• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första köp, råd och tips.

Pekkasteele

Breitling
Så. jag reggade ju mig har för någon vecka sen, har läst runt lite och hängt på chrono24 för att hitta min första "riktiga" klocka. Jag hittade tillslut min drömklocka, En Audemars Piguet - Jules Audemar:

Närmare bestämt denna -

KMhxts2.png


Nu kostar den ungefär 70 gånger mer än jag tänkte lägga på min FÖRSTA klocka, eller, jag tänkte försöka hitta någon för 2-3k till att börja med och ha medans jag letar vidare, och senare går på runt 10k, denna kostade dock 134k :)

Men, det är ju dehär med märken, vissa är ju bara bättre, hur värderas märken som Omega, Tissot, Bulova, Certina mm. Jag har tex sett nån rätt fin Tissot, och 60-tals Omegorna är ju fina.

Har ni några tipps på bra ställen att läsa om de olika märken, vart ska man börja? Sambon min har några Longiness, så dom vill jag itne ha, vill itne gå i hennes fotspår, vill ha "mitt eget" märke! Hoppades på AP tills jag såg priset.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gillar du det där fformspråket så gå på vintage! Du kan fortfarande hitta riktigt bra objekt inom din budget och rent investeringsmässigt så kommer du inte att gå back.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kör på kända märken och begagnat så kan du känna dig trygg i andrahandsvärdet och byta upp dig utan att förlora några pengar.
Min erfarenhet är att smaken förändras när intresset fördjupas men jag tycker att du har hittat ett fint långsiktigt mål med ditt klocksparande.
Vill du veta mer om de olika märkena du nämner och fler så har du hamnat helt rätt!
 

Icaras

Rolex
Antar att du skulle gilla en Seamaster 30 med svart tavla. Gillar du formspråket hos AP:n så skulle jag rösta för nyservade vintageur från Omega, Lemania, Longines (som du ej vill ha) etc. :)


tdn-dk och Aurum brukar ha informativa trådar om t.ex tidiga Seamasters :)
 

Pekkasteele

Breitling
Tack för alla svar! Den där Visodate ser fin ut, ska kolla lite på den.

Lemania var ett nytt märke så de måste jag kolla på lite åxå.

Har försökt kolla runt lite bland recensioner på sidan mm, men än så länge så är det så mycket nytt med alla namn så vet inte riktigt vilka trådar jag skall börja i, men har som sagt läst några.

Har kollat på några Seamaster, och dom är najs, det är bara en sak jag itne riktigt gillar, iaf med de äldre är att glaset är så ... "bulligt", vill gärna ha lite slätare, men , man kanske inte får vara FÖR kräsen såhär i början med liten budget!
 

Icaras

Rolex
Tack för alla svar! Den där Visodate ser fin ut, ska kolla lite på den.

Lemania var ett nytt märke så de måste jag kolla på lite åxå.

Har försökt kolla runt lite bland recensioner på sidan mm, men än så länge så är det så mycket nytt med alla namn så vet inte riktigt vilka trådar jag skall börja i, men har som sagt läst några.

Har kollat på några Seamaster, och dom är najs, det är bara en sak jag itne riktigt gillar, iaf med de äldre är att glaset är så ... "bulligt", vill gärna ha lite slätare, men , man kanske inte får vara FÖR kräsen såhär i början med liten budget!
Angående glasen så är det troligtvis plexiglaset (hesalite) som du inte kommer överens med. Så gott som alla vintageur har plexi istället för safirglas (som finns på nyare ur). Finns såklart olika tjocklekar på plexit, så alla blir inte lika "bulliga".

Tycker själv att plexi är betydligt mysigare ;). Hade sett märkligt ut med platt glas på de flesta vintagedressare.
 

F-L-P

Panerai
Tack för alla svar! Den där Visodate ser fin ut, ska kolla lite på den.

Lemania var ett nytt märke så de måste jag kolla på lite åxå.

Har försökt kolla runt lite bland recensioner på sidan mm, men än så länge så är det så mycket nytt med alla namn så vet inte riktigt vilka trådar jag skall börja i, men har som sagt läst några.

Har kollat på några Seamaster, och dom är najs, det är bara en sak jag itne riktigt gillar, iaf med de äldre är att glaset är så ... "bulligt", vill gärna ha lite slätare, men , man kanske inte får vara FÖR kräsen såhär i början med liten budget!


Glaset är bulligt för att det är plexiglas, lite kul då det är det som är det jag älskar med vintageklockor =)

Det är inte vanliga på andrahands marknaden man om du skulle hitta en Nomos orion kanske den skulle passa och bara spräcka budgeten lite grann (12,5 kkr i nypris), inte nära jag vet, men närmre än APn iaf..
Orion_anthrazit_front.jpg
 

Pekkasteele

Breitling
Tack igen för alla förslag, gillade både Tissoten och Nomos Orion.

