• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modeklockans vara eller inte vara

sharetracker

Cartier
Jag är så nyfiken.

Michael kors, Daniel Wellington m fl blir arkebuserade ögonblickligen på det här forumet. Och visst, de har tjuvat design lite varstans men är hatet mot dessa klocktillverkare/klockdesigners motiverat? Jag menar är modeklockornas quartzur så ofantligt mycket sämre än andras quartzur? Går de sönder oftare? Har de sämre precision? Vad är grejen?

I min värld ställer jag kvalitet mot pris. Är klockan hälften då dyr som en annan kan man förvänta sig hälften av kvaliteten. Jag får känslan av att det hör till att skjuta vilt på allt som ens luktar modeklocka, men jag kan ha fel. Personligen har jag inga starka känslor åt endera håll, folk får köpa vad de vill.

Mina tankar i ämnet. Dela gärna av dig med dina åsikter :)
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Själv äger jag en DW, länge sen den fick sitta på handleden nu men på sommaren funkar den tycker jag.. Känns inte riktigt rätt med guld rolex (eller stål men minst rätt med guld) när man besöker en musikfestival. Varje klocka har sitt tillfälle tycker jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på att MK-klockorna har Citizen-kvartsverk som sitter i 700kronors klockor och inte kostar 700kr, så är det inte svårt att dra en slutsats om vad som är mest prisvärt, en Citizen för 700kr eller en MK för 3000kr.

Skulle aldrig köpa en MK-klocka (igen :D ).
Helt ärligt så var varken boett eller länk dåliga. Det enda dåliga kvalitetsmässigt var att en indexmarkeringar lossnade efter 5år. Notera att jag hade MK innan det var cool (2005) och att jag köpte den för 1400kr, ett pris vilket jag tycker den var värd.

Så är det något fel på modeklockor? Nej, inte om de kostar runt 1000-lappen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att klockorna du nämner inte är så poppis här på forumet grundar sig väl i att dessa märken inte har någon direkt horologisk utgångspunkt. Det är bara ett brand som satt sitt befintliga varumärke på en massproducerad klocka. Det är en enorm skillnad mot att ha skapat sitt varumärke genom att under längre tid producerat just klockor. Det handlar egentligen inte om priset heller, mer om själva utgångspunkten i produktionen.

Modeklockor är helt enkelt inte så intressanta. Oftast. :)
 

sharetracker

Cartier
Att klockorna du nämner inte är så poppis här på forumet grundar sig väl i att dessa märken inte har någon direkt horologisk utgångspunkt. Det är bara ett brand som satt sitt befintliga varumärke på en massproducerad klocka. Det är en enorm skillnad mot att ha skapat sitt varumärke genom att under längre tid producerat just klockor. Det handlar egentligen inte om priset heller, mer om själva utgångspunkten i produktionen.

Modeklockor är helt enkelt inte så intressanta. Oftast. :)

Låter väldigt rimligt i mina öron.

Har själv inte reflekterat över priset på modeklockorna. Finns säkerligen mer prisvärda alternativ med intressantare historia. Personligen funderade jag mest över varför modeklockorna alltid påförs epitet "skit" och "värdelös" istället för nått mer sanningsenligt som "historielöst", för att knyta an till det du skriver.
 

Skolläraren

Panerai
Sedan är det väl skillnad på modeklockor och modeklockor? När börjar ett mode- eller parfymmärke lämna sitt "dåliga" förflutna"? T.ex. Chanel använder väl seriösa in-house verk på sina automatare.
 

HolyCrap

Omega
Håller med Denke här ovanför. Modeklockor är ju just det, mode, i första hand och klockor i andra hand. Modemärkena vill att folk ska köpa deras grejer för att det står deras namn på. De har ingen som helst horologisk historia eller förankring utan sätter helt enkelt sin logga på klockor för att de kan och för att deras fans då får ytterligare en accessoar att spendera pengar på för att visa sin lojalitet till märket.

När man sedan jämför dessa klockor med jämnprisade klockor från faktiska urmärken, exempelvis Certina, Tissot, Seiko med fler, så blir kontrasten väldigt stor.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter väldigt rimligt i mina öron.

Har själv inte reflekterat över priset på modeklockorna. Finns säkerligen mer prisvärda alternativ med intressantare historia. Personligen funderade jag mest över varför modeklockorna alltid påförs epitet "skit" och "värdelös" istället för nått mer sanningsenligt som "historielöst", för att knyta an till det du skriver.

Att folk kallar det gör skit och skräp är bara massa undertryckt aggression sprungen ur ångesten i det egentligen ganska vettlösa i att spendera typ en månadslön på en klocka. :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Personligen tycker jag att Michael Kors gör snygga väskor och klockor samt annan skit. Jag skulle dock aldrig köpa något själv men tycker det gör sig bra på fruntimmer.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kvalitet per krona = oslagbart (lite dåligt med lume dock)... För allt annat måste den subjektiva variabeln "känsla" vägas in.

Sundial.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Samma sak som med tex bilar. Du kan köpa en skoda, men förvänta dig inte känslan och kvaliten från BMW.
Klart man kan köra en skoda, den har 4 hjul och en ratt, tar dig från punkt a till b om man bara vill ha en bil, men det är ju inte riktigt saken för alla, eller hur?
Upp till var och en vad man vill ha runt armen.
 

joh.jonsson

Panerai
Samma sak som med tex bilar. Du kan köpa en skoda, men förvänta dig inte känslan och kvaliten från BMW.
Klart man kan köra en skoda, den har 4 hjul och en ratt, tar dig från punkt a till b om man bara vill ha en bil, men det är ju inte riktigt saken för alla, eller hur?
Upp till var och en vad man vill ha runt armen.
Exakt så ja!
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Håller med Denke här ovanför. Modeklockor är ju just det, mode, i första hand och klockor i andra hand. Modemärkena vill att folk ska köpa deras grejer för att det står deras namn på. De har ingen som helst horologisk historia eller förankring utan sätter helt enkelt sin logga på klockor för att de kan och för att deras fans då får ytterligare en accessoar att spendera pengar på för att visa sin lojalitet till märket.

När man sedan jämför dessa klockor med jämnprisade klockor från faktiska urmärken, exempelvis Certina, Tissot, Seiko med fler, så blir kontrasten väldigt stor.
Tror folk köper Rolex för att det står Rolex på den så det är ingen skillnad med avseende på att man köper brand här också_samt givetvis kvalitét etc
 

HolyCrap

Omega
Tror folk köper Rolex för att det står Rolex på den så det är ingen skillnad med avseende på att man köper brand här också_samt givetvis kvalitét etc

Jo, det är nog sant att folk även köper Rolex och andra märken just för märkets skull. Men Rolex varumärke är ju byggt lite annorlunda än dessa modemärken. Och oavsett varför någon köper dem så är de ju fortfarande byggda av urmakare med uret i fokus och inte bara loggan.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Jo, det är nog sant att folk även köper Rolex och andra märken just för märkets skull. Men Rolex varumärke är ju byggt lite annorlunda än dessa modemärken. Och oavsett varför någon köper dem så är de ju fortfarande byggda av urmakare med uret i fokus och inte bara loggan.
Absolut det är otvetydigt
 
Topp