• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockköp (AD vs. Gråhandlare)

KenKun

Patek
2-Faktor
OnOff gjorde inte sin hemläxa, det var därför de försvann. De aktörer som skötte sig finns fortfarande kvar. Elgiganten t ex. Att SIBA inte dött än förvånar mig lite emellanåt...

Jag har faktiskt jobbat på OnOff. Problemet var att det inte fanns något unikt med OnOff. En i mängden. Varken dyrast eller billigast. Vid slutet försökte man nischa in sig på att man var bäst på leverans och installation, men då var det redan försent...

Expert då. De var dyrast, plus att personalen var lika ovetandes som alla andra säljare. Konkurs.

Anledningen till att Elgiganten och MediaMarkt finns kvar beror på rika ägare. MM blöder pengar i Sverige. Har till och med gått ut med varsling av personal. Taktiken som båda har är att de försöker svälta ut varandra. Den som står kvar kan sedan höja priserna.

Tiden då vi behövde stora elektronik-lador är sedan länge förbi?
 

jhm

Panerai
Må så vara. Poängen var att försvinner AD inom klockbranschen så försvinner troligen service möjligheter. Då bl.a. Rolex enbart släpper reservdelar till AD.


Det ligger i Rolex intresse att ha återförsäljare i varje land, så det tror jag inte är så stor risk. I värsta fall skulle de öppna en helt egen butik, vilket de gjort i många städer, t ex Berlin.
 

jhm

Panerai
Jag har faktiskt jobbat på OnOff. Problemet var att det inte fanns något unikt med OnOff. En i mängden. Varken dyrast eller billigast. Vid slutet försökte man nischa in sig på att man var bäst på leverans och installation, men då var det redan försent...

Expert då. De var dyrast, plus att personalen var lika ovetandes som alla andra säljare. Konkurs.

Anledningen till att Elgiganten och MediaMarkt finns kvar beror på rika ägare. MM blöder pengar i Sverige. Har till och med gått ut med varsling av personal. Taktiken som båda har är att de försöker svälta ut varandra. Den som står kvar kan sedan höja priserna.

Tiden då vi behövde stora elektronik-lador är sedan länge förbi?


MediaMarkts strategi har hela tiden varit (i Sverige) att dumpa priserna, tills man knäckt motståndet. Det har dock tagit så lång tid, att det är tveksamt om det går i hamn. Har ofta använt MM som exempel i mina föreläsningar, så jag vet. :) Expert var bra tyckte jag. Lätta att förhandla priser med, men också lite ett företag i mängden, precis som OnOff.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kan inte ni som vet skriva vilka AD som misstycker om man provar klockor utan att köpa så jag vet vilka AD jag ska hålla mig undan ifrån. Finns absolut ingen känsla som är så trist som när man går i butiker och känner sig ovälkommen, oavsett om man provar för att man inte kan bestämma sig, ska köpa, drömmer sig bort till tider med bättre ekonomi eller för att man sedan ska köpa hos gråhandlare. Jag skulle allmänt vilja avråda människor att driva fysisk butik om man inte tycker om att människor vill klämma och känna på de varor som saluförs, det säger mig att man nog som människa är olämplig för kontakt med andra människor.
 

jhm

Panerai
Kan inte ni som vet skriva vilka AD som misstycker om man provar klockor utan att köpa så jag vet vilka AD jag ska hålla mig undan ifrån. Finns absolut ingen känsla som är så trist som när man går i butiker och känner sig ovälkommen, oavsett om man provar för att man inte kan bestämma sig, ska köpa, drömmer sig bort till tider med bättre ekonomi eller för att man sedan ska köpa hos gråhandlare.


