Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mitt första inlägg och dessutom klockans... :O

Diskussion i 'Diskussion' startad av Clockeli-cock, 18 april 2015.

1. Clockeli-cock
    Trådstartare

Clockeli-cock Torpare

Som ni redan konstaterar är mitt tillstånd kritiskt! Dock är värt att påpeka att jag har blivit av med klock oskulden innan, nämligen tag heuer aquaracer 300m. Automatiskt var det, dock inte cosc, så jag ser mig som halva inne snubben inom dessa kretsar.

Nu till verkligheten. Har en budget på 15-20 och söker en ny förälskelse! Kravet är att både ointresserade samt intresserade finner det attraktiv, samt att jag vill spräcka cosc- oskulden.

Tankarna är inne på

Omega seamaster
    Nya aerospace
    Breitling superocean chrono
    Mm

Som sagt, skulle uppskatta nya upplysningar och tankar, är behov av det i dessa hårda tider! Hjälp mig!!!

Tack i förhand

//Teo

2. JaTack

JaTack Friends of KS

Eftersom du nämner aerospace, är det ett tvång på att den ska vara ny och av senaste modellen?
    Här är ett bra köp annars:

Runt 10, eventuellt lägre. Väldigt bra skick, med länk, spänne och box! Hade jag inte precis köpt en Breitling hade jag slagit till på denna direkt!
    http://m.ebay.co.uk/itm/181719194942?nav=SEARCH

3. Clockeli-cock
    Trådstartare

Clockeli-cock Torpare

Hmmm mm.
    Uppskattar tipset, dock är den lite Old till utseendet. Begagnat är att föredra faktiskt, annars kommer man ingenstans^^

4. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Hej och välkommen hit.

Sjukt jobbigt intresse med klockor som bara blir tyngre med tiden, kan liknas med hash!

Av de klockorna du var på jakt efter hade jag valt omegan.
    Kommer sitta längre på din arm. Tidlös klassiker som inte går att tröttna på.

5. Clockeli-cock
    Trådstartare

Clockeli-cock Torpare

Mm känner på mig att jag håller på att förskaffa mig ett dyrt och onödigt intresse (läs med looooove i undertonen)

Iallafall... mina tankar kring omega resonerar bra med dina tankegångar. Dock är breitling en estetiskt tilltalande, manlig och pondus ingivande klocka. Samt att för de ointroducerade faller det under kategorin "fet bratte" oavsett modell

med det sagt är omega också känd av de flesta "ointroducerade" det har vi James Bond att tacka för^^

Hehe evig tvekan tyck infinna sig...

6. wadbro

wadbro Stadsbo

Håller med - Omegan! Var min första "riktiga" klocka, kan användas till allt o håller värdet...

stelah gillar detta.
  7. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Hade en nyare aerospace för några år sedan men bytte bort den mot en PO.. Aldrig ångrat mig. :)

stelah och Icaras gillar detta.
  8. M021

M021 Friends of KS

Speedmaster?

gurta_g gillar detta.
  9. Kairo

Kairo Friends of KS

Kör på en SMP, kan inte gå fel som instegsklocka... Alla har vi varit där. :) Steget efter det är väl en Sub, men dit räcker ju inte budgeten. Så, SMP! ;)

10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Cosc-speedy är väl med coaxialverket, finns väl inga för 20k ;)

Men en speedy är aldrig fel :)

11. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Du nämner Superocean Chrono,
    varför inte lägga till Heritage så är du hemma :)

image.jpg

Rivalen, Jonulf, tissoter och 1 annan gillar detta.
  12. M021

M021 Friends of KS

Kan ha missat en och annan rad under kvällskvisten ;)

13. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Välkommen!
    Av de klockor du nämnt skulle jag välja Omegan.
    Du är inte sugen på en vintage Rolex datejust 1601? De går för runt 20k och är verkligen ett superköp! IMG_9035.JPG

Bifogade filer:

