• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MKII project GMT - vilken hade du valt?

Vilken version väljer du om du tvingas till det?

  • Coke - vit matt gilt index

    Röster: 4 5.1%
  • Pepsi - vit matt gilt index

    Röster: 12 15.4%
  • Coke - svart matt vita index

    Röster: 20 25.6%
  • Pepsi - svart matt vita index

    Röster: 18 23.1%
  • Coke - svart blank gilt index

    Röster: 8 10.3%
  • Pepsi - svart blank gilt index

    Röster: 16 20.5%

  • Totala väljare
    78
  • Enkät stängd .

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tillverkar inte Bill Yao & Co klockorna själva?
Utan att researcha märket närmare så kan nästan med säkerhet påstå att han/de beställer allt från diverse leverantörer i china och på sin höjd slutmonterar själv. Vid eventuell service så river de nog bara ut det defekta urverket och slänger i ett nytt.
Inget illa om märket, men det går inte att jämföra med något märke som gör saker in-house.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Utan att researcha märket närmare så kan nästan med säkerhet påstå att han/de beställer allt från diverse leverantörer i china och på sin höjd slutmonterar själv. Vid eventuell service så river de nog bara ut det defekta urverket och slänger i ett nytt.

Ok. Jag har läst att han även byter ut delar och "uppgraderar" urverken på de klockor han säljer. Jag vet inte om det stämmer. Jag har trott att de tillverkar boett, länk mm själva.

Word&wound skriver att de är tillverkade i Schweiz, men som sagt, jag vet inte.

Sen vet jag inte varför man skulle slänga urverket istället för att serva det, det verkar jättedumt.
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Mkii är bra, tyckte dock att den stingray jag hade var trevlig men inte "OMG vad bra" men det var några år sedan så kanske ändrats. Tycker det är lite tråkigt med mestadels massa plankningar hela tiden, men finns ju undantag (som hos steinhart ex).
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Utan att ge mig in i en fruktlös diskussion kan jag väl ändå konstatera att i min värld är det extremt märkligt att lägga betydligt mer pengar på en mkii än valfri annan klon/homage. Men klockvärlden verkar inte hålla med av någon anledning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Utan att researcha märket närmare så kan nästan med säkerhet påstå att han/de beställer allt från diverse leverantörer i china och på sin höjd slutmonterar själv. Vid eventuell service så river de nog bara ut det defekta urverket och slänger i ett nytt.
Inget illa om märket, men det går inte att jämföra med något märke som gör saker in-house.
Rätt meningslöst påstående, om du inte kan belägga det lite mer?
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Tror du måste läsa om mitt inlägg. Jag skrev att den tilltalar MIG mer. Har inte skrivit något om homage vs plagiat.
Det var egentligen inte riktat personligen till dig, även om jag inser att det uppfattas så. Snarare en reflektion över hur det faktiskt verkar vara, iaf här på forumet. Att stormen än så länge uteblivit kring dessa klockor kan ju dock bero på att folk inte har sett tråden, för inte är väl vissa homager/plagiat mer ok än andra..
 

Niclas

Omega
Min MKII har ett ETA 2824 i elabort utförande (n5). Förmodligen det enda från schweiz i mitt ur.
Den har några år på nacken men boettan var iaf hemmastansad. Bra kvalitet på känslan och detaljerna.

( jag valde pepsi, matt svart utan glit )
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
image.jpeg
 

POO

Panerai
Utan att researcha märket närmare så kan nästan med säkerhet påstå att han/de beställer allt från diverse leverantörer i china och på sin höjd slutmonterar själv. Vid eventuell service så river de nog bara ut det defekta urverket och slänger i ett nytt.
Inget illa om märket, men det går inte att jämföra med något märke som gör saker in-house.

ROLEX köpte väl in och bara monterade verk fram till 2000 någonting, inte från Kina men ändå.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det var egentligen inte riktat personligen till dig, även om jag inser att det uppfattas så. Snarare en reflektion över hur det faktiskt verkar vara, iaf här på forumet. Att stormen än så länge uteblivit kring dessa klockor kan ju dock bero på att folk inte har sett tråden, för inte är väl vissa homager/plagiat mer ok än andra..

Jag tror att det beror på att stormen runt dessa klockor redan varit. Plus att det var väl längesen de släppte något nytt. Jag tror inte alls att Mk är speciellt accepterat.
Kanske borde göras en poll? Bra eller Anus. Jag tror övervägande anus här på forumet :)
 
Är det bara jag eller känns det som merparten faktiskt inte har några problem med steinhart, MKII och andra homagemärken? Kan det vara att det är så som många gånger förr då ett fåtal människor skriker sig hesa om vilken skit det är så man faktiskt får intrycket att den gruppen är i majoritet vilket de i själva verket inte är.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Coke med matt tavla o vita index leder än så länge, förvånad faktiskt tippade på pepsi med gilt.

Saknar min Alpha GMT ibland men kan inte lägga 80 papp på en nos 16750.... Svårt detta.

Men bra input wisar!

