• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockköp (AD vs. Gråhandlare)

A_man

Omega
Ni som har följt mina tidigare trådar vet om att jag är ute efter att köpa en Breitling superocean heritage, det finns två modeller som jag kan tänka mig att välja:

Preferens: 18K-Roseguld med svart urtavla och vinrött krokodilskinn

12.jpg


Alt. B:Blå ring med blå urtavla och mesh

breitling-A1732016_C734_144A.jpg


Då jag i första hand ser det här som en dressad klocka, föredrar jag om den är i storlek 42, men kan i värsta fall köpa en 46 mm om det har stor påverkan på leveranstiden. Målet är att ha klockan inom 2 veckor.

Målet med den här tråden är att systematiskt kontakta olika handlare, samla in information och slutligen genomföra mitt köp. Målet är att köpa klockan från en AD och samtidigt göra ett så bra köp som möjligt, vilket innebär att val av leverantör kommer att var en balansakt mellan pris, risk och enkelhet. Jag kommer även att lägga ut en summering av varje kontakt i tråden för att få in feedback från er samt göra det enklare för nästa person som kommer in ny/(helt grön) och vill göra ett medvetet köp.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det känns lite att du överanalyserar ditt inköp av klocka. Självklart är det en stor grej och man vill göra allt rätt, men om du ändå ska köpa av AD förstår jag inte vad som kan gå fel? Förutom att du köper en 46mm för att du vill ha den snabbt och sen sitter du där med grisen i säcken då den kanske är för stor, hade personligen kört på 42an.

Är väl bara att vända sig till närmaste Breitling AD i Gbg..
 

JayJay

Rolex
Flera konstigheter med den här tråden. Till att börja med är det inte, som du skriver, en dressad klocka det är frågan om. Bara för att man idag "kommer undan" med den här typen av klocka vid i snart sagt alla sammanhang så innebär inte det att det är det som klockan är. En super ocean är snarare i grund och botten så "tool watch". "Kostar många pengar" är inte synonymt med "smakfullt valvidvarje givet tillfälle".
Jag förstår att mitt svar så här långt är drygt och för att inte vandra längre i det väderstrecket så låter jag bli att kommentera det i övrigt märkliga i trådens tänkta upplägg.
Vill dock avsluta med att önska dig lycka till med att hitta din drömklocka till ditt drömpris.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
"Målet är att köpa klockan från en AD och samtidigt göra ett så bra köp som möjligt, vilket innebär att val av leverantör kommer att var en balansakt mellan pris..."

Risk och enkelhet är en obefintlig diskussion hos AD. Du vill för enkelhetens skull ha klockan så billigt som möjligt. Inget fel med det, man varför denna tråd? Det finns gott om ställen att lämna referenser
 

jhm

Panerai
Varför står det AD vs Gråhandlare i rubriken, om det är som du säger bestämt att du skall köpa den hos AD?
 

A_man

Omega
Jag menar att jag föredrar att köpa den från en AD, men inte till vilket pris som helst, om jag får samma klocka från en pålitlig gråhandlare för halva priset så blir det nog svårt. Jag kommer att köpa från AD om jag kan motivera prisskillnaden, och det är just motivering av prisskillnad som är grejen för mig.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om du nu vill göra en så bra affär som möjligt tror jag du ska ta hjälp av någon av alla här på KS som handlar med klockor. Själv är inte alltid bästa dräng.
 

jhm

Panerai
Vad jag förstått är dessutom varianten med rödguld i vridringen lite "special" och det är inte helt säkert att du lyckas få till en sån på två veckor. Jag frågade en AD för ett tag sedan om just den modellen (fast med mesh) och det var klart en beställningsvara. Men det kan ju såklart se olika ut på olika ställen. Listpris för svart tavla, mesh, 42 mm och rödguldsring är 46K, :)
 

Apansson

Torpare
Va? Vänta för fan på den storlek du vill ha, såvida du inte skiter pengar. Ren och skär idioti och dårskap att köpa något bara för att det går snabbare.
Vad gäller köp så är det enbart AD som gäller vid nyköp. Hej och hå, nu raljerar vi om detta igen över 5-6 sidor, go!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Känns inte helt 100 att gå ut öppet med vad AD eventuellt erbjuder för rabatter. Det är något mellan företaget och köparen. Publicerar man dessa uppgifter så riskerar man att sätta säljaren i en konstig sits. Då andra eventuella framtida kunder kommer att begära samma rabatt, eller högre. Även ADns relation till företaget som producerar klockarna kan påverkas negativt pga eventuella rabatter som ges.

Förhandla gärna, ställ handlare mot varandra. Men gå inte ut med summor och procentsatser.
 

A_man

Omega
Känns inte helt 100 att gå ut öppet med vad AD eventuellt erbjuder för rabatter. Det är något mellan företaget och köparen. Publicerar man dessa uppgifter så riskerar man att sätta säljaren i en konstig sits. Då andra eventuella framtida kunder kommer att begära samma rabatt, eller högre. Även ADns relation till företaget som producerar klockarna kan påverkas negativt pga eventuella rabatter som ges.

Förhandla gärna, ställ handlare mot varandra. Men gå inte ut med summor och procentsatser.

Min första tanke var att lägga upp en summering, inte att gå ut med alla detaljer.
Men vi får se, det verkar inte finnas ngt större intresse för en summering.
 

Lundin.Erik

Breitling
Är själv från Göteborg och köpte mig en heritage 46, svart med mesh-länken. Osäker vad du söker för info men om du ska köpa hos AD i Göteborg har du bara två affärer att välja på. Tvekar att det går att få ner priset speciellt mycket utan rätt kontakter/tur.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kör en paketöppningstråd/ i den stora sen och hör efter i pm/ bef. Referenstrådar inför köpet. Roligare och smidigare för alla :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Försök mindre nästa gång. En AD har sina priser och självklart så får du betala för personlig service, location osv osv osv..
Som att gå till Hedin bil och tro att dom skulle sälja till samma pris bara för att du varit hos Yousuf's "bättre" importerade bilar.. Självklart kommer det att vara skillnad!
 
Sjukt oklar tråd...

Visst, på många modeller så är priset hos en gråhandlare lägre, men den är å andra sidan inte ny när du köper dem från dem. (Värderar du papper med korrekt information osv så skit o gråhandlaren.)

Jag hade ALLTID gått till en AD, då det är ytterst få modeller som har 0% prutmån...

Utöver det så är det i mina ögon ingen dressad klocka, snarare en Tool Watch som kan bäras till kostym, men detta gör det inte till en dressare!
 
Som många andra sagt. Detta är låångt ifrån en dressare och kör man den dessutom i 46 mm framstår man nog snarare som en clown eller som någon som måste flasha klockan oavsett lämplighet. Som sagt inget fel på klockan men tänk efter innan du använder den samt benämner den som dressad.

Skulle även köra på alternativet med 18 k då den var fräsig och troligen något mindre vanlig.

Lycka till med köp och meddela vad det blev!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Många viktigpettrar i denna tråd.
Om man blir så förorättad av att TS vill bolla lite kring sitt köp och inte blint accepterar att Rolex och köp hos AD är det viktigaste i världen, ja då kanske man kan hålla det för sig själv istället för att dra snusförnuftigt tykna kommentarer vars enda syfte är att knäppa TS på näsan.

Ja, 46mm är rätt stort. Och inte ens i den "mindre" varianten är väl SOH en kostymklocka, men komigen, "clown" är lite hårt va? Ni som kör en sub på jobbet i finanssektorn är inte direkt hardcore stilgurus själva.

Och ja, debatten AD vs gråhandel har rasat ett bra tag nu. Låt TS göra ett moget och eget val istället för att spotta och fräsa. Om AD var så fantastiskt överlägsna så hade det inte funnits någon gråhandel, så är det bara. Själv rekommenderar jag AD men skulle aldrig knalla in hos Rob och göra ett spontanköp utan att sondera priserna först.
 
Topp