Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mitt intresse för klockor, min älskade mor och presenter...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 11 april 2014.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Kommer inte ihåg exakt när mitt intresse och passion för klockor började, men resan har varit lång i alla fall. Det kan ni läsa i tidigare trådar.

Och jag kan inte på rak arm säga var jag fått det ifrån heller, för min kära mor var inte allt för tokig i klockor, hon var dessutom ingen materialist, men verkar ändå haft viss förkärlek till märket Seiko. Jag kan nog trots allt säga att intresset började på 80-talet i alla fall, det kan jag med säkerhet säga. Men åren dom gick och jag odlade fram ett ganska så normalt intresse med klassiska märken (citizen, Seiko, Certina, m.f.l) och kostnader till att det blev en livsstil och en stora passion med lite större utgifter på klockorna man köper idag, skull nästan kalla det för idioti, för klockan visar bara tid oavsett märke, pris och material. Men jag kan här och nu säga att jag är en stolt klockoholic och jag lever för denna tarvliga hobby som jag delar med så många andra likasinnade.

Jag försökte dock påverka min mor och det verkar som om hon ändå gillade att ha sin lilla samling utav klockor. Kronan på verket var en Omega Constellation som hon fick av mig på sin 60 års dag, meningen var att hon skulle fått en ROLEX. Men som ni flesta kommer ihåg så rasade aktierna på Ericsson som jag hade investerat i, meningen var att jag skulle köpt en fin Rolex till min mor för dom pengarna. Tyvärr han jag inte ta ut pengarna och jag förlorade i princip allt som jag lagt in då jag var utomlands och jobbade under en period. Så det fick bli en Omega Constellation istället, men hon blev lika överlycklig för den, och bar den väldigt sällan och stor omsorg då hon var mycket rädd om klockan hon fått.

Sen har jag köpt på henne några fler klockor, inte av samma kaliber som Omegan, men det är tanken som räkas sägs det ju. Vet att hon blev lika glad för varje klocka hon fick, och det spelade ingen roll ifall det stod ROLEX eller regal. Tyvärr så finns inte min älskade mor kvar i livet, då hon gick bort i cancer förra året i mars, den sista klockan jag köpte åt henne var en regal, då hon inte ville använda dom andra klockorna för att hon tycket dom var för fina sen hade hon svårt att få på sig dom andra klockorna så då var en med utan spänne ett bra alternativ. Sen var hon även rädd att klockan skulle bli stulen medans hon log på onkologen, men det var min mor i ett nötskal det Hehe. Men minnena och hennes klocksamling finns kvar och det kommer dom för alltid att göra.

Tyvärr har jag ingen dotter som kan ärva klockorna, och min älskade sambo använder inte klocka alls, som är både positivt då det aldrig fattas någon klocka man vill bära. Men ändå lite tråkigt att hon inte är ett dugg intresserad, för hon hade gärna fått burit både mina och min mors klockor.

Blev en tung och kanske inte så rolig tråd idag, men jag var ganska så tom på idéer och kom inte riktigt på vad jag skulle skrivit om annars. Här följer det det lite bilder på samlingen, inte så pjåkig för att vara tant skulle jag vilja säga. Blev sent som fan, men har haft problem med datorn och fått börja om några gånger, BLÄ!

Märkr: Omega Consellation
    Uppvridning: Quartz

60 års present från mig!

Märke: ESQ/Movado
    Uppvridning: Quartz

Födelsedags present.

Märke: Jean-Louis
    Uppvridning: Qurtz

Blev en mor och son klocka, födelsedags present.

Märke: Candino
    Uppdragning: Quartz

Födelsedags Present.

Märke: Seiko
    Uppdragning: Manuell

Köpt av Mor.

Märke: Marker

Märke: Seiko
    Uppdragning: Manuell

Marker födelsedags present från jobbet på 50 års dagen har jag för mig, Seikon köpt av Mor.

Märke: regal

Blev min Mors sista klocka.

Märke: Desiree

Märke: inget

Skulle tippa på att klockorna är bokklubbs klockor. Vet att mamma älskade och läsa.

Gamla Trådar.
    http://klocksnack.se/threads/min-absolut-första-klocka-någonsin.22466/
    http://klocksnack.se/threads/kul-och-vara-sjuk-ibland.22410/
    http://klocksnack.se/threads/berättelse-från-verkliga-livet.22303/
    http://klocksnack.se/threads/tiderna-förändras.22282/

Erikmelin, Boris Balkan, Adam019 och 46 andra gillar detta.
  2. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Vilka trådar du leverar Af Sjodahl, lika kul som alltid att läsa! Någon gång i framtiden hoppas jag kunna köpa en Rolex åt min far och kanske starta klockhysterin hos honom också. :)

Karatekid och Affe gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Trevligt att du delar med dig, finns alltid åhörare här. Många fina klockor men tyvärr är intresset för damur avtagande, kolla in de sjunkande priserna för Rolex 26mm.
    Är lite kluven till mitt "Krya på dig!" för det är alltid kul när du haft tid att skriva ihop något. :)

paradis och Affe gillar detta.
  4. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Fint skrivet Af Sjodahl. Är övertygad om att din mor ler lite i himlen just nu.