Edit: Denna är ju drömmen om man vill ha nytt
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Rätt meningslöst påstående, om du inte kan belägga det lite mer?
Rätt meningslöst påstående, om du inte kan belägga det lite mer?
Jag har inget emot homage-klockor, har ägt och äger fortfarande flertalet Steinhart-klockor. Det är bara det att när man börjar researcha dessa bolag så får man sällan ihop matematiken: MKII designar sina klockor själva, de köper delar från diverse tillverkare runt om i världen (främst schweiz), de monterar allt samt även förbättrar urverken, de hanterar ordrar och betalningar själva, de paketerar själva, de har kundtjänst, de hanterar garantiärenden vilket bara den borde kräva en lite ursverkstad, lägger tid på marknadsföring på forum, åker på mässor, osv. osv.. Hur mycket personal kan man tänkas behöva? På bilder överallt där jag kan hitta finns det bara en bild på grundaren, skäms han över sina anställda och inte vill visa dem alls? Söker jag på adressen på google maps får jag fram att deras imponerande företag med global räckvid huserar här:
Screen Shot 2016-01-27 at 21.09.42.png


ROLEX köpte väl in och bara monterade verk fram till 2000 någonting, inte från Kina men ändå.
Stämmer bra att de Rolex använde basen från Zenith Caliber 400 i daytona serien 88-00. Dock hyffsat modifierade, 50% av delarna var Rolex egna.
 

POO

Panerai
Jag har inget emot homage-klockor, har ägt och äger fortfarande flertalet Steinhart-klockor. Det är bara det att när man börjar researcha dessa bolag så får man sällan ihop matematiken: MKII designar sina klockor själva, de köper delar från diverse tillverkare runt om i världen (främst schweiz), de monterar allt samt även förbättrar urverken, de hanterar ordrar och betalningar själva, de paketerar själva, de har kundtjänst, de hanterar garantiärenden vilket bara den borde kräva en lite ursverkstad, lägger tid på marknadsföring på forum, åker på mässor, osv. osv.. Hur mycket personal kan man tänkas behöva? På bilder överallt där jag kan hitta finns det bara en bild på grundaren, skäms han över sina anställda och inte vill visa dem alls? Söker jag på adressen på google maps får jag fram att deras imponerande företag med global räckvid huserar här:
Screen Shot 2016-01-27 at 21.09.42.png



Stämmer bra att de Rolex använde basen från Zenith Caliber 400 i daytona serien 88-00. Dock hyffsat modifierade, 50% av delarna var Rolex egna.
Rolex köpte företaget som tillverkar deras verk, enligt google, 2004. Nu är der inte så enkelt kanske men den här sexuella fixeringen vid "inhouse" är tramsigt och endast giltig på riktigt små hantverkare.
 

Owaysis

Cartier
14k för en hommage med "hög finish"? Förstår inte vem som skulle få för sig att köpa den här klockan för det priset.
I den här prisklassen finns det mkt annat som kommer från "riktiga" tillverkare med högre finish och egen design.

Steinhart framstår ju som ett vettigt alternativ helt plötsligt..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är min favorit även om man kan bli halshuggen för det uttalandet.

Jag gillar Explorer 2 utseendet men slipper datumbubblan och mercedesvisarna. Plus att den är kraftigare än den gamla modellen av Exp 2 som jag för den delen aldrig kommer att ha råd med.

billyao03.jpg

Jag hade milsub-varianten av den där och slogs av hur lik den var Rolex på bilderna men hur olik den faktiskt var nämnda Rolex i verkligheten. Allt var så mycket biffigare och med så annorlunda stuk i praktiken att den där lite trista känslan som ofta infinner sig med hommager inte dök upp. Vilket var lite oväntat. :)
 

Rivalen

Rolex
Rolex måste väl få lov att göra homager på egendesignade modeller, även om det belyser ett affärsmässigt intresse av att nå en annan kundgrupp. Steinhardt vill nå en flera steg köpsvagare kundgrupp med plagiat. Är inte glad i homager typ Steinhardt eller andras rena designkopieringar. Har de bara ansträngt sig att byta ut t ex visare ed så att det inte kan tas fel på att det inte är t ex en Rolex, då börjar det gå an ändå i min bok. Typ Certin Action Diver och Steinharten med de stora visarna.

Samtidigt blir det svårt med nyanserna - vem var först med stavindex? Datum+ liten/stor sekund. Romerska siffror vattentäthet, dykarklocka etc etc. Lite likt bilindustrin - det blir allt svårare att se varifrån inspirationen ursprungligen kommer och allt färre märken klarar att försvara ett formspråk någon längre tid. Man blir mer eller mindre kopierad - i nästan allt utom grill och logga.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
"Om du måste välja mellan en rak höger och en vänsterkrok, vilket väljer du?"
Det fina är att jag inte måste välja.

Ett plagiat är alltid ett plagiat. Men sen köper jag inte "lacostepikéer" för 25:- i Thailand heller. Visst, det kanske inte är samma sak men ni förstår man poäng.

Alla gör som de vill, men det där är inget för mig.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för era röster och synpunkter, jag "vann" i lotteriet och ska köpa en Mark2!! (Betalt handpenning)
Har varit på väntelistan sjukt länge av 399 eftertraktade slots.

Vissa av er gläds med mig och de flesta tycker det är en kopia jag köper och är jättearrangemanget. Kommer posta uppdateringar! Leverans tidigast Q4 2016

Just nu är det vit tavla med Pepsi som är intressant.

Ha en god fredag och Ica butikerna lär få fylla på lagret av popcorn ikväll om jag känner er rätt :)

Cheers!

image.jpeg

(Kupongens text bortklippt)

image.jpeg
 
Topp