• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första köp (Aqua Terra?)

Jimane-4

Breitling
Tjena gubbar!

Har letat länge nu efter min första "riktiga" klocka och måste vänder mig därför till er för råd.
Jag är sugen på att köpa en runt 20 k +-, jag vill gärna att den ska funka både till mer uppklätt men även till vardags. Har kollat runt och fastnad för Omega Seamaster Aqua Terra 2502.50.00. Är det någon som har erfarenhet av modellen?

Har ni några andra förslag tar jag gärna emot tips.

Ha de!
 

joF

Panerai
Omega aqua terra är en riktigt fin modell. Jag skulle dock kolla på tudor. Kanske främst tudor black bay black :) här är en bild på min:
20160408_091521.jpg
 

plattfot

Rolex
ATn är fantastiskt mångsidig och en bra vardagsklocka enligt mig. Gillar den både som batteridriven och automat, cal.2500 och 8500.
Försök dock prova modellen innan köp då boetten och länken inte passar alla. 42mm (som jag tror modellen du kikat på är) samt länk som inte har microjustering KAN vara vara ett minus.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Grejen med AT är den vackra teaktavlan och 8500-verk, som på som på Folke08's. På den får man också skruvade länkar. 2502.50.00 har ju inget av detta och då en sådan är äldre så kan den ju ha akut servicebehov. Ur med 8500 är nyare och har längre serviceintervall. Torde har flera år kvar innan service och blir också billigare i drift på lång sikt. Jag förstår dom som vill ha en PO med 2500 men i fallet AT så finns det IMO ingenting som talar för en äldre med 2500. För 20K så skulle jag kolla på annat, det är faktiskt värt att plussa på 6-7K för en 8500.
 
  • Like
Reactions: Kai

Jimane-4

Breitling
Grejen med AT är den vackra teaktavlan och 8500-verk, som på som på Folke08's. På den får man också skruvade länkar. 2502.50.00 har ju inget av detta och då en sådan är äldre så kan den ju ha akut servicebehov. Ur med 8500 är nyare och har längre serviceintervall. Torde har flera år kvar innan service och blir också billigare i drift på lång sikt. Jag förstår dom som vill ha en PO med 2500 men i fallet AT så finns det IMO ingenting som talar för en äldre med 2500. För 20K så skulle jag kolla på annat, det är faktiskt värt att plussa på 6-7K för en 8500.
Den kommer absolut stilla ditt begär en månad innan du konstant kommer gå och tänka/surfa på den andra AT'n och sen är flippandet igång ;)
Haha finns ju risk för det
 
Om du inte har cashen för Omegan får du göra som jag, köra en Tag. Du hittar en under 20000 och den påminner en hel del om den grå AT:n.

tag.jpg


(Annars finns Seiko SDGM003 som ett budgetalternativ.)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Länge kollar på ATn själv och den tickar väldigt många boxar! Absolut en värdig klocka.
 

Jimane-4

Breitling
Kul att ni delar med er av era pärlor, många riktigt snygga klockor! Ni som har lagt upp bild, vad har ni för storlek på uret?

Hur mycket behöver man lägga för att få en vettig AT 8500?
 

MånsT

Rolex
Kul att ni delar med er av era pärlor, många riktigt snygga klockor! Ni som har lagt upp bild, vad har ni för storlek på uret?

Hur mycket behöver man lägga för att få en vettig AT 8500?
Mitt exemplar är på 38,5mm vilket jag tycker är perfekt. Den blir inte onödigt stor utan passar riktigt bra på mina cirka 18cm handleder. Jag är dessutom 2 meter lång och har rätt stora händer men den ser inte pyttig ut.

Köpte min med alla tillbehör i fint skick för ett år sedan för 28 000.
 

Folke08

Omega
Kul att ni delar med er av era pärlor, många riktigt snygga klockor! Ni som har lagt upp bild, vad har ni för storlek på uret?

Hur mycket behöver man lägga för att få en vettig AT 8500?
Körde på 38.5 varianten. Kändes perfekt på mina 19 cm handleder. Begagnade brukar väl ligga runt 27-28 och ny hos gråhandlare runt 35 om jag minns rätt.:)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kul att ni delar med er av era pärlor, många riktigt snygga klockor! Ni som har lagt upp bild, vad har ni för storlek på uret?

Hur mycket behöver man lägga för att få en vettig AT 8500?
https://klocksnack.se/posts/1175457/
41,5 men mina bilder är inga höjdare. Tyckte den mindre kändes väl liten. Strax över 18 och rätt stora händer.
Tvekar man så är väl 38,5 safe och egentligen passar alla men försök prova själv. Prisbilden har vi nämnt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
På förfrågan så räkna med att du kan få vänta antingen lång eller kort tid för att säljaren ska lyckas hitta en klocka att vidaresälja till dig
 

Wiliamo

Panerai
Fin är den, djupet i den blå tavlan är grymt och gör sig nog riktigt fint i olika ljus. Men innan du klickar hem den från Chrono24 så kolla iaf med forumets sponsor Eriksons, de kan säkert ta hem den åt dig och ge ett bra pris :)
 
Topp