• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Momsfri klocka, från Sverige....

Om du utnyttjar samhällets tjänster tycker jag att man ska betala för sig, annars går det inte ihop. sen får man tycka vad man vill om rådande skattepolitik. Förstår inte riktigt din liknelse. TV-licens i Sverige är ju frivilligt, det är ingen som tvingar dig att ha TV, till exempel.

Kanske ett dåligt exempel.
Min poäng är att man "utnyttjar" skattefinansierade tjänster vare sig man vill det eller ej. På mina barns förskola "utnyttjade" jag tex. kommunens genuspedagog trots att jag helst skulle vilja att barnen slapp den skiten.
Jag tvångsbetalar en jävla massa saker som går på tvärs mot allt jag står för och därför har jag inga betänkligheter inför att undanhålla medel från statens konfiskation.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Vilket belopp ska det handlas för? Schipol har 21% generellt i avdrag, sen kan man alltid pruta aningen. I teorin kan du behöva visa papper på tillbaka resan från Thailand... Schipol har ej den regeln. Då betalar du flygskatt samt gör en inköp inom Nederländernas lagar och alla blir nöjda och glada. Samt att du får en weekend till amsterdam.
 

djanbin

Omega
Åh, vad söt du är som försöker rättfärdiga ditt fiffel genom andra. Självklart har jag koll på vad som gäller, och du kan knappast påstå att en gissningslek där det går ut på att gissa en slumpmässig 4-siffrig kod är prestationsbaserat.


Var den slumpmässig? Trodde det var diametern koden avsåg...

Tänker du skatta på vinsten när du säljer den då?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det var för några år sedan en diskussion om tv-programmet: Vem vill bli miljonär, skulle gå under lotterilagen och således ha skattefria vinster.
Det pratas om att det teoretiskt går att chansa sig fram på alla frågor, dvs slumpmässigt vinna. :)
Jag kommer inte ihåg hur det blev.
 

CLT

Rolex
Alltså helt seriöst, tror fan ingen här skulle betalat skatt om du vunnit Hubloten och sedan sålt sen.... Handen på hjärtat, vem hade gjort det?!?
 

hedbrg

Panerai
Alltså helt seriöst, tror fan ingen här skulle betalat skatt om du vunnit Hubloten och sedan sålt sen.... Handen på hjärtat, vem hade gjort det?!?

Nu har ja för dålig koll på hublot för att veta vad man får pynta för en sån begagnad, men som sagt, så länge man säljer den för under 50k så ska man enligt svenska skatteregler inte skatta för den.
 
  • Like
Reactions: CLT

Cryssarn

Rolex
Sorry gör bump, men jag flyttar som sagt snart till USA. Betyder det att jag skulle kunna köpa en klocka momsfritt när jag kommer hem någon gång och hälsar på?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Så du avråder enkom för det krångliga skattesystemet. Yrkesskadad?

Det "krångliga" i det här fallet är att USA som ett av väldigt få länder i världen (enda?) beskattar på grundval av medborgarskap snarare än hemvist. Så blir man medborgare kan man se fram emot att deklarera i USA varje år oavsett om man sen flyttar hem till Sverige eller inte.
 

POO

Panerai
Det "krångliga" i det här fallet är att USA som ett av väldigt få länder i världen (enda?) beskattar på grundval av medborgarskap snarare än hemvist. Så blir man medborgare kan man se fram emot att deklarera i USA varje år oavsett om man sen flyttar hem till Sverige eller inte.


Eritrea gör det också.
Det är ju ett ganska stort steg att flytta till ett annat land. Medborgarskap kan göra enorma skillnader i form av rättigheter (och skyldigheter). Att då fatta beslut i frågan pga. hur jobbig deklarationen blir är väl kanske...dumt. Även om skattemannen kanske gjorde det med glimten i ögat vilket även mitt svar var. ;).
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Eritrea gör det också.
Det är ju ett ganska stort steg att flytta till ett annat land. Medborgarskap kan göra enorma skillnader i form av rättigheter (och skyldigheter). Att då fatta beslut i frågan pga. hur jobbig deklarationen blir är väl kanske...dumt. Även om skattemannen kanske gjorde det med glimten i ögat vilket även mitt svar var. ;).

Det var med glimten i ögat. Ett amerikanskt medborgarskap har garanterat sina fördelar. Men jag hade absolut vägt in deras syn på skattskyldighet innan jag "tackade ja". :) Yrkesskadad? Förmodligen! :D
 
  • Like
Reactions: POO

David

Bödeln
Det "krångliga" i det här fallet är att USA som ett av väldigt få länder i världen (enda?) beskattar på grundval av medborgarskap snarare än hemvist.

Men du kan tillgodoräkna dig skatt du betalat i ett annat land, vilket i princip innebär att du aldrig någonsin kan bli skyldig någon skatt i USA, i alla fall inte om det är i Sverige du arbetat och betalat skatt.

Kvar är då själva deklarationen (samt FBAR), som någon annan kan sköta åt dig för några hundringar om året.

Jag ser därmed inte just detta till någon anledning till betänklighet vad gäller medborgarskap.
 

David

Bödeln
Jag hade för mig att det räckte med att man inte skulle bo i sverige det närmsta året och fixade papper på det?

If you are a EU citizen, who has a 1 year residence permit in a non-EU country and you can prove that you are no longer living in the EU.

Jag har för mig att det andra delkravet uppfylls genom intyg att du inte längre är folkbokförd i Sverige.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
If you are a EU citizen, who has a 1 year residence permit in a non-EU country and you can prove that you are no longer living in the EU.

Jag har för mig att det andra delkravet uppfylls genom intyg att du inte längre är folkbokförd i Sverige.


Så är det nog, eller samma som reglerna kring andra skattefrågor vid flytt/boende utomlands troligtvis.

Snabb du var att citera då! Eller du kanske har någon history att använda dig av... :)
 
Topp