• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockköp (AD vs. Gråhandlare)

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej, det får de ju egentligen inte göra så vitt jag vet. "Rekommenderat pris" kallas det av den anledningen. Däremot kan de väl egentligen säga åt vilken AD som helst att de inte får vara AD längre, lite hur de vill. Följer man inte rek-priserna så är väl risken ganska stor att detta sker kan jag tänka mig...
Hrmph, det hade varit intressant att se vad Konkurrensverket eller dess Europeiska motsvarighet säger om det hela.
 

jhm

Panerai
Du vet att det inte är AD som sätter priset misstänker jag. Jag misstänker också att du vet att klockmärkena inte gärna ser sina klockor säljas till kraftiga rabatter, då priset ofta är en premiumstämpel när det kommer till lyxkonsumtion, tyck vad fan du vill om det, men så enkelt är det. Det är inte enbart för att Omega vill tjäna mer pengar som de pressar upp priserna på t.ex Speedmastern, det är för att de vill att märket ska bli mer premium. Det rättfärdigas med fina innovationer vad gäller urverk, men syftet med det är att bumpa upp märkets exklusivitet.

Jag tror inte att så många kommer berätta vad de betalat för sin klocka här, då det som sagt handlar om goda kontakter med sin AD, något du får genom att uppträda bra och handla frekvent. Se det som lite av en snöbollseffekt. Vill du köpa av en gråhandlare på internet så är det bara att köra, men förvänta dig inte några kompispriser vad gäller hjälp med trycktest, länkkortning etc hos din AD. Sen är ju jag som bekant lite militant motståndare till näthandel i största allmänhet, jag gillar känslan av att handla i butik och få social kontakt. Alla säljare är faktiskt inte ute efter att lura dig, och visst vore det tråkigt om alla fysiska butiker försvann?


Jag håller med om mycket av det du skriver Apansson. Självklart är det så att man har prissättningen som ett led i sin varumärkesstrategi, sånt vet jag en hel del om (mitt specialområde kan man säga). Dock kvarstår det faktum, att de har privatpersoner som kunder. Frågan hade varit lättare att diskutera, om det var B2B vi diskuterade.

Det gör vi dock inte och de flesta privatkonsumenter skiter högaktligen i både strategi och prissättningsmetodik, hos de företag de handlar. Som konsumenter är vi främst individer med behov, och alltsom oftast, styrs dessa behov av känslomässiga faktorer och inte logiskt tänkande.

I synnerhet om vi pratar om något så onödigt som en klocka i femtiotusenkronorsklassen eller mer. Den här diskussionen handlar egentligen inte om vad varken jag eller TS tycker individuellt, utan hur marknaden utvecklats och hur det påverkar kundunderlaget. De här företagen tar ut det pris som marknaden är beredd att betala, för att få tillhöra en exklusiv skara människor.

Många betalar säkert premiumpriser för ett genuint intresse, emedan väldigt många andra gör det för att köpa in sig i en livstil och identitet. Detta vet företagen som säljer lyxprodukter. Men onekligen blir gråhandeln en nagel i ögat på de etablerade AD-butikerna. (Fastän de själva är skyldiga till uppkomsten av gråhandlare.)

Handlingsalternativen som står till buds, för att vinna över kunderna från gråhandeln, är inte många. Att i avslutsfasen erbjuda ett schystare pris, bjuda på en service eller något annat som upplevs som ett mervärde, är rätt väg att gå. Åtminstone enligt mitt förmenande. Enbart ett trevligt besök i en fräsch butik, motiverar inte alltför hög prisskillnad. :)
 

jhm

Panerai
Lite OT: En intressant film om WalMart och dess effekt på amerikanska samhällen kan ses här: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/walmart/view/
Det ät inte solklart att WalMart är enbart bra...


Säkert inte, men de är föregångare beträffande hur man pressar leverantörer emot varandra, för att få så bra inköpspriser som möjligt. Standardexempel på de flesta universitet och högskolor som håller föreläsningar i marknadsföring eller företagsekonomi. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
En liten sido-fråga som jag alltid har undrat över: Får en tillverkare styra priset som en återförsäljare/AD säljer en vara för? Har detta prövats rättsligt i Europa ur en konkurrenssynpunkt?

