• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Momsbetydlese vid köp från dealer i UK

Håller på att titta på en klocka från Iconic Watches. Sajten är seriös, och alla papper kommer med samt 4 år garanti. Klockan har garanti från december 12 och är "Unworn" som de säger. Har mailat med en försäljare och han ringde även upp idag så det verkar vara seriösa. Sedan läste jag något på deras FAQ:

http://www.iconicwatches.co.uk/frequent ... -questions

I live outside the EC - will it be possible for me to reclaim the VAT?
Most of our watch and jewellery is purchased under the VAT margin scheme. Unfortunately for customers not resident in the EC goods bought under this scheme are NOT eligible for VAT (we simply pay VAT on our profit margin). Some of our suppliers ARE able to supply brand new goods to us on a full VAT invoice

Jag har parallelt snackat med en kille från Uret.se och han jag säger så här om företag och moms.

Har du ett bättre pris så slå till men dubbelkolla att klockan går att exportera utanför EU. En del oseriösare aktörer (jag vet ingenting om dem du nämner så inget ont om dem) säljer begagnade klockor och de kommer de inte kunna exportera, pga av att de inte kan dra av momsen på dem. Bara ett tips i all välmening!

och sedan när jag hänvisar till iconicwatches faq (killen på uret.se är väldigt vänlig och svarar igen):

FAQ:n du hänvisar till ser ut att behandla just begagnade varor. Nej, vi levererar varor där moms utgör 25% på hela beloppet och inte på vinsten. De är nya och inte på något sätt begagnade. Ja, vi köper av AD:s och generalagenter runt om i Europa dock ej med privatpersoner.

Då skrev jag till honom att ett kvitto med moms inte har någon betydelse, vid service eller garantiåtaganden och då håller han med..

Vad säger ni andra? Har momshanteringen någon som helst betydelse?

//Norrland
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ligger Norrland utanför EU helt plötsligt eller? :|
Du kan ju inte dra av moms på en klocka från EU till EU.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Förstår inte riktigt vad frågan är?

För det första är deras FAQ en smula otydlig - "some of our watches" osv. Du bor i Sthlm och därmed inom "EC" om det är European Commission de syftar på.

Cred till urets personal!
 
@Fryken. Antagligen får jag inte moms på kvittot.
@yonsson. Jag vill inte dra av någon moms.

Jag undrar om det något problem med denna dealer, eftersom Uret.se säger att de säljer med moms på kvitton, och uppger att de defacto säljer "Nya" klockor vilket de menar att IconicWatches inte gör. Alltså momsen betalas i Sverige hos Uret.se

Fick just nu igen svar på mina frågor om momsen, de är snabba med svar i alla fall :)

thanks for your reply. All our watches will have had EU taxes paid vat etc, meaning they are legally an eu entity and you can pass through switzerland without loosing your watch.


What does this mean for me ?
If the watch brakes, will my local AD require a receipt with VAT ?


no he wont but he will check if it is sent off that it has had its duty paid.
the watch has a 4 year warranty internationally so if it breaks you can take it to any AD all he wants to see is the stamped official warranty card.


Also I will receive. If i am correct.
4 year guarantee with a stamped from the manufacturer ? In this case (warranty dated 23/11/2012)

Yes that is when it was bought, so warranty activated- however we will make up the remaining 7 weeks our selves giving you the full 4 year warranty.

Manufacturer's certificate of authenticity, dated, and stamped from the AD you bought the watch from ?

yes this is included and it very important that you do not loose this. it heavily devalues watches if not present.

Serial number on the watch?

yes the watch has the unique s/n this is listed on the warranty card.
A final note the watch is covered with a 7 day customer satisfaction guarantee as we are a UK retail store not an online one. so under your rights you can return the watch if anything is wrong.
kind regards


Vad säger ni. Go no Go ? Jag tycker det verkar bra. Jag förstår inte vad momsen skulle ha med något att göra om den är betald en gång. Det viktiga är att jag har en garanti som fungerar.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Momsen ska inte ha någon betydelse. Eller så här; de säljer till dig som privatperson, du betalar den aktuella skatten (motsvarande våran moms) det landet har. Fri rörlighet för personer & varor inom EU gör att du inte behöver betala tull och moms i Sverige.

Uret köper troligtvis som företag, dvs utan vat/moms, men tvingas sedan lägga på moms i Sverige när de säljer till dig som privatperson.

