Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Moms på klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av gath, 2 november 2015.

1. gath
    Trådstartare

gath Torpare

Hej alla, har en fråga, jag funderar på att köpa en klocka i Sverige, och har en bekant som bor utanför EU, och om jag förstått det hela rätt så måste han visa upp klockan efter säkerhetskontrollen på flygplatsen för att få tillbaka pengarna. Så till min fråga, ifall jag skulle köpa en biljett på samma flyg och således få klockan och pengarna av honom efter han redovisat alla dokument etc, skulle jag inte bara kunna ta klockan och pengarna och sen valsa ut från flygplatsen utan att gå på planet? Innan vi lämnat Sverige, ser inte var det hela skulle fallera direkt?

2. Prova, skriv i tråden hur det gick :)

jabla gillar detta.
  3. jelle

jelle Torpare

4. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Tycker inte du ska göra det. Man ska följa lagen och göra rätt för sig. Köp en klocka du har råd med istället.

StrawberryFields, JensBP, Gold och 1 annan gillar detta.
  5. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Det är fantastiskt att betala skatt!

StrawberryFields, noxela, dalle och 2 andra gillar detta.
  6. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det funkar och har gjorts många gånger förr. Ingen nämnd ingen glömd :)

Edit: det HAR fungerat. Har inte hört någon som gjort detta nyligen dock och vill passa på att säga att jag inte uppmanar till detta.

puffenn gillar detta.
  7. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
  8. Finne

Finne Bonde

Av ren nyfikenhet!
    Jag undrar om de betalar dig kontant eller hur funkar det? De kan väl inte ha hur mycket kontanter som helst på flygplatsen nu när inte ens bankerna har cash? Överföring till personens bank i hemlandet kanske? Nån som vet?

9. jelle

jelle Torpare

du får tillbaka på ditt bankkort om du har med varan, kvitto på varan du köpt och en ifylld taxfreeblanket. Jobbar i butik så antar att det är samma procedur för klockor..

10. Finne

Finne Bonde

Okok tack för svaret.
    Den här blanketten är det något som alla butiker har?

11. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Hahahahahaha!

Point Blank, flugan och dräpdrulle gillar detta.
  12. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Hahhahahaha! Duktig sosse.

Point Blank, dräpdrulle, JensBP och 1 annan gillar detta.
  13. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skulle bli en del problem eftersom du skulle saknas vid boarding och därför skulle inte planet flyga av rädsla för att du checkat in en bomb. Så ska det vara i teorin åtminstone. Det skulle ställa till med en hel del problem skulle jag tro. Förhör, mm.

14. Finne

Finne Bonde

Men om han inte checkar in bagage så lyfter planet ändå...

15. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Går ju meddela att man inte kan åka med av någon anledning eller flyga t&r om man nu bokat en billig biljett :)

16. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Överväg: är det värt att begå lagbrott för detta? Det tycker inte jag, tycka vad man vill om vår maffiastat som har bland de högsta skatterna i världen och ändå låter skolan förfalla och de äldre lida i tysthet.

Hugii gillar detta.
  17. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Förlåt. "Djungelns lag" skulle jag skrivit.

Ale gillar detta.
  18. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Det är väl egentligen inte värre än alla som har glömt att vissa upp sina semesterfynd för tullen när de kommer tillbaka till Sverige.. Dvs de flesta som har varit på en shoppingresa (kläder/väskor/sportgrejer/teknik etc).

Point Blank gillar detta.
  19. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Det går utmärkt att köpa av/ombokningsbara biljetter. Fråga han som åt gratis i förstaklassloungen i nåt år eller hur det nu var. Hände lite annat i det fallet men ändå. Värt att notera är att du måste passera tullkontrollen på väg ut precis som alla andra. Brottet ni begår är väl momsbedrägeri. Han begär återbetalning av moms på en vara som du smugglar in igen. Ganska stor skillnad mot att "glömma" att deklarera en vara köpt utanför EU. Är klockan dyr blir brottet grovt. Är nog inte otroligt att fängelse ingår i straffskalan men det vet säkert någon mer kunnig här. Tycker du verkligen att det är värt det?

Spencer och Matts gillar detta.
  20. Foppa

Foppa Torpare

Från:
    Stockholm
    Man kan ju också fundera på vad som händer med killen som landar i sitt hemland utan den klocka han skall betala inhemsk moms på, problem?

Spencer och Matts gillar detta.
  21. Hugii

Hugii Biskop

Jaaaaa... så klart att det är sossigt att följa lagar, vem fan vill leva lagligt. Tips på vad man kan göra mer för att begå fler lagbrott? :)

Ale gillar detta.
  22. KenKun

KenKun Biskop

Hur blir det med alla som handlar utomlands, men som inte deklarerar när man är hemma igen? Samma sak? Problem?

TWH gillar detta.
  23. Ale

Ale Stadsbo

Om du ändå ska betala biljetten, kan du inte bara hänga med till destinationen och sen åka tillbaka hem med klockan på? Brottsligt likväl, men det skulle kännas mindre grovt än den där kuppen du planerar...

24. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Att du själv utför omskärelse på dig själv.

Hoarz gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield