• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modern klocka med värdeökningspotential

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Som alla andra sagt, de som blir värdefulla sen är de som går under radarn nu. Antingen dussinklockorna som används tills de är trasiga typ g-shock eller swatch, eller så är det dyra klockor som absolut ingen vill ha (tänk 1655 eller 1019). Ska du ut och köpa dyra klockor som inte säljs så kommer du bli av med mer pengar än du tjänar på de enstaka fall där du får rätt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Om man ska prata en modern klocka tror jag att Kermit Subben (16610LV) kan bli riktigt jävla dyr i framtiden. Sista icke-keramiska bezelen och den enda som är grön på de femsiffriga.

Gjordes inte länge, tror en sådan i bra skick kan vara en "grönsub" om 30 år.
 

jhm

Panerai
Som alla andra sagt, de som blir värdefulla sen är de som går under radarn nu. Antingen dussinklockorna som används tills de är trasiga typ g-shock eller swatch, eller så är det dyra klockor som absolut ingen vill ha (tänk 1655 eller 1019). Ska du ut och köpa dyra klockor som inte säljs så kommer du bli av med mer pengar än du tjänar på de enstaka fall där du får rätt.


Kanske blir en sån här då i alla fall, som jag funderar på. Den flyger nog tillräckligt under radarn, åtminstone om man bedömer antalet googleträffar och reviews på tuben, där det är Submarinern som är i förhärskande majoritet. :)
image-9.jpg
(Lånad bild)
 

meuller

Omega
En oysterquartz kanske? Är den serietillverkade klocka av Rolex som gjorts i minst upplaga om jag förstått det rätt. Det är i alla fall en mycket trevlig klocka att äga, har en 17014 :).
Photo on 24-12-14 at 12.13.jpg
 

demondave

Rolex
Om man ska prata en modern klocka tror jag att Kermit Subben (16610LV) kan bli riktigt jävla dyr i framtiden. Sista icke-keramiska bezelen och den enda som är grön på de femsiffriga.

Gjordes inte länge, tror en sådan i bra skick kan vara en "grönsub" om 30 år.

Hoppas du har rätt ;) Nu är inte min fullset, men lutar mer och mer mot att serva min och sitta på den läääänge. Givetvis till stor del för att jag gillar den, men också för att det ser ut som att det kan vara lite av en ekonomisk byxpissning att sälja nu. Kanske någon krona upp, men stor risk att man grämer sig framöver.
 

POO

Panerai
Tror jag knappast, men bara för att en klocka är LE betyder det inte att värdet kommer gå upp.


Kanske inte men att avfärda det helt är rätt naivt.

Att sen sitta och leta modeller hos just Rolex är kanske ännu mer tveksamt. Att tro att de kommer bli en ny daytona, eller milgauss eller bondsub osv.

Mekaniska klockor har väl aldrig varit så populära som de är idag, sett som ett intresse och inte bruksföremål. Och det gäller i synnerhet Rolex.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Frågan är intressant, men lika omöjlig att svara på som vilka aktier som kommer mångdubblar sitt värde.

Jo, men man kan nog förutse modeller som har större chans att bli värdefullare i framtiden. Som redan nämnts; få antal, unikt utseende, kort produktion..
16610LV är ett bra exempel utifrån det nyare segment.
 

KMS

Rolex
Som jag skrev i vintagedelen. Några av de modellerna som går för hutlösa priser är klockor som var floppar på sin tid. Gäller bara att hitta coola floppar och inte fula floppar...Det är väl dock problemet med floppar.:) Ofta floppar ju klockor av en anledning.

Sen som skrivits innan, det är ju inte ens säkert att klockor är hett om 30 år. Fickur tex känns väl rätt så stendött idag. Bättre att köpa fastigheter eller aktier typ om det enbart handlar om ekonomi...:)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Som jag skrev i vintagedelen. Några av de modellerna som går för hutlösa priser är klockor som var floppar på sin tid. Gäller bara att hitta coola floppar och inte fula floppar...Det är väl dock problemet med floppar.:) Ofta floppar ju klockor av en anledning.

Sen som skrivits innan, det är ju inte ens säkert att klockor är hett om 30 år. Fickur tex känns väl rätt så stendött idag. Bättre att köpa fastigheter eller aktier typ om det enbart handlar om ekonomi...:)

Precis, jag köper inte mina klockor i kommersiellt syfte etc. utan bara för det är förbaskat kul.. Att de sedan ev. stiger i värde är bara en bonus.
 
Topp