• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modeller som utgår...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Hur ser ni på modeller som utgår ur sortimentet eller som blir uppdaterade? Gör det den tidigare modellen mer eller mindre åtråvärd eller spelar det inte så stor roll?

Jag har själv noterat hos mig själv att det faktum att en uppdaterad modell finns gör den tidigare mindre intressant. Jag vet också att andra resonerar helt tvärt om - utgångna modeller gör dem ovanligare och då mer intrssanta. Om en ny modell är snyggare är det ju inte så konstigt att man vill byta - men annars?

Psykologi detta...
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Beror väl till stor del på vilket märke, antal exemplar per modell som finns etc. Jag har nyligen köpt en Seiko Samurai som jag förstått blivit rätt populär efter att den utgick, speciellt titan versionen. Dock inget jag reflekterat över då jag enbart köpte den pga utseendet, pris och typ klocka.
 

Marckus

Panerai
När GMT-C kom ökade intresset för den utgångna som hade möjlighet att byta mellan olika insert.

Intressant, du kan mycket väl ha rätt, men jag tänker mig att det ändå bara är en handfull som köper en äldre gmt för att kunna byta inserts. Det kanske mer handlar om färgerna som erbjöds då jag antar att det inte är helt vanligt att gemene man byter t ex tavlor eller inserts förutom i samband med service pga slitage eller dyl... Prisutveckling och stigande populäritet kan likväl berott på att den äldre boetten tilltalade fler/inserts var mer färgglada/gmt som modell kan ha fått mer uppmärksamhet pga nysläppet eller bara pga allmänt ökat intresse för ur och i synnerhet rolex-modeller. Eller vad säger ni?
 

Marckus

Panerai
Hej,

Hur ser ni på modeller som utgår ur sortimentet eller som blir uppdaterade? Gör det den tidigare modellen mer eller mindre åtråvärd eller spelar det inte så stor roll?

Jag har själv noterat hos mig själv att det faktum att en uppdaterad modell finns gör den tidigare mindre intressant. Jag vet också att andra resonerar helt tvärt om - utgångna modeller gör dem ovanligare och då mer intrssanta. Om en ny modell är snyggare är det ju inte så konstigt att man vill byta - men annars?

Psykologi detta...

Beror på individens preferenser ang. t ex fabrikat, modell och urets främsta attribut...
2 exempel utifrån mig själv...
Suunto ambit 2 < Suunto ambit 3 - Pga ökad användarvänlighet
Rolex Milgauss 1019 > Rolex Milgauss 116400 - Pga historia, estetik och (o)tillgänglighet
 

UNO

Panerai
Air-Kings utfasning föregicks inte av något större mankemang men den kvarstår som den sannaste Rolex:n under 2000:talet.
 
  • Like
Reactions: POO
Topp