J

Uffe och Affe gillar detta.
  5. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    En tråd som går i både dur och moll.
    Tyckte om att läsa den. Du bidrar verkligen, Af Sjodahl.

Marckus, Icaras, wundlander och 1 annan gillar detta.
  6. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Fan vad fint du skriver.

Affe gillar detta.
  7. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Trevlig läsning som vanligt :)

Affe gillar detta.
  8. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Skulle skrivit något men orkade inte...

9. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Trevlig tråd och fin Omega.
    Tråkigt med din mor. RIP.

Affe gillar detta.
  10. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Ser att det smugit in sig ett litet stavfel, skall inte vara "tarvliga" skall vara trevliga hobby så klart :D![/quote]

RicVin och David gillar detta.
  11. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Tack Jens! Det är jag också helt övertygad om :angel:!

Jens gillar detta.
  12. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Väldigt fint skrivet om ett ämne med både glädje och sorg, trevligt att läsa. Ta väl hand om klockorna!

Affe gillar detta.
  13. ZQT

ZQT The Banker

Fin skrivet S. Du bidrar verkligen till forumet!

Affe gillar detta.
  14. Obeedoobe

Obeedoobe Friends of KS

Från:
    Snåland
    Fint och hedrande skrivet. Tack för att du delar med dig.

Affe gillar detta.
  15. konkas

konkas Friends of KS

Fint skrivet som vanligt!

Affe gillar detta.
  16. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Fint och gripande skrivet.

Affe gillar detta.
  17. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fint.

Affe gillar detta.
  18. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja vad skriver man om denna tråd? Du levererar i stort som litet och jag hoppas verkligen att du inte kommer ha några fler längre uppehåll från den här sidan som du tyvärr hade för inte allt för länge sedan. Du fyller verkligen en stor funktion på detta forum tack för det.

Affe och Eurenius gillar detta.
  19. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Bra läsning. Jag har alltid gillat den där Omegan, lite fulsnygg på ett skönt sätt. Beklagar sorgen, jag vet hur det känns att förlora de närmaste till cancern.

Affe gillar detta.
  20. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Tack så mycket för dom väl valda orden Bolio, det gör så mycket att få ett sådan svar/komplemang och det värmer lika mycket som whiskyn jag precis dricker. Tack för det ;) !

Man skall aldrig lova något, men just nu har jag inte för avsikt att lämna detta trevliga forum iaf min vän!

jabla och Bolio gillar detta.
  21. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Tack Eurenius, jag håller med dig om Omegan, hade föredragit den mellan stora varianten. Men min mor var så liten och späd så det hade sett konstigt ut. Ja visst är det för jävligt med denna skit sjukdom, har förlorat båda mina föräldrar på detta sätt. Min mormor dog redan 2005 i samma sjukdom. Jag beklagar även för dina närmaste som har gott bort för tidigt och i denna sjukdom.

Mvh // Af Sjodahl

Eurenius gillar detta.
  22. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Tackar så mycket för omtanken. Jag förlorade min far innan jag fyllde 30år och min morfar några år senare. Igår la min styvfar in sig för operation så nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Den sjukdomen har gjort en sömnlös många nätter.

Affe gillar detta.
  23. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Usch fy FAN! Jag håller alla tummar jag kan önskar att allt går bra med din styvfar, det finns inget gott med sjukdomen. Mamma dog på mindre än ett år efter hon fått diagnosen, för jävligt helt enkelt. jag beklagar verkligen bortgången både för din far och morfar som sagt. Vi får hoppas att vi slipper denna sjukdomen och får gå bort med värdigheten i behåll iaf.

Eurenius gillar detta.
  24. Bauuer

Bauuer Borgare

Älskar dina trådar! Beklagar din mor men glädjs åt det gemensamma (påtvingade? ;) ) intresset!

Affe gillar detta.
  25. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Bra trådar du levererar på sistonde!

Affe gillar detta.
  26. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Inspirerande! Dags att ge mamma en klocka medlemmar!

Affe gillar detta.
  27. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    En tråd skriven av kärlek till sina närmaste!

Mycket trevlig tråd!

Eurenius och Affe gillar detta.
  28. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Fantastiska trådar, verkligen Af, beklagar det med din mor,...............först familjen, sen kommer resten............

Affe gillar detta.
  29. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Jag tackar för omtanken för min mor och tack för att du gillade det jag skrev. Jag kan bara hålla med dig, familjen kommer alltid i första hand, allt annat materiellt och så får komma i tredje hand.

paradis gillar detta.
  30. A.Gold

A.Gold Stadsbo

Fin tråd!

Affe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield