Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Modda läderarmband till 7a38-7020

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Hans Beck, 23 april 2016.

1. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Jag undrar om någon med erfarenhet av att pilla med läderarmband tror att det är realistiskt att skära till ett armband så att det passar till en 7a38-7020?
    Alltså skära bort ett par mm på varje sida närmast boetten. Se mina vita markeringar i bild 1. Kommer det bli för skört? Får gärna goda råd innan jag skär i ett dyrt armband ;)
    luther_saddle_tan_handmade_leather_watch_strap_1__78612.1405302760.1280.1280.jpg DSC_0858_zpsb972afe2.jpg

2. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det ser ut att vara ett stadigt band så jag tror det går bra. För att det ska bli snyggt måste du vara väldigt petig när du gör det.Snitten måste bli helt raka och du får inte skära bort för mycket. Jag föreslår använder maskeringstejp och mäter med skjutmått för att markera var du ska skära. Du behöver en mattkniv eller skalpell med stadigt blad. Sätt dit ett nytt blad också innan du skär. Eventuellt testa på något annat dubbelvikt läder först. Eventuellt kan du avsluta med lite kantfärg eller fetta in snittytorna.
    Lycka till!
    Anders W

Hans Beck och rogart-63 gillar detta.
  3. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Tack för tips. Ska erkänna att bilderna är knyckta från nätet. Men det är den typen av armband jag tänker mig. Om projektet blir av ska jag rapportera resultatet här.

4. Fujoor

Fujoor Präst

Tror även gummi hade blivit snyggt!

5. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

sant! Tänker du att man skär det på samma sätt?

6. ross.zachary87

ross.zachary87 Torpare

Borde hålla om du har en kraftig armband.

7. Oljud

Oljud Torpare

Förlåt om jag bumpar en gammal tråd men jag är mycket intresserad av resultatet av detta äventyr. Jag sitter själv med en likadan 7a38-7020 där jag skulle behöva byta armband. Ping @Hans Beck

8. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Kul att du gillart. Har armband på ingång, återkommer med resultat inom ett par veckor.

Oljud gillar detta.
  9. Oljud

Oljud Torpare

Grymt, ser fram emot det!

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Förstår inte riktigt? Det är ju den länken som gör hela klockan? Utan den blir den ju inte snygg längre?

Anders W gillar detta.
  11. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Risk för att det ser ut så här? Köp en 7A38-6040 speedmaster istället :) s-l1600.jpg

Jockinho gillar detta.
  12. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Sant, kan bli kass. Men jag har inte fått tag på en originallänk. Hittade en vintage Seikolänk som passar, men inte perfekt. Testar detta... värt att chansa.

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det var så det var? Då förstår jag . Kanske typ nån bund strap skulle funka?

14. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Kan va ett alternativ. Har beställt ett inte allt för dyrt 24 mm strap likt det på bilden ovan. Billigt nog att chansa. Får försöka få till ett bättre hantverk än bilden du postade ;)

15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har du kikat om det finns nåt här? Står mått på mittenbiten. http://www.ebay.com/itm/2-Cinturino...hash=item1ea98ab66d:m:mUZ6LfNMdgrAtgcl9JGD3vA
    Om du kunde hitta nån som är i rätt bredd?

Oljud gillar detta.
  16. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Rätt modell på länk är nummer. Seiko nummer B1171S . Som poppar upp med jämna mellan run på Ebay.

17. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Så pass. Får kolla upp det.

18. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Oartigt av mig. Glömde tacka. Tack! Precis den här typen av schysst hjälp man hoppas på av ett bra forum.

rogart-63 gillar detta.
  19. Oljud

Oljud Torpare

20. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Bonde

Så då kom armbandet. Måttade och skar. Lättare att skära igenom än jag väntat mig. Slutresultatet...ok. Men inte mer än så. Kul med pyssel dock :D. Jag tror ändå på idén, om någon lite mer händig håller i kniven.
    IMG_5135.JPG IMG_5136.JPG IMG_5137.JPG IMG_5138.JPG

Oljud gillar detta.
  21. Oljud

Oljud Torpare

Tackar för uppdatering, kul att se resultatet :)
    Men måste nog säga att jag tycker den passar avsevärt bättre på stållänk, jakten fortsätter.