Floduttern, paradis, Warwian och 2 andra gillar detta.
  14. Clockeli-cock
    Trådstartare

Clockeli-cock Torpare

Vilket välkomnande måste jag säga! :)

mmm kandidater som en äldre Rolex är också att tänka på= respekt, tappar inte värde och... det är ju en ROLEX. Du nämner att vintage Rolex datejust 1601 går för 20k. Vad kan man då förvänta sig gällande skick, service osv. sen är jag givetvis nyfiken på också vilka kontroller som ska utföras för att ens kolla om service är nödvändigt (har läst någonstans här på KS att amplituden ska vara mellan 280-300 osv)

Heritage har jag också varit inne på, och samma gäller egentligen där, vad får man för sina ynka 20k? ^^

Sen finns det faktiskt en Omega seamaster professional 300, uttagen 2014, här på Ks för 21500. skulle man få den för 20k, är det bara att köra på? (ta gärna en titt på http://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-professional-300.37794/)

Deam vad det finns att välja mellan

Icaras gillar detta.
  15. Clockeli-cock
    Trådstartare

Clockeli-cock Torpare

http://www.blocket.se/stockholm/Breitling_Aerospace_59596384.htm?ca=11&w=1, grabben släpper sin Aerospace för 20k

sen finns det http://www.blocket.se/malmo/Tag_Heuer_Carrera_Automatic_Chronograph_59958047.htm?ca=11&w=3 (vet att det är en Carrera, dock kanske man kan ha 2 klockor) i alla fall är jag nyfiken om 12 000:- för en sådan är ett bra pris. 2013, inga grova repor men lite såklart, dock saknas det certifikat, kvitto mm. Värt att nämna är att han är villig att kopiera pass så det känns ju bra. Fast jag har hört mycket illa om Carrera + att den inte är cosc, så...

16. stelah

stelah Biskop

ImageUploadedByTapatalk1429658224.005747.jpg

Mitt råd i den prisklassen är Rolex Datejust som nämnts här, men en väldigt bra klocka som har ett bra in-houseverk 2500, bra andrahandsvärde ( du får minst tillbaka pengarna) och som är snygg och robust är, enligt egen erfarenhet då den var min första riktiga klocka, Omega Seamaster Planet Ocean. Den är lättsåld om du mot förmodan vill sälja, annars är det en stryktålig maffig pjäs. Den stora modellen är snyggast enligt mig och den sitter skönt.

Jonulf gillar detta.
  17. Clockeli-cock
    Trådstartare

Clockeli-cock Torpare

Uppdatering!

Planet Ocean är som sagt maffig, dock för maffig för en grabb med tunna handleder :(

Var och testade lite klockor nyligen och kom fram till att Seamaster satt riktigt fint (måste säga att jag vart förvånad över hur tunn den faktiskt var, har bara testat chronograph innan, men men knappast en nackdel för mina handleder)

Blir nog att köra på Seamaster spåret (till att börja med) och behöver nu leta runt lite. Har tidigare i tråden snackat om en lovande kandidat här på KS, frågan är om man ska avvakta efter mer elr köra på den!? den nya modellen brukar ju inte poppa upp så ofta, den är ju trotts allt VÄLDIGT NY!

stelah gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Ping BOTL har säkert en bratte till salu. Nya modellel

BOTL gillar detta.
  19. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    42an är väll mindre än superocean chrono som du nämnde i första posten?:)

20. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Japp, bara hojta till om det är av intresse. En Aerospace EVO köpt hos AD i Sthlm, i augusti om jag minns rätt. med tungsten urtavla

21. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Seamaster proferssional eller en vintage rolex datejust är vad jag skulle gått på i de prisklasserna. Mycket klocka för pengarna i de två. Och en Seamaster är en klassisk klocka att börja med, svårt att bli missnöjd. :)

22. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Kolla in nån begagnad tudor annars? Både black bay och pelagos är inom räckhåll, snygga för pöbeln och uppskattade av nördarna.

Mårtenssons ur Brookfield