Det är helt okej då EU-rätten inte tar sikte på privata aktörer (finns undantag men där är vi inte nu).
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Sen är ju jag som bekant lite militant motståndare till näthandel i största allmänhet, jag gillar känslan av att handla i butik och få social kontakt.
Utveckla gärna den biten om att du är "militant motståndare till näthadel". Näthandel har revolutionerat sättet vi konsumerar varor på (inklusive klockor), varför är du militant moståndare emot det?

Ta Sinn som ett exempel. Bedriver egen webhandel men ADs har samma priser (åtminstone i Sverige) som webbutiken. Ingen koll på deras försäljningsstatistik men har svårt att se att de har tappat marknadsandelar eller rykte pga. att de säljs via deras egna webbutik bortsett ifrån ADs. Skulle snarare påstå att det har hjälpt att sprida märket.
 

jhm

Panerai
Utveckla vad du tänker på är du snäll.


Jag är inte tillräckligt duktig på detta, då jag är ekonom och inte jurist, men 7§ som reglerar missbruk av dominerande ställning känns ju lite sådär i detta sammanhanget. Förmodligen uppfylls inte alla rekvisit, vilket förmodligen bara gör att det blir min magkänsla som blir dålig. Det ser säkert annorlunda ut i verkligheten, om/eller när sådant prövas.

"Företags missbruk av en dominerande ställning
7 § Missbruk från ett eller flera företags sida av en
dominerande ställning på marknaden är förbjudet.
Sådant missbruk kan särskilt bestå i att
1. direkt eller indirekt påtvinga någon oskäliga inköps- eller
försäljningspriser eller andra oskäliga affärsvillkor,
2. begränsa produktion, marknader eller teknisk utveckling till
nackdel för konsumenterna,
3. tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner,
varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
4. ställa som villkor för att ingå ett avtal att den andra
parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin
natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet
för avtalet."
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag är inte tillräckligt duktig på detta, då jag är ekonom och inte jurist, men 7§ som reglerar missbruk av dominerande ställning känns ju lite sådär i detta sammanhanget. Förmodligen uppfylls inte alla rekvisit, vilket förmodligen bara gör att det blir min magkänsla som blir dålig. Det ser säkert annorlunda ut i verkligheten, om/eller när sådant prövas.

"Företags missbruk av en dominerande ställning
7 § Missbruk från ett eller flera företags sida av en
dominerande ställning på marknaden är förbjudet.
Sådant missbruk kan särskilt bestå i att
1. direkt eller indirekt påtvinga någon oskäliga inköps- eller
försäljningspriser eller andra oskäliga affärsvillkor,
2. begränsa produktion, marknader eller teknisk utveckling till
nackdel för konsumenterna,
3. tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner,
varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
4. ställa som villkor för att ingå ett avtal att den andra
parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin
natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet
för avtalet."

Rolex är inte ett företag med en dominerande ställning trots att alla på KS älskar märket :heart::happyhappy:
 

Apansson

Torpare
Utveckla gärna den biten om att du är "militant motståndare till näthadel". Näthandel har revolutionerat sättet vi konsumerar varor på (inklusive klockor), varför är du militant moståndare emot det?

Ta Sinn som ett exempel. Bedriver egen webhandel men ADs har samma priser (åtminstone i Sverige) som webbutiken. Ingen koll på deras försäljningsstatistik men har svårt att se att de har tappat marknadsandelar eller rykte pga. att de säljs via deras egna webbutik bortsett ifrån ADs. Skulle snarare påstå att det har hjälpt att sprida märket.

