Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mitt första "Mögel" köp

Diskussion i 'Vintage' startad av castiell, 10 mars 2015.

?

Vad tycker du?

1. Trevlig klocka

20 röst(er)
    100,0%
  2. Tråkig klocka

0 röst(er)
    0,0%
  1. castiell
    Trådstartare

castiell Torpare

För det första är jag helt ny inom detta område, kan inte ett snack om klockor. Har sedan nån vecka varit medlem på detta forum som har gett mig lite mer kött på benen.

Min uppväxt är präglad av 50/60-tals saker då mina föräldrar vägrat lämna denna tidsepok. Antar att det är dem jag ska tacka för mitt intresse av vintage prylar, efter åtskilda visiter på auktioner och loppisar.

Har de senaste åren burit en nytillverkad "vintage/klassisk-look klocka" som jag varit nöjd med, men i och med att intresset för klockor vuxit har jag blivit mer nyfiken på riktig vintage.

Så vad gör man, ut på första bästa auktionssite och la Vasa som maxbud på ett ur som föll mig i smaken.
    Detta resulterade i en Tärnan från 50-talet.

Nu till min fråga, vad är det jag har köpt? Någon som vet mer om detta ur samt märke?
    Obs några lånade bilder från auktionen.

203612331_395354b7-5b08-4fc2-9169-4dccfa83aba3.jpg 203612331_ba40c83d-d86d-4ab0-9d5e-655f88d0be6f.jpg 203612331_2528851c-91f0-4700-960d-df7460743be7.jpg PART_1426014886331_mms_img-739092319.jpg

Warwian, Ariste, Omen och 12 andra gillar detta.
  2. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

mycket nice patina! grattis!:)

castiell och LongCon gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ser ut som ett AS-1130 verk.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1130

Tärnan var ett i mängden svenska märken med klockor tillverkade på beställning från leverantörer i Schweiz. Om du söker på tärnan här på forumet står det nog en del skrivet.
    Håller för övrigt med NiklasArvid, det var en trevlig klocka med trevlig patina! :)

Edit: Har för mig att rogart-63 har rätt bra koll på Tärnan.

Warwian, castiell och Strindberg gillar detta.
  4. Strindberg

Strindberg Biskop

Skitsnygg, bra köp!
    Vad tycker panelen, borde kunna kosta kanske upp till 1500 om den inte är knasliten?

castiell gillar detta.
  5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Snygg Tärnan som sagt . Som @ericsson850 säger är det ett As 1130 verk . Satt ofta verk från denna tillverkare i dessa klockor . Kommer inte ihåg nu på rak arm men Tärnan var ett importmärke som tog in till Sverige .Säkert köptes dom från nån klocktillverkare utan tryck på tavlan för att sedan tryckas med Tärnan är . Finns fler såna här klockor .Som Svalan, Mora .Har haft nåt liknande . Som mest hade jag nog ett 50 tal Tärnan . Nu är det bara ett fåtal kvar . Grattis till en snygg klocka . Värde på Tradera typ en 500:- kanske .

castiell, JaTack och eriksson850 gillar detta.
  6. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bra köp! Patinan är som tidigare sagt superläcker!

castiell gillar detta.
  7. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Perfekt storlek för dig!

castiell gillar detta.
  8. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Grattis, sjukt snygg patina!

castiell gillar detta.
  9. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis! Ser ut att vara i bra skick med fin patinering. Kronan kanske är nyare, men för en Vasa, så skulle jag vara nöjd med den klockan :)

EDIT: Gillar att den endast har 12:an också!

castiell gillar detta.
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  11. don segundo

don segundo Biskop

Trevligt första dopp i vintage-poolen - grattis!

castiell gillar detta.
  12. castiell
    Trådstartare

castiell Torpare

Tack så mycket alla, för den härliga responsen och information :) nu har jag en del att läsa ikväll. För den som undrar gick den för 515:- + frakt så då va ju rogart-63s gissning riktigt bra! ;)

eriksson850 gillar detta.