• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Moms på klocka

gath

Breitling
Hej alla, har en fråga, jag funderar på att köpa en klocka i Sverige, och har en bekant som bor utanför EU, och om jag förstått det hela rätt så måste han visa upp klockan efter säkerhetskontrollen på flygplatsen för att få tillbaka pengarna. Så till min fråga, ifall jag skulle köpa en biljett på samma flyg och således få klockan och pengarna av honom efter han redovisat alla dokument etc, skulle jag inte bara kunna ta klockan och pengarna och sen valsa ut från flygplatsen utan att gå på planet? Innan vi lämnat Sverige, ser inte var det hela skulle fallera direkt?
 

joca

Patek
2-Faktor
Det funkar och har gjorts många gånger förr. Ingen nämnd ingen glömd :)


Edit: det HAR fungerat. Har inte hört någon som gjort detta nyligen dock och vill passa på att säga att jag inte uppmanar till detta.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
800.png
 

Finne

Omega
Av ren nyfikenhet!
Jag undrar om de betalar dig kontant eller hur funkar det? De kan väl inte ha hur mycket kontanter som helst på flygplatsen nu när inte ens bankerna har cash? Överföring till personens bank i hemlandet kanske? Nån som vet?
 

jelle

Omega
Av ren nyfikenhet!
Jag undrar om de betalar dig kontant eller hur funkar det? De kan väl inte ha hur mycket kontanter som helst på flygplatsen nu när inte ens bankerna har cash? Överföring till personens bank i hemlandet kanske? Nån som vet?

du får tillbaka på ditt bankkort om du har med varan, kvitto på varan du köpt och en ifylld taxfreeblanket. Jobbar i butik så antar att det är samma procedur för klockor..
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skulle bli en del problem eftersom du skulle saknas vid boarding och därför skulle inte planet flyga av rädsla för att du checkat in en bomb. Så ska det vara i teorin åtminstone. Det skulle ställa till med en hel del problem skulle jag tro. Förhör, mm.
 

Finne

Omega
Skulle bli en del problem eftersom du skulle saknas vid boarding och därför skulle inte planet flyga av rädsla för att du checkat in en bomb. Så ska det vara i teorin åtminstone. Det skulle ställa till med en hel del problem skulle jag tro. Förhör, mm.
Men om han inte checkar in bagage så lyfter planet ändå...
 

joca

Patek
2-Faktor
Skulle bli en del problem eftersom du skulle saknas vid boarding och därför skulle inte planet flyga av rädsla för att du checkat in en bomb. Så ska det vara i teorin åtminstone. Det skulle ställa till med en hel del problem skulle jag tro. Förhör, mm.

Går ju meddela att man inte kan åka med av någon anledning eller flyga t&r om man nu bokat en billig biljett :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Överväg: är det värt att begå lagbrott för detta? Det tycker inte jag, tycka vad man vill om vår maffiastat som har bland de högsta skatterna i världen och ändå låter skolan förfalla och de äldre lida i tysthet.
 

Zingo

Rolex
Det är väl egentligen inte värre än alla som har glömt att vissa upp sina semesterfynd för tullen när de kommer tillbaka till Sverige.. Dvs de flesta som har varit på en shoppingresa (kläder/väskor/sportgrejer/teknik etc).
 

JohnDoe

Rolex
Det går utmärkt att köpa av/ombokningsbara biljetter. Fråga han som åt gratis i förstaklassloungen i nåt år eller hur det nu var. Hände lite annat i det fallet men ändå. Värt att notera är att du måste passera tullkontrollen på väg ut precis som alla andra. Brottet ni begår är väl momsbedrägeri. Han begär återbetalning av moms på en vara som du smugglar in igen. Ganska stor skillnad mot att "glömma" att deklarera en vara köpt utanför EU. Är klockan dyr blir brottet grovt. Är nog inte otroligt att fängelse ingår i straffskalan men det vet säkert någon mer kunnig här. Tycker du verkligen att det är värt det?
 

Ale

Cartier
Om du ändå ska betala biljetten, kan du inte bara hänga med till destinationen och sen åka tillbaka hem med klockan på? Brottsligt likväl, men det skulle kännas mindre grovt än den där kuppen du planerar...
 
Topp