en mätsticka på tratten för detta ändamål. Mark säger i en av sina videor att det skall vara "snug fit" och sedan ett hål upp.
DSCF1384.JPG

DSCF1385.JPG

Beställningen på ny juvel lagd.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Och där kom den.
DSCF1454.JPG

DSCF1457.JPG

Då vänder vi på processen från senast.
DSCF1463.JPG

DSCF1464.JPG

Efter att ha ställt mikrometern på värdet som lästes av senast var det bara att trycka till. "Snug fit".
DSCF1469.JPG

DSCF1468.JPG

Resten av monteringen var av den enklare skolan. Särskilt eftersom alla delarna är så stora i jämförelse. Som bonus några bilder på min "mainspring winder". Har haft en för fickur ett tag men aldrig fått användning för den. Givetvis K&D :).
DSCF1471.JPG

DSCF1473.JPG

Denna gång följde jag Marks förslag för hur man smörjer en drivfjäder. Fettade in hela fjädern genom att ta en liten mängd fett på tutklädda- fingrar och dra fjädern mellan dem.
DSCF1475.JPG

Därefter snurrades den upp.
DSCF1476.JPG

och duttades med Rodico för att få bort det överflödiga fettet
DSCF1477.JPG

DSCF1478.JPG

DSCF1479.JPG
 

Bilagor

  • DSCF1470.JPG
    DSCF1470.JPG
    140.6 KB · Visningar: 42

rogart-63

Patek
Grymt jobbat . Skitkul att se hur man går tillväga . Undrar lite över det sista plattan du har fjäderhuset på . Är det nåt som tillbehör till pressverktyget . Ser ut som om man skulle behöva ett sånt själv :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nej, det är en separat K&D- pryl jag köpte på eBay. Anvil (städ) kallar de det. Vet inte om det finns en mer urmakarspecifik term för det. Finns i olika former.
 

Exxet

Rolex
En fråga: Är det inte dags att byta den där drivfjädern, tycker den ser ganska slut ut? har ju inte den där S formen som en frisk fjäder brukar ha.
Kul tråd b t w.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
En fråga: Är det inte dags att byta den där drivfjädern, tycker den ser ganska slut ut? har ju inte den där S formen som en frisk fjäder brukar ha.
Kul tråd b t w.

Kan vara så. Den ger dock fortfarande en väldigt bra gångreserv. För funktionen så behöver den alltså inte bytas. Eventuellt smäller den imorgon och då blir det ju att göra om mycket av arbetet.

Bara nya juveler gick på 500:- totalt (såldes bara i 3-pack). En fjäder också och reservdelskostnaden hade nästan överstigit inköpskostnaden av klockan. Antar att det är därför försäljning av restaurerade klockor sällan är en lönsam business.
 
Topp