Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mkii watches

Diskussion i 'Diskussion' startad av Crowolf, 11 januari 2013.

1. Crowolf

Crowolf Guest

I granntråden om Steinhart i brons började Mkii nämnas. Tycker en egen tråd är på plats.

Mkii känns som en lite helig kossa jämfört med andra s.k hommage-märken. När man spottar på Helson och Steinhart så nickar man lite gillande åt Mkii. 'Han är ju en jävla duktig kille Bill Yao'......typ..
    Som någon skrev i andra tråden så gör de kopior som är helt sjukt prissatt. Var det 12000:- man fick ge för en Kingston? Ska man ge 12000:- för den här http://www.mkiiwatches.com/watch-collec ... oject-300/ också? En kopia på en klocka du hittar för inte så mycket mer pengar?
    Såå, vad är det för hake han har på folk som de andra inte besitter?

Hoppas nåt mkii-freak kan svara på detta.

/pope

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det är verkligen besynnerligt..

3. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Om inte annat så har han en helt egen uppfattning om leveranstider. :mrgreen:

4. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Tycker det hela är mycket märkligt.
    Personligen finns det många trevligare och "riktiga" varumärken jag hellre handlar.

5. _jonte

_jonte Friends of KS

Har iofs för mig att Kingston såldes för typ 6000 eller så från början. Men det är allt jag har att bidra med... :)

6. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Även jag tycker det är konstigt att man klankar ner på andra märken medans vissa är ok.
    Själv har jag inte så stora problem med dessa homager, då jag fortfarande tror att deet bidrar till ännu mer sälj för de riktiga märkena.

Man börjar med en steinhart ocean , sedan blir man sugen på en sub, så utan instegsklockan har man kanske inte chansen att prova modellen och känslan och struntar hellre i det.
    Knappast så att Rolex har sett en minskning av subens försäljning sedan steinhart slog upp portarna....

Sen kan jag även tycka att det är kul att man kan se hur mycket kvalitet man ändå år för 3000 spänn som en steinhart ocean kostar gentemot en sub för minst 10 ggr mer, det säger en hel del om konsumtionen av lyxvaror.

Men vill jag ha en sub ? Mer än gärna, så jag betalar nog mer än gärna priset för den dyrare suben, det är mystiken dom har lyckats skapa som drar en mot märket på något mystiskt sätt :) jag har inte tagit steget än men det tar sig.

Nu märker jag att jag knoppade av från Den där tråden in i den här, aja strunt samma, kanske vi ska ha en tråd om alla dessa märken tillsammans , homage tråden ???

7. Crowolf

Crowolf Guest

Är du säker på det. Deras enklare modeller kostar ju mer än så.

/Pope

8. Crowolf

Crowolf Guest

Det du säger är säkert riktigt. Men vad som intresserar mig och det jag frågar är vad som gör Mkii lite 'finare' i klockkretsar.

9. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Jag tror det är två saker; dels är de inte massproducerade på samma sätt som low-end hommages utan görs i betydligt mindre serier, dels sätts de samman med kvalitet i fokus. Finns en artikel någonstans som visar hur Bill Yao och hans team i steg för steg satte samman den där Explorer-hommagen de sålde tidigare och hur de bl.a. ratade en tavla för en rispa som bara kunde ses med lupp (en så pass ingående kvalitetskontroll finns knappast hos de vanligt förekommande low-end hommage tillverkarna). Inte för att jag själv skulle lägga mina pengar på en MKII, men det är nog rätt att se dom som lite finare än exempelvis Steinhart.

Vänligen
    Forumets undersköterska

10. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Han började väl som en entusiast som dels sålde lite så diver style delar till moddning av Seiko o ETA2824, dels kunde man kunde plocka ihop sin egen som han monterade, det tyckte jag var kul och beställde lite delar...entusiastrespekt... Men det var nog för dålig avans... Kingston o SM300:an däremot är ju rätt trista varumärkessnyltningar... Men jag är kanske en av dem som fortfarande har större respekt för mkII än för en firma som från dag1 har haft som mål att snylta...

