• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockköp (AD vs. Gråhandlare)

Många viktigpettrar i denna tråd.
Om man blir så förorättad av att TS vill bolla lite kring sitt köp och inte blint accepterar att Rolex och köp hos AD är det viktigaste i världen, ja då kanske man kan hålla det för sig själv istället för att dra snusförnuftigt tykna kommentarer vars enda syfte är att knäppa TS på näsan.

Ja, 46mm är rätt stort. Och inte ens i den "mindre" varianten är väl SOH en kostymklocka, men komigen, "clown" är lite hårt va? Ni som kör en sub på jobbet i finanssektorn är inte direkt hardcore stilgurus själva.

Och ja, debatten AD vs gråhandel har rasat ett bra tag nu. Låt TS göra ett moget och eget val istället för att spotta och fräsa. Om AD var så fantastiskt överlägsna så hade det inte funnits någon gråhandel, så är det bara. Själv rekommenderar jag AD men skulle aldrig knalla in hos Rob och göra ett spontanköp utan att sondera priserna först.


Då det var mitt uttryck så får jag väl passa på att svara, ja det kan te sig hårt men det har främst att göra med min syn på dress och har inget med TS val att dryfta själva köpet eller hon han väljer att köpa av fiiiina AD:en eller av Nisse på skroten. Jag har personligen små ångest när jag bär min Speedmaster till skjorta och chinos då jag redan där tycker den börjar bli malplacerad, att då tänka i banorna; dykare, 46 mm och KOSTYM får det att skära i själen :)

Som sagt har inget med TS val av klocka, val av köpsätt eller som person utan endast ordval och eventuellt tänkt användningsområde. Sen tolkas tyvärr allt i skrift som hårdare än vad det är tänkt...
 

jhm

Panerai
Då det var mitt uttryck så får jag väl passa på att svara, ja det kan te sig hårt men det har främst att göra med min syn på dress och har inget med TS val att dryfta själva köpet eller hon han väljer att köpa av fiiiina AD:en eller av Nisse på skroten. Jag har personligen små ångest när jag bär min Speedmaster till skjorta och chinos då jag redan där tycker den börjar bli malplacerad, att då tänka i banorna; dykare, 46 mm och KOSTYM får det att skära i själen :)

Som sagt har inget med TS val av klocka, val av köpsätt eller som person utan endast ordval och eventuellt tänkt användningsområde. Sen tolkas tyvärr allt i skrift som hårdare än vad det är tänkt...

Jasså, sen när då? Saker och ting uppfattas på det sätt man framför det, inget annat. Det handlar ofta inte om vad man säger, utan hur man säger det. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Lycka till med klockköpet! Förstår inte alls varför denna uppståndelse och det är väl, inom rimliga gränser, inte så tokigt att presentera hur han blir behandlad av AD respektive gråhandlare. AD är inte någon helig graal för mig åtminstone, ser inte varför dessa ska vara skyddad från öppen granskning, herregud det är en handelsmarknad.
 

Ejnork

Cartier
Då det var mitt uttryck så får jag väl passa på att svara, ja det kan te sig hårt men det har främst att göra med min syn på dress och har inget med TS val att dryfta själva köpet eller hon han väljer att köpa av fiiiina AD:en eller av Nisse på skroten. Jag har personligen små ångest när jag bär min Speedmaster till skjorta och chinos då jag redan där tycker den börjar bli malplacerad, att då tänka i banorna; dykare, 46 mm och KOSTYM får det att skära i själen :)

Som sagt har inget med TS val av klocka, val av köpsätt eller som person utan endast ordval och eventuellt tänkt användningsområde. Sen tolkas tyvärr allt i skrift som hårdare än vad det är tänkt...

Du har inget med hans val av klocka att göra, ändå ska du in o skriva vad du tycker i tråden?

Ser ingenstans i TS inlägg att han ber om hjälp att avgöra vilken han ska köpa.

"Då jag i första hand ser det här som en dressad klocka, föredrar jag om den är i storlek 42, men kan i värsta fall köpa en 46 mm om det har stor påverkan på leveranstiden. Målet är att ha klockan inom 2 veckor."