Absolut, det går att göra det på bra och dåliga sätt. Jag jobbar själv med försäljning, cykelbranschen. Vi har ganska stora problem med att folk tittar hos oss för att sedan handla på nätet. Det mest patetiska är när folk kommer med reservdelar de köpt på nätet och ber oss montera på cykeln, något som vi slutat göra för att över huvud taget få verkstaden att gå runt, det är antingen det eller ta ut hutlösa arbetskostnader. Det är skillnad när märkena själva säljer sina varor online och när stora lager ute på bygden köper in extremt stora partier av varor för att sälja till mördande låga marginaler. Det sistnämnda dödar fackhandeln ganska mycket, försämrar arbetsvillkor för de anställda och gör det jobbigt att överleva och samtidigt erbjuda god service och kontinuitet. Sen älskar jag bara att handla i butik.
 

jhm

Panerai
Rolex är inte ett företag med en dominerande ställning trots att alla på KS älskar märket :heart::happyhappy:


Nej det är väl inte ett företag alls utan en stiftelse (beroende på hur man ser det) men i Sverige är de lite av en dominerande aktör, då det endast finns sju AD för märket i hela riket (sist jag kollade i alla fall). Konkurrensen här, mot andra länder är ju ganska dålig.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nej det är väl inte ett företag alls utan en stiftelse (beroende på hur man ser det) men i Sverige är de lite av en dominerande aktör, då det endast finns sju AD för märket i hela riket (sist jag kollade i alla fall). Konkurrensen här, mot andra länder är ju ganska dålig.

Du missförstår konkurrenslagstiftningens syfte märker jag. Googla runt lite så kommer det att ge sig. Menar inget illa men jag orkar inte heller redogöra för något som du enkelt kan googla.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Absolut, det går att göra det på bra och dåliga sätt. Jag jobbar själv med försäljning, cykelbranschen. Vi har ganska stora problem med att folk tittar hos oss för att sedan handla på nätet. Det mest patetiska är när folk kommer med reservdelar de köpt på nätet och ber oss montera på cykeln, något som vi slutat göra för att över huvud taget få verkstaden att gå runt, det är antingen det eller ta ut hutlösa arbetskostnader. Det är skillnad när märkena själva säljer sina varor online och när stora lager ute på bygden köper in extremt stora partier av varor för att sälja till mördande låga marginaler. Det sistnämnda dödar fackhandeln ganska mycket, försämrar arbetsvillkor för de anställda och gör det jobbigt att överleva och samtidigt erbjuda god service och kontinuitet. Sen älskar jag bara att handla i butik.
Fast det låter ju inte som militant motståndare emot näthandel, mer att du typ föredrar att handla i butik för det är trevligt. Väldigt udda ordval måste jag säga.

Men att begränsa handel med restriktioner och förbud är ju något en viss ideologi tycker är hyvens. Men släpper det där då det är politik. Oavsett är näthandeln kvar för att stanna, man får helt enkelt anpassa sig efter det nya klimatet och jobba med de nya förutsättningarna.

Något man däremot bör ifrågasätta är om gråhandlares klockor kan anses vara helt nya då garantin börjar ticka så fort klockan lämnar AD (såvitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel). Uret tex. skriver ju att de har vissa klockor i lager. Det borde bli falsk marknadsföring åtminstone? LINB (like new in box) vore ju en bättre beskrivning för det hela, och att de nämner hur lång garanti det är kvar.
 

jhm

Panerai
Du missförstår konkurrenslagstiftningens syfte märker jag. Googla runt lite så kommer det att ge sig. Menar inget illa men jag orkar inte heller redogöra för något som du enkelt kan googla.


Jag lämnar det åt proffsen. Har också läst konkurrenslagen en gång i tiden, men det är för länge sedan, och dessutom inte mitt spår. Jag anser att de som är kompetenta på ett område skall syssla med det de gör. Jag kan mina grejor på marknadssidan, och håller mig till det. ;)
 

Apansson

Torpare
Fast det låter ju inte som militant motståndare emot näthandel, mer att du typ föredrar att handla i butik för det är trevligt. Väldigt udda ordval måste jag säga.

Men att begränsa handel med restriktioner och förbud är ju något en viss ideologi tycker är hyvens. Men släpper det där då det är politik. Oavsett är näthandeln kvar för att stanna, man får helt enkelt anpassa sig efter det nya klimatet och jobba med de nya förutsättningarna.

