Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mjuka upp skinn/läder?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av RobinW, 20 december 2013.

1. RobinW
    Trådstartare

RobinW Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag har fått tag på endel tjockare skinn. Typ 3mm. endel av dem är lite för hårda för att funka som armband och annat som de är.

Vad använder ni för att mjuka upp tjockare skinn?

Tackar!

2. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Använder inget annat än gammal hederlig "användning". Ju mer du använder det, desto mjukare blir det. Du behöver inte använda det som just klockarmband för att mjuka upp det, du kan vika och rulla klockarmbandet också! Ju mer rörelse, desto mjukare. Annars kan du ta läderfett, men då riskerar du att det blir just fettigt på handleden istället...

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man kan använda utlästningsspray. Det är tillför skor och ger samma effekt som att blöta skinn, men utan att skada det. Finns att köpa i skobutiker. Spraya och därefter böjer du skinnet fram och tillbaka. Testa alltid på en liten bit först, men det brukar funka fin fint.

4. Weiss

Weiss Bonde

Finns en uppsjö olika former lädersmorning. Något baserat på bivax skulle jag testa. Låt torka in och polera av. Kan vara en bra idé att tunna ut 3mm-läder också (om du tänkt ha det till klockarmband vill säga. Använd en skarp kniv...)

5. meo_swe

meo_swe Biskop

Lägg de i fickan tillsammans med nycklarna i några veckor så har du en fin patina också! ;)

Naeslund gillar detta.
  6. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Ska testa att ha mina Rios cordovan band i varsin byxficka under en period för att se om de utvecklar någon patina. Rörelse + värme bör göra susen!

Har dock aldrig nycklar i byxfickorna...

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

7. Spindel

Spindel Biskop

Du kan mjuka upp det genom att sitta och böja skinnet fram och tillbaks en stund. En annan metod är att tugga skinnet (jag skämtar inte).

8. Ernesto

Ernesto Friends of KS

+1. (Tugga har jag dock inte testat)

9. Spindel

Spindel Biskop

För att utveckla lite så skall tydligen något enzym i saliven ha effekten att skinn blir mjukare, sedan får man givetvis även den mekaniska bearbetningen av själva tuggandet.

10. JaTack

JaTack Friends of KS

Brukar du tugga lädret eller har du fått vetskapen om denna speciella teknik från någon annan? Låter spännande.
    Om du eller någon annan tuggat sitt läder hade en bild på resultatet varit intressant att se.

11. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag är fett skeptisk till att tugga på skinn. Det är inte sällan mycket tung skit i skinn efter garvning och behandling.

_jonte gillar detta.
  12. Weiss

Weiss Bonde

Hmmjo, det låter lite vanskligt att mumsa på skinn/läder. Möjligen då om det är vegetabiliskt garvat, men jag är tveksam till att ens det är speciellt nyttigt. Vill minnas att morjärvs skinn (http://www.morjarvsskinn.se/) säljer en smorning baserad på fårtalg som är bra.

13. Spindel

Spindel Biskop

Har inte själv tuggat skinn då jag, som Weiss nämner, också är skeptisk till hur nyttigt det är. Inte nog med att ämnen man använder vid vissa typer av garvning är direkt hälsovådliga (krom eller vid naturgarvning urinämnen) utan för att dåligt fixerad färg har en tendens att släppa och inte vara riktigt nyttig (det mesta skinnet är färgat då garvat skinn har en riktigt dassig grå färg "naturligt")

14. Weiss

Weiss Bonde

Minns hur kemiläraren i högstadiet lät oss små piltar tugga i oss små vita korn för att sedan avslöja att vi tuggat i oss urinämnen. :confused: Får väl hoppas att de var syntetiskt framställda. Ganska kul i efterhand iaf.

I fallet naturgarvat skinn så får man dock förmoda att det rör sig om naturligt framställda urinämnen. :wtf:

15. Spindel

Spindel Biskop

Borde väl egentligen inte vara något jätteproblem att få i sig urinämnen i mindre mängder om man har fullt fungerande njurar men ändå :p

16. RobinW
    Trådstartare

RobinW Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag har böjt skinnet fram och tillbaka på långtråkiga möten. Funkar bra.