• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första "Mögel" köp

Vad tycker du?

  • Trevlig klocka

    Röster: 20 100.0%
  • Tråkig klocka

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    20

castiell

Breitling
För det första är jag helt ny inom detta område, kan inte ett snack om klockor. Har sedan nån vecka varit medlem på detta forum som har gett mig lite mer kött på benen.

Min uppväxt är präglad av 50/60-tals saker då mina föräldrar vägrat lämna denna tidsepok. Antar att det är dem jag ska tacka för mitt intresse av vintage prylar, efter åtskilda visiter på auktioner och loppisar.

Har de senaste åren burit en nytillverkad "vintage/klassisk-look klocka" som jag varit nöjd med, men i och med att intresset för klockor vuxit har jag blivit mer nyfiken på riktig vintage.

Så vad gör man, ut på första bästa auktionssite och la Vasa som maxbud på ett ur som föll mig i smaken.
Detta resulterade i en Tärnan från 50-talet.

Nu till min fråga, vad är det jag har köpt? Någon som vet mer om detta ur samt märke?
Obs några lånade bilder från auktionen.

203612331_395354b7-5b08-4fc2-9169-4dccfa83aba3.jpg
203612331_ba40c83d-d86d-4ab0-9d5e-655f88d0be6f.jpg
203612331_2528851c-91f0-4700-960d-df7460743be7.jpg
PART_1426014886331_mms_img-739092319.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser ut som ett AS-1130 verk.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1130

Tärnan var ett i mängden svenska märken med klockor tillverkade på beställning från leverantörer i Schweiz. Om du söker på tärnan här på forumet står det nog en del skrivet.
Håller för övrigt med NiklasArvid, det var en trevlig klocka med trevlig patina! :)

Edit: Har för mig att rogart-63 har rätt bra koll på Tärnan.
 

rogart-63

Patek
Snygg Tärnan som sagt . Som @ericsson850 säger är det ett As 1130 verk . Satt ofta verk från denna tillverkare i dessa klockor . Kommer inte ihåg nu på rak arm men Tärnan var ett importmärke som tog in till Sverige .Säkert köptes dom från nån klocktillverkare utan tryck på tavlan för att sedan tryckas med Tärnan är . Finns fler såna här klockor .Som Svalan, Mora .Har haft nåt liknande . Som mest hade jag nog ett 50 tal Tärnan . Nu är det bara ett fåtal kvar . Grattis till en snygg klocka . Värde på Tradera typ en 500:- kanske .
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Ser ut att vara i bra skick med fin patinering. Kronan kanske är nyare, men för en Vasa, så skulle jag vara nöjd med den klockan :)

EDIT: Gillar att den endast har 12:an också!
 

castiell

Breitling
Tack så mycket alla, för den härliga responsen och information :) nu har jag en del att läsa ikväll. För den som undrar gick den för 515:- + frakt så då va ju rogart-63s gissning riktigt bra! ;)
 
Topp