Jag har aldrig träffat någon, men har inte heller haft någon avsikt att köpa från gråhandlare. Om det är din plan, bör du nog hålla det för dig själv, om du inte vill få lite småsunkig service. ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har aldrig träffat någon, men har inte heller haft någon avsikt att köpa från gråhandlare. Om det är din plan, bör du nog hålla det för dig själv, om du inte vill få lite småsunkig service. ;)

Nu har jag iofs bara köpt begagnat eller billigare klockor av svenska AD men om det vore som du skrev skulle det väl visa att AD inte klarar av att konkurrera med det de borde vara bra på :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det ligger i Rolex intresse att ha återförsäljare i varje land, så det tror jag inte är så stor risk. I värsta fall skulle de öppna en helt egen butik, vilket de gjort i många städer, t ex Berlin.

Hur länge får man vänta på att få en service utförd där? Kan man ens serva sin klocka där? Vad kostar det? Vad skulle det kosta om det fanns konkurrens att serva?
 

A_man

Omega
Då jag i första hand ser det här som en dressad klocka, föredrar jag om den är i storlek 42, men kan i värsta fall köpa en 46 mm om det har stor påverkan på leveranstiden. Målet är att ha klockan inom 2 veckor.

Målet med den här tråden är att systematiskt kontakta olika handlare, samla in information och slutligen genomföra mitt köp. Målet är att köpa klockan från en AD och samtidigt göra ett så bra köp som möjligt, vilket innebär att val av leverantör kommer att var en balansakt mellan pris, risk och enkelhet. Jag kommer även att lägga ut en summering av varje kontakt i tråden för att få in feedback från er samt göra det enklare för nästa person som kommer in ny/(helt grön) och vill göra ett medvetet köp.


Ur ovanstående kan man utläsa följande syftesförklaringar:
  • Målet är att ha klockan inom 2 veckor
  • Målet är att köpa klockan från en AD
  • Målet är att välja bästa balans mellan pris, risk och enkelhet
  • Målet är att köpa en 42 mm klocka
Utöver ovan förtydligade syften kan man även utläsa att:
  • Det är jag som anser att klockan är dressad
  • Det är jag som väljer att godta en 46 mm klocka om det ger påverkan på leveranstiden
  • Genomförandet kommer att summeras för att förenkla för nästa person som vill göra ett medvetet köp
Allt annat än vad jag precis har listat upp, är spekulationer.
Eftersom väldigt få personer verkar förstå vad ovanstående innebär, följer här en förklaring:
Det viktigaste är att klocka är mig tillhanda inom 2 veckor, det är så pass viktigt att jag kan tänka mig att göra avsteg avseende på modell för att uppfylla det huvudsakliga målet. Varför 2v-gränsen är viktig framgår inte, är i sammanhanget helt irrelevant och angår helt ärligt inte er.

Målet är att köpa klockan från en AD på ett sådant sätt att 2v-gränsen inte spräcks till ett pris som även tar hänsyn enkelheten. Vilket betyder att jag t.o.m. kan tänka mig att köpa klockan från dyrare leverantör förutsatt de gör det enkelt för mig. Det innebär också att jag kan tänka mig att vända mig till en gråhandlare för att få klockan levererad direkt, då 2-v gränsen är det primära målet men att jag föredrar att köpa klockan av en AD.

Antagandet att jag inte kan köpa klockan, har ett behov av att pressa priset etcetera är inget annat än rena spekulationer. Den ende som har insyn i min finansiella kapacitet här jag själv. Min finansiella kapacitet har ingen relation till min vilja av att fatta ett medvetet beslut, jag vill veta vad jag betalar för, oavsett vad jag köper. Dock känner den som läst mina tidigare trådar att jag inte varit särskilt intresserad av att befatta mig med handlare från t.ex. chrono24 som forumet tidigare har rekommenderat.

Huruvida jag ska köpa en 42 mm alt 46 mm klocka är inte föremål för diskussion, jag har mha tidigare trådar redan landat i ett beslut och jag ser ingen anledning till att revidera det.

Huruvida en SOH är en dressad klocka eller ej, är i sammanhanget helt irrelevant. Det som är relevant är att jag ser det som en dressad klocka, vilket gör att jag föredrar 42 mm före 46. Den som inte delar min syn får helt enkelt lära att leva med att jag har en annan syn.