Något man däremot bör ifrågasätta är om gråhandlares klockor kan anses vara helt nya då garantin börjar ticka så fort klockan lämnar AD (såvitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel). Uret tex. skriver ju att de har vissa klockor i lager. Det borde bli falsk marknadsföring åtminstone? LINB (like new in box) vore ju en bättre beskrivning för det hela, och att de nämner hur lång garanti det är kvar.

Självklart ljuger gråhandlarna, det många gör dock är att de stämplar certet men inte fyller i datum. Går säkert att kolla också i slutändan om tillverkaren nu vill.
Vet inte om man ska förbjuda det, men jag tycker att det finns vissa moraliska problem med många människor som klagar på att utbud i butiker är dåligt men handlar merparten av sina kläder/prylar/whatever på internet. Hyckleri, som vi många är bra på på olika plan. Gillar inte näthandeln eftersom jag själv märker effekterna av den i mitt jobb helt enkelt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Något man däremot bör ifrågasätta är om gråhandlares klockor kan anses vara helt nya då garantin börjar ticka så fort klockan lämnar AD (såvitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel). Uret tex. skriver ju att de har vissa klockor i lager. Det borde bli falsk marknadsföring åtminstone? LINB (like new in box) vore ju en bättre beskrivning för det hela, och att de nämner hur lång garanti det är kvar.


Att använda gråhandlare är som att låta en polare med bättre rabatt handla åt en. Så visst är det som du säger, klockan är "begagnad" i den mening att garantin har börjat gälla. Detta hände åtminstone när jag köpte min IWC, jag hade tappat ungefär 2 månader garanti. Bekymrade mig inte nämnvärt. En del gråhandlare köper med ostämplade cert och stämplar själva datumet när de säljs vidare. Den hanteringen känns en smula mera ljusskygg, där vet jag inte exakt vad som händer. Då är ju klockan "ny" även när den ligger hos gråhandlaren.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Självklart ljuger gråhandlarna, det många gör dock är att de stämplar certet men inte fyller i datum. Går säkert att kolla också i slutändan om tillverkaren nu vill.
Vet inte om man ska förbjuda det, men jag tycker att det finns vissa moraliska problem med många människor som klagar på att utbud i butiker är dåligt men handlar merparten av sina kläder/prylar/whatever på internet. Hyckleri, som vi många är bra på på olika plan. Gillar inte näthandeln eftersom jag själv märker effekterna av den i mitt jobb helt enkelt.


Det är väl ingen av gråhandlarförespråkarna som klagat på butiksutbudet? Däremot är det väldigt ofta tvärtom...

Ljugandet går i båda riktningarna också. ADs som påstår att klockor från gråhandlare saknar garanti, är av andrasortering, returer osv förekommer.
 

jhm

Panerai
Det är väl ingen av gråhandlarförespråkarna som klagat på butiksutbudet? Däremot är det väldigt ofta tvärtom...

Ljugandet går i båda riktningarna också. ADs som påstår att klockor från gråhandlare saknar garanti, är av andrasortering, returer osv förekommer.


Det allra lustigaste i sammanhanget tycker jag är, att AD:s är så bekymrade över gråhandeln, och många t o m fördömer den. Ändå är det de auktoriserade handlarna som själva skapat gråhandeln, då de säljer sina överex till gråhandlarna, för att fylla den kvot leverantören ställt upp för dem. Det är en sjuk dubbelmoral i mina ögon.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
image.jpg
 

Apansson

Torpare
Det är väl ingen av gråhandlarförespråkarna som klagat på butiksutbudet? Däremot är det väldigt ofta tvärtom...

Ljugandet går i båda riktningarna också. ADs som påstår att klockor från gråhandlare saknar garanti, är av andrasortering, returer osv förekommer.