Köper man en Tissot tex, hur är andrahandsvärdet på dessa? Eller överlag på nya klockor.

Men jag måste säga att jag gillade den Omegan som Tdn-dk postade, den första guldiga, hittade nån liknande iaf för lite över 6k på chrono24 och blev välldigt sugen.

Hur är det om man köper in äldre sliten Seamaster tex, kan man renovera dem med nytt glas, urtavla mm, finns det orginaldelar eller nyproducerat. Är det bättre att ha ett lite repigt orginalglas eller bättre med ett nytt, icke orginal då? Värde och statusmässigt?
 

F-L-P

Panerai
Tack igen för alla förslag, gillade både Tissoten och Nomos Orion.

Köper man en Tissot tex, hur är andrahandsvärdet på dessa? Eller överlag på nya klockor.

Men jag måste säga att jag gillade den Omegan som Tdn-dk postade, den första guldiga, hittade nån liknande iaf för lite över 6k på chrono24 och blev välldigt sugen.

Hur är det om man köper in äldre sliten Seamaster tex, kan man renovera dem med nytt glas, urtavla mm, finns det orginaldelar eller nyproducerat. Är det bättre att ha ett lite repigt orginalglas eller bättre med ett nytt, icke orginal då? Värde och statusmässigt?


Glas kan bytas utan några problem till nya, finns original men no name fungerar också. inget värdetapp där egentligen.
Oftast räcker det dock med att polera upp det, svinenkelt på plexi. ta tandkräm/autosol/häxans/polywatch och en tops o kör. funkar för repor men inte sprickor.

Byt inte tavlan, man kan rengöra den varsamt genom att bara blåsa bort löst junk. sitter smutsen i lacken är det värre kolla på hemfix delen av forumet efter taveltvätt men det är en riskfylld process.
 

pederr

Cartier
Om du vill gå mot nyare så kolla Certina DS Powermatic som säljs här på KS - och nej, jag känner inte säljaren.
 

Icaras

Rolex
Men jag måste säga att jag gillade den Omegan som Tdn-dk postade, den första guldiga, hittade nån liknande iaf för lite över 6k på chrono24 och blev välldigt sugen.

Hur är det om man köper in äldre sliten Seamaster tex, kan man renovera dem med nytt glas, urtavla mm, finns det orginaldelar eller nyproducerat. Är det bättre att ha ett lite repigt orginalglas eller bättre med ett nytt, icke orginal då? Värde och statusmässigt?

6k är på tok för dyrt, än om den är ovanligare än de med ljusa tavlor. Kollade priserna ganska länge på tradera (2013/2014) och skulle jag säga att dessa kostar omkring 2000-2500kr. Kostar givetvis mer om de är i nyskick och billigare om tavlan är skadad.

Glas kan du byta om du lämnar klockan på service. Köper du en som är "nyservad" så har glaset troligtvis redan blivit bytt. När vi kommer till tavlor så köp en med fin tavla direkt, ommålade tavlor/kraftigt renoverade sänker priserna rejält (dock köps de ofta ändå dyrt av folk som saknar kunskap) :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Svart Seamaster is the shit (fast tdn-dk är mycket tuffare än mig...). Det är damm i 30:n, inte skadad tavla, har inte fixat det än, trots att den hängt med sedan jag fick den i födelsedagspresent av frun i februari.

IMG_2613.JPG
IMG_1907.JPG
 

Pekkasteele

Breitling
6k är på tok för dyrt, än om den är ovanligare än de med ljusa tavlor. Kollade priserna ganska länge på tradera (2013/2014) och skulle jag säga att dessa kostar omkring 2000-2500kr. Kostar givetvis mer om de är i nyskick och billigare om tavlan är skadad.

Glas kan du byta om du lämnar klockan på service. Köper du en som är "nyservad" så har glaset troligtvis redan blivit bytt. När vi kommer till tavlor så köp en med fin tavla direkt, ommålade tavlor/kraftigt renoverade sänker priserna rejält (dock köps de ofta ändå dyrt av folk som saknar kunskap) :)



Det var denna jag tänkte på:

http://www.chrono24.se/omega/seamas...ils&urlSubpath=/search/index.htm&watchTypes=U
 

Strindberg

Patek
2-Faktor


För den pengen hade jag velat ha bättre bakboett och originalkrona och -spänne. Här reserverar jag mig för att de kanske sak se ut så, men jag är lite skeptisk, särskilt till kronan. tdn-dk vet säkert (och har kanske någon som referens?).
 
Topp