Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Modda själv?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Depp-Erik, 25 januari 2016.

1. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Hej på er!

Jag funderar på att modda min SKX i ploprof-stil (liknande den på bilden). Har inte hittat exakt de delar jag vill ha än men det ger sig säkert till slut. Det jag tänkte kolla är vad panelen säger om att ge sig på att utföra jobbet själv? Det jag räknar med att byta är tavla, visare och insert. Chapter-ringen (heter det så förresten?) ser inte ut att sitta 100% i linje med tavla och insert så det borde också korrigeras när man ändå är inne och gräver.

Just nu funderar jag på att göra detta i samband med service då jag antar att det inte blir någon större merkostnad för det, men jag tänkte ändå kolla vad ni säger. Är det som oerfaren dumt att ge sig på att göra det själv eller kan man klicka hem ett set klockverktyg från Kjell och lösa det hemma med lite tålamod?

MVH // Erik

KurtHell och Forsberg gillar detta.
  2. t0mt3far

t0mt3far Bonde

Är lite sugen på något liknande själv! Orange minut är rrråfränt! Borde inte vara omöjligt att göra, finns väl till och med rätt mycket guider till de modellerna på nätet? Har du tänkt serva den i närtid?

Depp-Erik gillar detta.
  3. Oppenheimer

Oppenheimer Bonde

Depp-Erik gillar detta.
  4. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
  5. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Tack för guiderna, verkar ju inte vara svårare än att man kan ge sig på det själv, härligt! :)

Mja... kraftreserven är inte vad den borde vara, men än så länge har detta inte föranlett någon katastrof men det bör åtgärdas. Samtidigt är jag ju snål så jag kommer ju dra ut på det in i det sista ;)

6. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Såg för övrigt i något inlägg igår, som jag inte hittar nu :( , att ett nytt urverk till en SKX kostar tydligen inte mycket mer än en femhunka... Så man servar nog inte, man byter nog hela verket :p

7. Oppenheimer

Oppenheimer Bonde

Alltså lika bra att du skitar ner fingrarna och moddar själv ;)

8. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Precis så tolkar jag det också! :D

Oppenheimer gillar detta.
  9. JE89

JE89 Stadsbo

kör själv, inte så svårt som man kan tro + att det finns som sagt mycket bra guider på nätet också. Delar hittar du på dagazwatch.com, yobokies och även på ebay. kan även tipsa om att köpa en extra chapter ring som du färgar helsvart ifall du hsr tänkt använda en tavla med minutmarkeringar

Depp-Erik gillar detta.
  10. Sparvel

Sparvel Bonde

Det är bara att köra! Det är en väldigt tillfredställande känsla efter att man har fått till det!

Depp-Erik gillar detta.
  11. KurtHell

KurtHell Torpare

Från:
    Oslo, Norge
    Kjøp et NH35 klon til SKX, så får du urverk med både Hack, og Wind :)
    Lykke til!

12. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Detta kände jag inte till men efter en snabb googling så verkar det inte så dumt :)

KurtHell gillar detta.
  13. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    ...och då behövs även en ny SKX-krona med gängor eftersom en annan axel ska användas. Krona finns på ebay "7S26-0020 crown".

Depp-Erik gillar detta.