Det är många av er som har anledning att reflektera över ert agerande, vilket i synnerhet gäller forumets moderatorer som tillåter en tråd att spåra ut till denna grad eller samt inte aktivt arbetar för att avstyra den här typen av mobbning. Jag kommer nu att fortsätta det här utanför klocksnack och ansvarig moderator får gärna avsluta mitt konto då jag inte hittar inaktiveringsknappen.

Avslutningsvis vill jag nämna att jag varit i kontakt med två AD:n i Göteborg och blivit väl bemött. Inga diskussioner avseende rabatter har förekommit, dock har val av modell och leveranstid diskuterats flitigt. Ett AD har redan meddelat att leverans kan tidigast ske i slutet av april, vilket är för sent.

Tack för mig!
 

jhm

Panerai
Hur länge får man vänta på att få en service utförd där? Kan man ens serva sin klocka där? Vad kostar det? Vad skulle det kosta om det fanns konkurrens att serva?


Precis som Rolex SA påverkar prisbilden hos AD idag, är jag ganska säker på att de även påverkar servicepriserna. I en Rolexegen butik vore det rimligt att anta, att priserna är ungefär desamma som hos en AD med Rolexurmakare. I USA verkar det t ex som att AD bara säljer klockor. Service utförs hos särskilda Rolex SC (finns i NY och Dallas), om vi inte pratar om helt fristående urmakare. Vem som helst får dock inte tillgång till reservdelar. Någon nackdel för det egna varumärket tror jag inte man skulle skapa åtminstone. :)
 

jhm

Panerai
Nu har jag iofs bara köpt begagnat eller billigare klockor av svenska AD men om det vore som du skrev skulle det väl visa att AD inte klarar av att konkurrera med det de borde vara bra på :)


Det kan de inte som det ser ut idag, åtminstone inte prismässigt, för det ligger inte i deras intresse. På alla andra punkter lär de dock slå valfri gråhandlare på fingrarna så det ryker om det. :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Precis som Rolex SA påverkar prisbilden hos AD idag, är jag ganska säker på att de även påverkar servicepriserna. I en Rolexegen butik vore det rimligt att anta, att priserna är ungefär desamma som hos en AD med Rolexurmakare. I USA verkar det t ex som att AD bara säljer klockor. Service utförs hos särskilda Rolex SC (finns i NY och Dallas), om vi inte pratar om helt fristående urmakare. Vem som helst får dock inte tillgång till reservdelar. Någon nackdel för det egna varumärket tror jag inte man skulle skapa åtminstone. :)


Säkrar man upp med egna SC så är jag med på noterna.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Att använda gråhandlare är som att låta en polare med bättre rabatt handla åt en. Så visst är det som du säger, klockan är "begagnad" i den mening att garantin har börjat gälla. Detta hände åtminstone när jag köpte min IWC, jag hade tappat ungefär 2 månader garanti. Bekymrade mig inte nämnvärt. En del gråhandlare köper med ostämplade cert och stämplar själva datumet när de säljs vidare. Den hanteringen känns en smula mera ljusskygg, där vet jag inte exakt vad som händer. Då är ju klockan "ny" även när den ligger hos gråhandlaren.


Jag har varit inne i butiken på Drottninggatan för att titta på klockor nyligen, och kände mig långt ifrån välkommen.....men det är möjligt att man måste ha bakåtkammat hår med fett i för att få service hos en AD.;)

Igår var jag till Dr Watch för att be honom fixa min dotters Rolex, och där var det lika trevligt som vanligt. Jag passade på att kolla på lite klockor som kunde vara intressanta köp i närtid. Jag får väl köpa begagnat från en gråhandlare då jag inte kände att jag fick den service som man jag tycker man skall kunna förvänta sig.
Tyvärr är det fortfarande så att utseende mm styr. Jag minns för 100-år sedan när jag var klädd i kostym och skulle köpa soffa hos ett välkänt kooperativt möbelföretag, fick service direkt av tre säljare.....så kom jag dit en vecka senare i jeans och t-shirt och såg samma säljare som bara stod och talade med varandra och inte ville ge service.........detta hade i sig inget med denna tråd butik kontra internet att göra (internet fanns inte då)....men jag ville bara belysa att ibland så har AD jäkligt hög svansföring......att man är glas att slippa handla av dem

Lika illa var det för den danska gumman som vann stort på lotteri som gick till Mercedes i byn för att handla....ingen brydde sig....

Ibland kan det med andra ord kännas skönt att köpa över internet, så slipper man dryg personal som inte förstår att de jobbar i ett serviceyrke, trots att de säljer dyra klockor till dem som har råd. Jag går dock inte in till en AD bara för att prova.....det har jag nu lärt mig.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Kan inte ni som vet skriva vilka AD som misstycker om man provar klockor utan att köpa så jag vet vilka AD jag ska hålla mig undan ifrån. Finns absolut ingen känsla som är så trist som när man går i butiker och känner sig ovälkommen, oavsett om man provar för att man inte kan bestämma sig, ska köpa, drömmer sig bort till tider med bättre ekonomi eller för att man sedan ska köpa hos gråhandlare. Jag skulle allmänt vilja avråda människor att driva fysisk butik om man inte tycker om att människor vill klämma och känna på de varor som saluförs, det säger mig att man nog som människa är olämplig för kontakt med andra människor.

Jag var inne hos de med bannern högst upp, som har fått massa positiv kred här på forumet för att de är så trevliga....därför gick jag dit, men jag ångrar mig då jag verkligen kände att jag inte var "värd" service där.
Jag har varit inne hos Krons Ur på Hamngatan och köpt ett armband, fick en helt annan service där.....men det kan ju vara så att Drottninggatan-butiken hade en dålig dag, och Krons Ur en bra dag.....:rolleyes: bägge dessa butiker var alltså i Stockholm, och vi är ju lite dryga här säger en del.....:oops:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har varit inne i butiken på Drottninggatan för att titta på klockor nyligen, och kände mig långt ifrån välkommen.....men det är möjligt att man måste ha bakåtkammat hår med fett i för att få service hos en AD.;)

Igår var jag till Dr Watch för att be honom fixa min dotters Rolex, och där var det lika trevligt som vanligt. Jag passade på att kolla på lite klockor som kunde vara intressanta köp i närtid. Jag får väl köpa begagnat från en gråhandlare då jag inte kände att jag fick den service som man jag tycker man skall kunna förvänta sig.
Tyvärr är det fortfarande så att utseende mm styr. Jag minns för 100-år sedan när jag var klädd i kostym och skulle köpa soffa hos ett välkänt kooperativt möbelföretag, fick service direkt av tre säljare.....så kom jag dit en vecka senare i jeans och t-shirt och såg samma säljare som bara stod och talade med varandra och inte ville ge service.........detta hade i sig inget med denna tråd butik kontra internet att göra (internet fanns inte då)....men jag ville bara belysa att ibland så har AD jäkligt hög svansföring......att man är glas att slippa handla av dem

Lika illa var det för den danska gumman som vann stort på lotteri som gick till Mercedes i byn för att handla....ingen brydde sig....

Ibland kan det med andra ord kännas skönt att köpa över internet, så slipper man dryg personal som inte förstår att de jobbar i ett serviceyrke, trots att de säljer dyra klockor till dem som har råd. Jag går dock inte in till en AD bara för att prova.....det har jag nu lärt mig.

Det är verkligen tråkigt att du blivit bemött på det sättet du beskriver. Jag går oftast runt i jeans och vit T-shirt och har aldrig råkat ut för något liknande. Har inte heller bakåtslickat hår och ser dessutom väldigt ung ut. Trots det blir jag alltid bra bemött vart jag än kommer.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är många av er som har anledning att reflektera över ert agerande, vilket i synnerhet gäller forumets moderatorer som tillåter en tråd att spåra ut till denna grad eller samt inte aktivt arbetar för att avstyra den här typen av mobbning. Jag kommer nu att fortsätta det här utanför klocksnack och ansvarig moderator får gärna avsluta mitt konto då jag inte hittar inaktiveringsknappen.
Jag tycker det vore synd om du lämnade forumet på grund av den här tråden. Och har du känt dig mobbad så är det mycket tråkigt. Du verkar vara genuint intresserad och en medveten klockköpare. Att folk har åsikter om åsikter och smak får man helt enkelt ta och följa med i svängarna. Det har funnits trådar som är mycket värre och har haft starka personangrepp - men då här även deltagarna fått smäll på näsan av moderatorerna.

Förutom lite, inte allt för ovanligt, gnäbb i början av tråden så tycker jag att det har varit en intressant diskussion om klockhandelsituationen generellt. Jag har lärt mig en del.

Tyvärr är det fortfarande så att utseende mm styr.
Vad det gäller klockhandlare håller jag inte med. Vad det gäller professionell bygghandel så håller jag med - där måste man ha smutsiga arbetskläder för att få service, trots att det inte finns någon mer i butiken än jag...
 

RolleFC

Omega
Prisstyrning är inte tillåten, vare sig inom svensk eller EU's konkurrensrätt. Inte ens en franchisekedja har rätt att sätta obligatoriska priser åt sina franchisetagare (undantaget för begränsad tid för specifikt erbjudande i brett kommunicerad kampanj).
Det som de stora varumärkesägarna gör är definitivt gränsfall, även om det är så kallat rekommenderade, och ej tvingande, priser. Genom sitt övriga agerande (selektiv distribution osv) gör de i princip priserna tvingande.
Inte meningsfullt att hacka på AD då det inte är de som är problemet. Det är varumärkena själv som är problemet då de försöker kontrollera sitt VM's position för att kunna ta ut högre marginaler.

Garantier är ett frivilligt åtagande och där kan tillverkaren kräva köp via auktoriserad återförsäljare för giltighet. Reklamationsrätt är däremot lagstadgad och ger en konsument rätt att reklamera en vara i 36 månader från inköpsdatum.
Det är i branscher som t ex bilar inte längre tillåtet att hävda att garantier gäller endast om bilen servats hos märkesverkstad. Tippar på att samma sak skulle gälla om frågan prövades i klockbranschen.

Ett par ord om "dominerande ställning". Normalt anses ett företag kunna ha en dominerande ställning när det ligger över ca 40% marknadsandel, till en del beroende på övrig marknadsstruktur. Rolex är extremt långt ifrån det som i lagens mening är en dominerande ställning.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Herrejisses. Sluta lägg massa tid på att skriva här och gå in till JS och köp klockan idtället. De lär ju förstå att det är du.

Är inte intresserad av en tidtagare utan mitt behov är en klocka;) Dessutom har jag inget emot att ingen vet vem jag är,men trots det vill jag bli behandlad som någon annan än det katten släpat in.....;)

De hade säkert en dålig dag, så jag ger dem en ny chans
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag tycker det vore synd om du lämnade forumet på grund av den här tråden. Och har du känt dig mobbad så är det mycket tråkigt. Du verkar vara genuint intresserad och en medveten klockköpare. Att folk har åsikter om åsikter och smak får man helt enkelt ta och följa med i svängarna. Det har funnits trådar som är mycket värre och har haft starka personangrepp - men då här även deltagarna fått smäll på näsan av moderatorerna.

Förutom lite, inte allt för ovanligt, gnäbb i början av tråden så tycker jag att det har varit en intressant diskussion om klockhandelsituationen generellt. Jag har lärt mig en del.


Vad det gäller klockhandlare håller jag inte med. Vad det gäller professionell bygghandel så håller jag med - där måste man ha smutsiga arbetskläder för att få service, trots att det inte finns någon mer i butiken än jag...


I bygghandeln säger jag att jag skall ha en "planka" så vet de att de kan få imponera med att det heter tum-tum hit eller dit....:rolleyes:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är inte intresserad av en tidtagare utan mitt behov är en klocka;) Dessutom har jag inget emot att ingen vet vem jag är,men trots det vill jag bli behandlad som någon annan än det katten släpat in.....;)
De hade säkert en dålig dag, så jag ger dem en ny chans
En dålig dag har jag alltid, men jag skulle kunna skriva exakt samma sak igen. :D
Med tanke på att du skriver om detta på nordens största klockforum och med tanke på att säljarna säkert läser här så kommer de garanterat kunna lista ut att det är du när du ber om att få kika på just den klockan.

Du hade ju bråttom, så då tycker jag du allt kan röra på påkarna lite. :)
Kolla först Bergströms, där får du nog 5-10%. Gå därefter till Jarl Sandin och ta deras bättre erbjudande. Case closed.

Tror dock det finns en risk för att de är obstinata och håller stenhårt på listpriset bara för att det är du, men lycka till.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag håller med om mycket av det du skriver Apansson. Självklart är det så att man har prissättningen som ett led i sin varumärkesstrategi, sånt vet jag en hel del om (mitt specialområde kan man säga). Dock kvarstår det faktum, att de har privatpersoner som kunder. Frågan hade varit lättare att diskutera, om det var B2B vi diskuterade.

Det gör vi dock inte och de flesta privatkonsumenter skiter högaktligen i både strategi och prissättningsmetodik, hos de företag de handlar. Som konsumenter är vi främst individer med behov, och alltsom oftast, styrs dessa behov av känslomässiga faktorer och inte logiskt tänkande.

I synnerhet om vi pratar om något så onödigt som en klocka i femtiotusenkronorsklassen eller mer. Den här diskussionen handlar egentligen inte om vad varken jag eller TS tycker individuellt, utan hur marknaden utvecklats och hur det påverkar kundunderlaget. De här företagen tar ut det pris som marknaden är beredd att betala, för att få tillhöra en exklusiv skara människor.

Många betalar säkert premiumpriser för ett genuint intresse, emedan väldigt många andra gör det för att köpa in sig i en livstil och identitet. Detta vet företagen som säljer lyxprodukter. Men onekligen blir gråhandeln en nagel i ögat på de etablerade AD-butikerna. (Fastän de själva är skyldiga till uppkomsten av gråhandlare.)

Handlingsalternativen som står till buds, för att vinna över kunderna från gråhandeln, är inte många. Att i avslutsfasen erbjuda ett schystare pris, bjuda på en service eller något annat som upplevs som ett mervärde, är rätt väg att gå. Åtminstone enligt mitt förmenande. Enbart ett trevligt besök i en fräsch butik, motiverar inte alltför hög prisskillnad. :)
Det måste väl vara fler än jag som uppskattar en debatör som kan uttrycka sig?
Applåd till jhm!

Personligen och on-topic: Jag har nog gjort alla slags klockaffärer det går, bytt, köpt av AD, gråhandlare, t.o.m. av generalagenter men jag föredrar AD.
To each their own...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
En bra anledning till att hålla saker och ting för sig själv är väl att man vill bygga en långsiktig relation till sin affärspartner.

Affärspartner tycker jag, för de allra flesta klockköpare, är att dra det lite långt. Varför skulle en kund inte kunna få dela med sig? Jag tycker att det är en märklig åsikt. Jag är inte handlarens partner, jag är hens kund.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är inte intresserad av en tidtagare utan mitt behov är en klocka;) Dessutom har jag inget emot att ingen vet vem jag är,men trots det vill jag bli behandlad som någon annan än det katten släpat in.....;)

De hade säkert en dålig dag, så jag ger dem en ny chans
Läste ditt inlägg helt fel. Har varit inne på Jarl Sandin ett antar gånger och alltid fått kanonbra bemötande så försök igen.
 
Topp