• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MM300 service och sånt?

GuloGulo

Omega
Hej Klockvänner,

Jag är grymt sugen på en Seiko MM300 och har lite funderingar kring klockan. Jag vet att det finns några på forumet och alla som har en verkar väldigt nöjda med klockan. Men, är 8L35B verket möjligt serva hos en vanlig urmakare och kan en vanlig urmakare öppna boetten, eller måste den skeppas till Japan?

Vad säger ni som har en MM300. Är det något att satsa på?

Fridens

GuloGulo
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag fattat det, så bör den skickas till Japan via en Seikoåterförsäljare för service. MEN det finns ju företag i Europa som börjat sälja mm300. Bland annat en Seiko-återförsäljare i Paris, så det går säkert att skicka till de för service. Det finns ju även en återförsäljare i Stockholm som säljer Grand Seiko, så att de skulle kunna serva en mm300 är väl inte helt omöjligt/orimligt. -Om inte i dagsläget, så i alla fall i framtiden.

Sen finns det ju även urmakare i UK som servar mm300 utan problem. Även en vanlig svensk urmakare med lust skulle kunna serva den om man bara förklarar hur man öppnar den, vilket inte är så krångligt som man kan tro.

Så svaret blir alltså: För enkelhetens skull, så bör den skickas till Japan, men det är absolut inget krav om man orkar gräva lite för att finna en lösning inom EU.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
GuloGulo skrev:
Tack för svaret yonsson! Vad säger ni som har en MM300. Är det så bra som alla säger?

870766d1352395765-wuduw-08-11-uhren-donnestag-u-wearing-imageuploadedbytapatalk1352395764.091822.jpg


870767d1352395806-wuduw-08-11-uhren-donnestag-u-wearing-imageuploadedbytapatalk1352395805.905121.jpg


Gillar man klassiska dykare är det nog svårt att man går fel med en MM300. Den har kvaliteten, finishen, attityden och känslan. En av mina favoritklockor helt klart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GuloGulo skrev:
Tack för svaret yonsson! Vad säger ni som har en MM300. Är det så bra som alla säger?

Troligtvis, ja. Läs recensionen i recension-delen. Det finns även några recensioner på youtube. Jag planerar att köpa en i januari/februari, så frågar du mig, så tror jag att det är en kanonklocka. Jag har dock aldrig ens hållit i en. Det där med servicen är nog lite av ett bryderi, men de senaste åren är det flera som börjat serva de i USA och EU. Jag har haft kontakt med en ägare, som skickade sin till Japan från UK för service utan några som helst problem. Det är ju hur som helst inget man behöver tänka på de närmsta 5-7 åren om man köper en ny. Vill man kan man säkerligen använda den i 10 år utan service och utan problem, förutsatt att man inte bryr sig om vattentätheten.

Det händer mycket i Seiko-världen och att Grand Seiko nu t om säljs i Sverige, ser jag som ett tecken på att servicen kommer att vara ännu lättare att tillgå om 5-7 år när servicen ska planeras.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Molle skrev:
Hör med Svante i Globen vad gäller både köp och service! ;)
VA? Säljer de mm300? Vet du hur priserna är jämfört med andra inom EU?

Runt 20 000:- tror jag, konstigt nog billigare än det Japanska listpriset.

Listpris och verkliga priser är två olika saker.
Den finns för 16700:- i Hong Kong och 17500:- i Tyskland. Vad "listpriset" är däremot har jag ingen aning om.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Listpris och verkliga priser är två olika saker.
Den finns för 16700:- i Hong Kong och 17500:- i Tyskland. Vad "listpriset" är däremot har jag ingen aning om.

billigast är ju genom Higuchi inc om man slår till då Japanska yenen är låg och att man lyckas kringgå momsen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I mitt hövve ser det ut ungefär såhär:

+ Ovanlig
+ Sjukt snygg
+ Grand Seiko urverk (även om det är odekorerat och ej finjusterat)
+ Hardlex
+ Monocase är sjukt cool
+ 300m utan He Valve = cool
+ Lätt att sälja igen med stabilt andrahandsvärde

- Ingen signerad krona
- Hardlex istället för saffir
- Monocase är sjukt jobbigt vid reglering och service
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
I mitt hövve ser det ut ungefär såhär:

+ Ovanlig
+ Sjukt snygg
+ Grand Seiko urverk (även om det är odekorerat och ej finjusterat)
+ Hardlex
+ Monocase är sjukt cool
+ 300m utan He Valve = cool
+ Lätt att sälja igen med stabilt andrahandsvärde

- Ingen signerad krona
- Hardlex istället för saffir
- Monocase är sjukt jobbigt vid reglering och service

Jag kan inte se så mycket nackdelar med Hardlex. MM300 använder ett höggradigt Hardlex och min minsta pojk har lyckats slänga ganska hårda vassa leksaker då han lekt rakt på själva glaset utan repor. Hardlex är hårt. Sen ger Hardlexeglaset en sån där myspys känsla till klockan på nått sätt. Det ger helt enkelt karaktär till den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar också hardlex, men det finns folk som inte gillar det, därav både + & -. Det är troligtvis samma personer som aldrig haft en klocka med hardlex.
 

axa

Omega
Läste en artikel om Seiko med intervju av en av höjdarna på företaget och enligt den så avser Seiko att expandera i Europa vad gäller deras tidigare JDM-modeller, dvs GS etc. Etableringen i Paris är kanske starten på detta (?). Det borde betyda att det europeiska servicenätet förbättras framöver.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det var inte billigt. Med dagen växelkurs är det lite över 17 papp för en service. Är det monocoqueboetten som gör att det blir dyrt?

Fast och andra sidan tar Heuer numera 16 papp för en totalgenomgång av Autavia så...
 

max

Dancing Queen
Rossi skrev:
Det var inte billigt. Med dagen växelkurs är det lite över 17 papp för en service. Är det monocoqueboetten som gör att det blir dyrt?

Fast och andra sidan tar Heuer numera 16 papp för en totalgenomgång så...
Stark gissning att priset avser klockinköp och inte en service :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För klockan ja. Enligt några gamla trådar på TZUK ligger servicen på £300 inkl frakt om man går via Seiko UK. 3 veckor tog det för den killen.

Måste bara tillägga att jag mailade på engelska och fick svar på franska :D
 
Topp