Det allra lustigaste i sammanhanget tycker jag är, att AD:s är så bekymrade över gråhandeln, och många t o m fördömer den. Ändå är det de auktoriserade handlarna som själva skapat gråhandeln, då de säljer sina överex till gråhandlarna, för att fylla den kvot leverantören ställt upp för dem. Det är en sjuk dubbelmoral i mina ögon.

Det finns pengar att tjäna, inte så konstigt att man grisar som AD, vissa krav är ju svåra att uppfylla, och det kanske borde ses över egentligen av klockmärkena. Sen är jag helt inne på ert spår att man kanske ska erbjuda något extra med monetärt värde som AD, till exempel en fri service eller så (exklusive delar naturligtvis). Människor idag värdesätter tid och pengar, så enkelt är det, och om en AD inte kan erbjuda något av det så är det självklart svårt att konkurrera i det långa loppet. Givetvis åker ingen 20 mil till en AD för samma pris som att få det hem till postkontoret om det inte erbjuds något extra, det säger sig självt, och här kanske klockbranschen måste tänka om och tänka rätt. Med detta sagt tycker jag det är grymt grisigt att gå och pröva klockor hos en AD för att sedan köpa skiten online. Hårfin gräns för vad som känns moraliskt OK och inte, jag vet, men någonstans ska den ju dras.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Med detta sagt tycker jag det är grymt grisigt att gå och pröva klockor hos en AD för att sedan köpa skiten online. Hårfin gräns för vad som känns moraliskt OK och inte, jag vet, men någonstans ska den ju dras.


Du behöver inte vara orolig för mig, går inte in hos AD i onödan. Finns andra sätt att upptäcka och testa klockor på som har fungerat tillräckligt bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Absolut, to each their own. Det är det här griseriet med att utnyttja butik/service i butik för att sedan handla på nätet som jag mår illa av och typ vill bura in folk för.

Min erfarenhet av att exempelvis elektronikbranschen (jobbade där under perioder tidigare när jag pluggade) var att det var ett rätt litet problem egentligen. Det förekom, men rätt sällan. Tror det är en av de största ehandelsmarknaderna faktiskt dock. Om någon kom med vara köpt online för att laga den var det en självklarhet för oss att ta emot den. Antingen tjänade vi pengar på service och reparation eller så tjänade vi 0 kr på den kunden. En nöjd servicekund är inte heller ovanlig att återse som nyköpskund senare heller.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ok, jag har också slavat i butik, så jag vet hur drygt det kan vara när "kunder" använder butiken som showroom.
MEN.
Det är år 2015, alla är uppkopplade. Helt plötsligt kan du klicka hem en obskyr pinal från andra sidan jordklotet, medan du är på väg till jobbet.
Istället för att stå i butiken och muttra om att det minsann var bättre förr, och att Internethandeln bara förstör, så kanske man borde ta sig en funderare.
Varför finns butiken? Man vill tjäna pengar, såklart! Vilka håller i pengarna då? Kunderna.

Om din butik vill tjäna pengar, så gäller det att anpassa er efter kunden. Ni måste erbjuda något som leder till avslut.
Även om ni inte säljer något just den gången, så kanske ni sår ett frö i kunden, som får den att återvända. Köp av ett nytt band, service av klocka, vem vet. Det kanske till och med leder till ett dyrare köp.

Ta till exempel Hi-Fi-klubben som är långt ifrån billigast, men som ändå har lyckats överleva Internethandeln. Hur kommer det sig? Duktig personal, bra service och attraktiva produkter.

Nespresso då?
Vi pratar alltså om kaffe nu... något som kan köpas överallt. Ändå har de lyckats nischa in sig. Kapslarna går åt som smör. Butikerna är stora och lyxiga. Pengarna rullar in.

Summa summarum. Vill du tjäna pengar, anpassa dig efter kunden. Erbjud en unik upplevelse.
Sluta sura över hur saker var förr i tiden.
Och nej, jag uppmuntrar inte folk att använda AD´s som showrooms.

Godnatt.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Eftersom att antal gråhandlare/ internetbutiker ökar så måste det finnas ett behov/ intresse för köparen att kunna handla genom internet till pressade priser. Klart AD måste anpassa sig för samhällets utveckling annars kommer AD`s gå i konkurs. Det är ju som Mediamarket och Elgiganten som pressar varandra med priser. Ser inget fel med det. Det är ju så bransch utvecklingen ser ut idag och den kommer säkert förbli sådan. Dock skulle det vara väldigt tråkigt om AD`s skulle gå i konkurs. Jag älskar att gå in i en klockbutik för att känna, klämma och snacka klockor. Det är något speciellt med att kunna plocka ut en ny klocka hos en AD

Det går dock att pressa priser till en viss gräns. Sen försvinner de fysiska butikerna, precis som bl.a. Onoff gjorde. Problemet om du jämför vitvaror och elektronik med klockor och den försäljningen, är att klockor servas och repareras på ett sätt som inte vardagselektronik gör. Resultatet om flera ADs skulle konka är att flera serviceställen troligen skulle försvinna. Då de auktoriserade handlarna även påfallande ofta är de som servar. Så även om priserna på klockorna vid inköp kanske skulle gå ned något. Så skulle sannolikt priserna på legit-service öka. Utbud efterfrågan... Du vet.
 

jhm

Panerai
Ok, jag har också slavat i butik, så jag vet hur drygt det kan vara när "kunder" använder butiken som showroom.
MEN.
Det är år 2015, alla är uppkopplade. Helt plötsligt kan du klicka hem en obskyr pinal från andra sidan jordklotet, medan du är på väg till jobbet.
Istället för att stå i butiken och muttra om att det minsann var bättre förr, och att Internethandeln bara förstör, så kanske man borde ta sig en funderare.
Varför finns butiken? Man vill tjäna pengar, såklart! Vilka håller i pengarna då? Kunderna.

Om din butik vill tjäna pengar, så gäller det att anpassa er efter kunden. Ni måste erbjuda något som leder till avslut.
Även om ni inte säljer något just den gången, så kanske ni sår ett frö i kunden, som får den att återvända. Köp av ett nytt band, service av klocka, vem vet. Det kanske till och med leder till ett dyrare köp.

Ta till exempel Hi-Fi-klubben som är långt ifrån billigast, men som ändå har lyckats överleva Internethandeln. Hur kommer det sig? Duktig personal, bra service och attraktiva produkter.

Nespresso då?
Vi pratar alltså om kaffe nu... något som kan köpas överallt. Ändå har de lyckats nischa in sig. Kapslarna går åt som smör. Butikerna är stora och lyxiga. Pengarna rullar in.

Summa summarum. Vill du tjäna pengar, anpassa dig efter kunden. Erbjud en unik upplevelse.
Sluta sura över hur saker var förr i tiden.
Och nej, jag uppmuntrar inte folk att använda AD´s som showrooms.

Godnatt.


BAM! :D
 

jhm

Panerai
Det går dock att pressa priser till en viss gräns. Sen försvinner de fysiska butikerna, precis som bl.a. Onoff gjorde. Problemet om du jämför vitvaror och elektronik med klockor och den försäljningen, är att klockor servas och repareras på ett sätt som inte vardagselektronik gör. Resultatet om flera ADs skulle konka är att flera serviceställen troligen skulle försvinna. Då de auktoriserade handlarna även påfallande ofta är de som servar. Så även om priserna på klockorna vid inköp kanske skulle gå ned något. Så skulle sannolikt priserna på legit-service öka. Utbud efterfrågan... Du vet.


OnOff gjorde inte sin hemläxa, det var därför de försvann. De aktörer som skötte sig finns fortfarande kvar. Elgiganten t ex. Att SIBA inte dött än förvånar mig lite emellanåt...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
OnOff gjorde inte sin hemläxa, det var därför de försvann. De aktörer som skötte sig finns fortfarande kvar. Elgiganten t ex. Att SIBA inte dött än förvånar mig lite emellanåt...

Må så vara. Poängen var att försvinner AD inom klockbranschen så försvinner troligen service möjligheter. Då bl.a. Rolex enbart släpper reservdelar till AD.
 
Topp