Förstår inte heller vad som är så oklart, TS ska köpa en klocka, i denna tråd tänker han beskriva hur det går till, vad han får för pris från AD respektive gråhandlare. Verkar intressant tycker jag!
 
Jasså, sen när då? Saker och ting uppfattas på det sätt man framför det, inget annat. Det handlar ofta inte om vad man säger, utan hur man säger det. :)


Syftar på att betoningar och röstläge osv som i "vanliga livet" kan ta lite udden ur ett hårt påstående inte gör det på samma sätt i skrift. Jag kan ju säga käften idiot till en bekant på jobbet utan att denna tar illa upp för fem öre pga röstläge mm. skriver jag detsamma till personen är risken avsevärt större att påhoppet ter sig mer aggressivt och illa menat.

Med det sagt så är ju detta något man borde veta och således bör man inte skriva saker man inte riktigt menar utan att tänka sig för men jag kan nog säga att ser jag någon med en 46 mm dykare på sig tillsammans med kostym så är "clown"tanken inte långt borta :)
 
Du har inget med hans val av klocka att göra, ändå ska du in o skriva vad du tycker i tråden?

Ser ingenstans i TS inlägg att han ber om hjälp att avgöra vilken han ska köpa.

"Då jag i första hand ser det här som en dressad klocka, föredrar jag om den är i storlek 42, men kan i värsta fall köpa en 46 mm om det har stor påverkan på leveranstiden. Målet är att ha klockan inom 2 veckor."

Förstår inte heller vad som är så oklart, TS ska köpa en klocka, i denna tråd tänker han beskriva hur det går till, vad han får för pris från AD respektive gråhandlare. Verkar intressant tycker jag!

Helt rätt, vi lägger ner det här med diskussionsforum..
 

svesam

Rolex
Vill bara lyckönska dig i ditt sökande efter klocka men, som några redan skrivit, köp INTE "fel" klocka
bara för att du kan få den snabbare.
Är det en 42:a du vill ha så tycker jag du ska köpa det!

Tycker dessutom det är det bättre valet när det handlar om icke-chronovarianten då
tavlan på 46:eek:rna kan se lite tom ut just för att den är så stor.

Ser fram emot öppningen :)
 

Ejnork

Cartier
Känns inte helt 100 att gå ut öppet med vad AD eventuellt erbjuder för rabatter. Det är något mellan företaget och köparen. Publicerar man dessa uppgifter så riskerar man att sätta säljaren i en konstig sits. Då andra eventuella framtida kunder kommer att begära samma rabatt, eller högre. Även ADns relation till företaget som producerar klockarna kan påverkas negativt pga eventuella rabatter som ges.

Förhandla gärna, ställ handlare mot varandra. Men gå inte ut med summor och procentsatser.


Mycket citerande av mig nu men detta var bland det dummaste jag läst på det här forumet.
 

CLT

Rolex
Härlig tråd...

Köp det du vill ha. Utgå ifrån att betala listpris. Skulle du få någon rabatt, se det som en bonus.

Verkar som att folk tror att det här med rabatter är något självklart. Det är de inte.

Får du rabatt på allt du köper på ICA?

Klart man ska jaga bästa pris, men bästa pris är inte alltid bäst.
 

jhm

Panerai
Härlig tråd...

Köp det du vill ha. Utgå ifrån att betala listpris. Skulle du få någon rabatt, se det som en bonus.

Verkar som att folk tror att det här med rabatter är något självklart. Det är de inte.

Får du rabatt på allt du köper på ICA?

Klart man ska jaga bästa pris, men bästa pris är inte alltid bäst.


ICA-jämförelsen känns inte riktigt relevant. Prissättning för FMCG och lyxigare kapitalvaror skiljer rejält. Skulle t ex utgå ifrån att ICA har någon sorts schabloniserad prissättning, då de har tiotusentals varor i sin produktportfölj. Bortser vi från ICA, Konsum och kiosken på hörnet, så går det i stort sett överallt att pruta sig till ett bättre pris. Själv har jag nog aldrig köpt något på Elgiganten eller motsvarande, utan att gått därifrån med någon form av reducerat pris. Olika produkter har olika utrymme till detta, men generellt har onödiga lyxprodukter som mekaniska ur ganska frikostiga utrymmen. Som vanligt får man så klart väga vad direktkontakt med en butik är värd för dig som kund, gentemot en mer anonym leverantör på internet. Om skillnaden går att mäta i tusenlappar, brukar det bli lättare att fälla sitt avgörande. :)
 