Det viktiga här är väl att du dels får ett korrekt kvitto och ett korrekt stämplat garantibevis. Vet dock inget om den aktuella butiken, men de låter väl seriösa?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De uttrycker sig lite konstigt på hemsidan, när de skriver unused, istället för new, det håller jag med om. UKs VAT är vår motsvarande moms. Säger de att det är 4 års garanti, så får man ju tro på det, men om det är via företaget, eller vis klockmärket, är en annan sak. De skriver ju dock att det går att gå via AD, så det borde ju vara en garanti som gäller som vanligt, även om garantin är 7 veckor kortare i detta fall.
 
4 års garanti låter lite fel. Vad är det för märke på klockan?

Jag är inte säker på att man behöver kvitto för att lämna in sin klocka med "world wide-garanti".
Om du är på semester och klockan går sönder så är det ju lite knepigt att behöva hämta kvittot.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shit vad oroliga ni är. Vem lämnar in klockan på semestern för en garantiåtgärd? Till och med om man måste skicka klockan till UK för garantiåtgärder, så löser det ju sig förutsatt att garantin gäller, vilket den gör enligt säljaren. Jag tolkar deras verksamhet som att de köper klockor från AD med stämplat och påskrivet garantikort, varefter de säljer vidare klockorna.
 

Rivalen

Rolex
Det mesta är troligen sagt.

I UK måste man antagligen ange pris inklusive moms eller vara tydliga med VAT (vet inte % i UK)när man vänder sig till privatperson - vet ej säkert. I Sverige måste företaget definitivt inkludera moms i priset mot privatperson.
Svårt att tolka det som skrivs för man vet inte hur kunnig den är som skriver.

Företag i UK säljer till privatperson i Sverige - skall vara inkl UK moms/VAT och du betalar ingen tull eller moms i Sverige pga det är inom EU.

I Sverige - Exempel - klocka för 100k är varupriset 80k och moms 20k. 25% moms på varupriset - 20% "baklänges".

Som privatperson får du inte dra eller lägga på moms även om du vill. Ditt ev företag måste vara momsreg för att det skall bli aktuellt att fundera på moms inom Sverige/EU/utanför EU.

Skulle du sälja denna klocka vidare som privatperson till land utanför EU kan jag inte se hur du eller din köpare (om han hämtar) skall kunna återfå momsen vid utförseln eftersom du är privatperson och får inte utfärda en kvitterad faktura innehållande moms (vid avhämtning) och inte har ett momsregistreringsnummer (företag) och dels för att klockan aldrig är momsad i Sverige om du köpt den direkt från UK så det finns ingen svensk moms att återfå.

Skall den skickas från UK till land utanför EU skall priset normalt vara exklusive moms. Reservation för speciella regler i UK och handel inom samväldet.

Vill du ha extra tvärsäkra besked så ring din urmakares revisor - han skall kunna sådant här fram och baklänges, eller tull / skattemyndigheten. Men jag tror att svaren ger en riktig bild.
 
San Gennaro skrev:
4 års garanti låter lite fel. Vad är det för märke på klockan?

Jag är inte säker på att man behöver kvitto för att lämna in sin klocka med "world wide-garanti".
Om du är på semester och klockan går sönder så är det ju lite knepigt att behöva hämta kvittot.

Omega 8500 har 4 år, eftersom det är deras egen makalösa kaliber ;-)
Det sa tanten även på NK :-$
 

ludde28

Omega
För privat person som bor du i ett EU-land och köper en vara från ett företag i ett annat EU-land eller ett EES-land:
moms (VAT/MwSt) betalas i det landet vara köps i. På alla kvitton skall det alltid framgå att momsen är betalt, precis som i Sverige. Kvittot styrker att du har betalat moms och därmed inte behöver betala moms i Sverige.
Normalt sätt brukar momsen i de flesta EU-länder vara lägre än i Sverige, därför gör du som privat person ingenting.
UK och Tyskland har 20% standart moms mot 25% i Sverige.
Om momsen skulle vara högre än i Sverige så kan det gå att få betala den "lägre" svenska momsen, MEN det är krångligt, då du måste begära återbetalning av den högre utländska momsen i utlandet, efter att ha betalat den svenska momsen i Sverige.
Köper du en vara inom EU av en privat person, så behöver inte momsen stå på kvittot.
Kontentan vid EU handel från ett företag:
Se till att momsen står på kvittot.
 
Topp