Long gone mod

11. Crowolf

Crowolf Guest

Snyggt

12. Crowolf

Crowolf Guest

Halios och Helson är oxå petiga typer och i alla fall Helson gör bara små serier som försvinner när de tar slut.....

/Pope

13. mace

mace Stadsbo

Tror det är exakt det bland annat undersköterskan varit inne på: småskaligheten. MkII drivs av en klocknörd som vänder sig till andra klocknördar - rätt tydlig med att det är homager (i dess rätta bemärkelse snarare än rena kopior) och de som köper en MkII vet nog oftast om att det är just så. Till skillnad från märken som "lånar" designen helt skamlöst och säljer billigt nog för att nå det stora massorna.

Sen är det nog dock som @singular konstaterat en ziljon gånger; i slutet sitter man där med en nästanklocka av det man egentligen vill ha.

14. Kettil

Kettil Biskop

Är det inte samma idé bakom PRS ? En del av dom passerar ju ursprungspriset inom ett decenium! :?:

15. axa

axa Bonde

Tror nog Eddie på TF är minst lika stor klocknörd som Bill.

En eloge för Eddie som iallafall en stund stångades med stora Omega om varumärket Broadarrow där jag till 100% stod på Eddies sida.

16. Crowolf

Crowolf Guest

Samma sak med Helsons.....vad han nu heter, klocknörd, dykare och entusiast. Så tror jag det är med de flesta som startar ett micro-märke. Tror inte man gör det för att tjäna en massa pluring, särskilt om man gör begränsade upplagor. Steinhart kör ju hårt och tjänar säkert feta stålar men de andra??...

17. Crowolf

Crowolf Guest

Precis! Har själv varit på väg att köpa klockor som varit 'nästan' men tyglat mig. Bättre att vänta. Det är lätt och tro att sista chansen är nu men faktum är att det alltid kommer nya chanser till feta köp.........hoppas jag....

/Poppe

18. CreativeMind

CreativeMind Bonde

Alla forum utvecklar ju sin egen kultur...

MK II är väl ok i de flesta sammanhang, främst för att de:
    1. har en unik o spännande story
    2. gör just homager som ligger lagom nära originalen utan att gå för "nära"
    3. små serier och hög kvalitet
    4. förhållande vis högt pris
    så det är väl bara "varumärkespuritanerna" som dissar och just den kulturen är väl lite utmärkande för just KS? ;)

Eller är jag ute och cyklar? ;)

/Johan

19. Crowolf

Crowolf Guest

Du är säkert inte ute och cyklar Johan. Men det är fortfarande märkligt.

Allt Gott

/Pope

Sent from my iPhone using Tapatalk

20. China

China Guest

När det gäller "homage" så har jag den största respekt för Orange Watch Company (OWC), tyvärr så har ärligheten slagit tillbaka på tillverkaren efter att öppet ha diskuterat hur Swatch Groups nya policy fått allt fler mindre tillverkare att falla för frestelsen att köpa "Swiss made" på den grå marknaden. Ganska trist att en tillverkare som talar öppet om det som alla i branschen redan vet, blir utfrusen och bannlyst på flera internationella forum. Skit sprider sig fort på nätet, och ibland är det helt oförtjänt.

21. David

David Bödeln

Jag tror Undersköterskan har svaret, men det är ändå ett mysterium för mig att någon skulle välja att betala den sortens pengar.

22. Crowolf

Crowolf Guest

Som sagt..... Märkligt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

23. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Funderar själv på en prs50 LE...

24. CreativeMind

CreativeMind Bonde

Trot du har helt rätt - tex Rolex homagerna bidra till ökad försäljning av Rolex egna klockor i slutändan!

Sedan är det ju så att vissa homager som MK II "Kingston" är efter modeller som sedan länge slutat tillverkats, men dels är ikoner när det kommer till design (och ibland funktion), samt ouppnåeliga för alla med normal inkomst. Dessutom skulle ingen initierad förväxla dem med originalklockan på någons handled - men för alla andra är det bara en (snygg) klocka i mängden...

Kanske läge att starta en homge-tråd som föreslagits för att gå till botten med fenomenet? ;)

Mårtenssons ur Brookfield