legshot

Breitling
Får känslan av att TS utnyttjar forumet lite för att pressa AD på så bra pris som möjligt... Men det är som sagt bara en känsla :angel:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Allt handlar om relationer. Varför skulle en urhandlare ge rabatt till någon som uppenbarligen inte har för avsikt att vara en trogen kund. I min egen verksamhet har jag kunder som enbart pratar pris. De skiter i vad de får, de ska bara vara det billigaste, till dessa säger jag bara lycka till, jag är inte den aktör ni söker. Förstår varför en AD gör samma sak!
 

Ejnork

Cartier

  • Varför är det inte helt 100 att gå ut med vad AD ger en specifik kund i rabatt? Om det nu är OK att försöka få rabatt.
  • Varför skulle eventuell rabatt bara vara något mellan företaget och köparen? OM nu konsumenten vill avslöja.
  • Varför skulle publicerandet sätta säljaren i en konstig sits? Och vad för hänsyn ska jag egentligen ta till det?
  • Vad är problemet med att framtida kunder begär samma rabatt? eller gud förbjude, högre.
  • Varför skulle jag som konsument bry mig i hur jag påverkar ett företags eventuella relation till en tillverkare?
I anledning av att dessa frågeställningar dök upp hos mig drog jag den slutsatsen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
  • Varför är det inte helt 100 att gå ut med vad AD ger en specifik kund i rabatt? Om det nu är OK att försöka få rabatt.
  • Varför skulle eventuell rabatt bara vara något mellan företaget och köparen? OM nu konsumenten vill avslöja.
  • Varför skulle publicerandet sätta säljaren i en konstig sits? Och vad för hänsyn ska jag egentligen ta till det?
  • Vad är problemet med att framtida kunder begär samma rabatt? eller gud förbjude, högre.
  • Varför skulle jag som konsument bry mig i hur jag påverkar ett företags eventuella relation till en tillverkare?
I anledning av att dessa frågeställningar dök upp hos mig drog jag den slutsatsen.

En bra anledning till att hålla saker och ting för sig själv är väl att man vill bygga en långsiktig relation till sin affärspartner.
 

jhm

Panerai
En bra anledning till att hålla saker och ting för sig själv är väl att man vill bygga en långsiktig relation till sin affärspartner.


Fast är det alltid applicerbart? För de flesta som inte är WIS så kanske de köper en riktigt dyr klocka en eller möjligtvis två gånger i livet. Det som då utgör relationen, blir service av nämnda ur vart femte till vart tionde år. Jag har hört resonemanget flera gånger här, men tycker någonstans att det står litet i polemik mot verkligheten i de allra flesta fall.

Ett annat stort inköp i livet är för många att köpa en bostad. Den är iofs av nödvändighet, men ingen skulle nog komma på tanken att inte pruta i det läget, än mindre vara rädd att avslöja hur mycket man lyckades sänka priset. I det första fallet får jag känslan att många tycker att det vore ofint, men i det andra fallet helt ok, och till och med ok att skryta lite med bedriften.

I allmänhet byter/köper nog de flesta bil oftare än klockor, men tror att relationsbyggandet känns mer underordnat vid bilköp, om det inte är ens egen firma man köper firmabilar till. Ändå pratar vi betydligt större pengar i det exemplet.

Ibland är mekanismerna bakom resonemanget nog så intressanta som självaste resonemanget. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fast är det alltid applicerbart? För de flesta som inte är WIS så kanske de köper en riktigt dyr klocka en eller möjligtvis två gånger i livet. Det som då utgör relationen, blir service av nämnda ur vart femte till vart tionde år. Jag har hört resonemanget flera gånger här, men tycker någonstans att det står litet i polemik mot verkligheten i de allra flesta fall.

Ett annat stort inköp i livet är för många att köpa en bostad. Den är iofs av nödvändighet, men ingen skulle nog komma på tanken att inte pruta i det läget, än mindre vara rädd att avslöja hur mycket man lyckades sänka priset. I det första fallet får jag känslan att många tycker att det vore ofint, men i det andra fallet helt ok, och till och med ok att skryta lite med bedriften.

I allmänhet byter/köper nog de flesta bil oftare än klockor, men tror att relationsbyggandet känns mer underordnat vid bilköp, om det inte är ens egen firma man köper firmabilar till. Ändå pratar vi betydligt större pengar i det exemplet.

Ibland är mekanismerna bakom resonemanget nog så intressanta som självaste resonemanget. :)


Kanske jag som är gammeldags men jag har aldrig sett nyttan i snabba affärer utan siktar alltid långsiktigt. Har dock mött på andra som är raka motsatsen till mig och endast är ute efter att gynna sig själva.

Ps. Pruta på bostad?! Ehh! Var bor du? :happyhappy:
 

jhm

Panerai
Kanske jag som är gammeldags men jag har aldrig sett nyttan i snabba affärer utan siktar alltid långsiktigt. Har dock mött på andra som är raka motsatsen till mig och endast är ute efter att gynna sig själva.

Ps. Pruta på bostad?! Ehh! Var bor du? :happyhappy:


Det finns en värld utanför Stockholm... beträffande bostad. Beträffande det andra resonemanget. Om jag åker för att köpa en tvättmaskin, hos en lokal handlare, behöver alltså inte vara någon stor kedja, så betalar jag såklart hellre fem tusen, än de sex och ett halvt varan kanske var utannonserad för/listad i katalogen för. Det betyder inte att jag vare sig eftersträvar, eller behöver någon särskild relation till denna leverantör (som privatperson).

Får jag däremot ett bra pris, är det ju högst sannolikt, att jag skickar alla vänner som står i begrepp att införskaffa motsvarande, när jag väl får frågan. Mervärdet för säljaren i det här fallet är då positiv WOM, vilket troligtvis leder till merförsäljning. Skulle jag däremot behöva köpa fem maskiner av honom innan jag får någon rabatt, ja då går jag nog till en annan leverantör redan från början.

Skillnaden i resonemang, ligger dock i det faktum, att antalet aktörer som t ex säljer Rolex, är långt färre än de som erbjuder tvättmaskiner till försäljning. Inte särskit konkurrensutsatt marknad mao, vilket är en nackdel för oss som är konsumenter. Det är här gråhandlarna kommit in, för att försöka fylla ett gap, på en marknad som i övrigt inte har så stora utrymmen att spela med. Inte minst med tanke på att "uppdragsgivaren" Rolex SA, medvetet gör allt för att styra marknaden i denna riktning. Förbannat listigt såklart. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det finns en värld utanför Stockholm... beträffande bostad. Beträffande det andra resonemanget. Om jag åker för att köpa en tvättmaskin, hos en lokal handlare, behöver alltså inte vara någon stor kedja, så betalar jag såklart hellre fem tusen, än de sex och ett halvt varan kanske var utannonserad för/listad i katalogen för. Det betyder inte att jag vare sig eftersträvar, eller behöver någon särskild relation till denna leverantör (som privatperson).

Får jag däremot ett bra pris, är det ju högst sannolikt, att jag skickar alla vänner som står i begrepp att införskaffa motsvarande, när jag väl får frågan. Mervärdet för säljaren i det här fallet är då positiv WOM, vilket troligtvis leder till merförsäljning. Skulle jag däremot behöva köpa fem maskiner av honom innan jag får någon rabatt, ja då går jag nog till en annan leverantör redan från början.

Skillnaden i resonemang, ligger dock i det faktum, att antalet aktörer som t ex säljer Rolex, är långt färre än de som erbjuder tvättmaskiner till försäljning. Inte särskit konkurrensutsatt marknad mao, vilket är en nackdel för oss som är konsumenter. Det är här gråhandlarna kommit in, för att försöka fylla ett gap, på en marknad som i övrigt inte har så stora utrymmen att spela med. Inte minst med tanke på att "uppdragsgivaren" Rolex SA, medvetet gör allt för att styra marknaden i denna riktning. Förbannat listigt såklart. :)


Vissa människor värderar pengar högre än allt annat och de personerna tycker jag synd om.
 
Topp