• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mondaine Sport DayDate

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Mondaine Sport DayDate

E3E3E7EA-0E07-44F5-82C6-846F99EF8FE5.jpeg


Mondaine’s klockor har fascinerat mig ända sedans mitt intresse för klockor väcktes. Det är synnerligen något ikoniskt över designen. Något -”titta på mig. Jag är annorlunda. Hate me or love me”. När tillfället presenterade sig på Tradera slog jag till. Som enda (!?) budgivaren avslutades auktionen på 500kr vilket inte var fy skam. Några dagar senare landade klockan i brevlådan.

Mitt exemplar kom utan tillbehör samt ett välanvänt eftermarknads svart / rött nato. Boetten och glaset var i helt ok skick. Vad man kan förvänta sig av en begagnat klocka som sett vardagligt bruk.

Data:
Model number - A667.30308.19SBB
Function - DayDate
Movement (manufacture. Ref.) - Ronda 517,3H DATE,DAY ABOVE 6H
Movement (type) - Quartz
Case size/diameter (mm) - 41.00
Case material - Stainless Steel brushed
Case back - Screwed Caseback
Crown - Regular Gasket
Crystal/Glass material - Hardened Mineral
Water resistance (m/ft/atm) - 100 / 330 / 10
Strap/Bracelet material - Genuine Leather
Strap/Bracelet finishing - Brushed
Strap width at lug (mm) - 22.00
Illumination - NightGlow
Link - https://www.mondaine.com/watches/official-swiss-railways-watch/sport/a667-30308-19sbb.html

9E9DEC00-C823-48C1-B46C-0FB92AAA198B.jpeg


Det som skiljer Sport mot den klassiska Mondaineklockan är boetten. Mer old school militär med rundade former snarare än strikt bauhaus. Storleken på 41mm är större än vad jag normal gillar men nedböjda bandhorn gör att den passar rätt så bra ändå trots handleder i bäbisformat. Klockan är lättläst och på den svarta versionen är visare och index ”lysmassefierade”. Vill dock inte påstå att massan är speciellt imponerande då den inte håller laddning någon längre period. Jag är osäker om glaset har någon AR men jag är skeptiskt till det.

Överlag har Mondaine Sport varit en trevlig bekantskap. Designen är en konversationsstartare och jag har fått gillande kommentarer vilket alltid är uppskattat. Nypriset på ca 2200kr ( pricerunner ) verkar rätt så resonabelt för en ”daily beater”. Eventuella klagomål får nog bli 1. Mineralglas ( safir vore givetvis bättre ), 2. Lysmassan samt 3. Sekundvisaren missar markeringarna ( men det får man väl ta med kvarts i billigare prisläge ).

Slutligen kan jag tyvärr inte kommentera huruvida Mondaine’s läderband är något att hänga i julgranen men jag beslutade rätt så snabbt att natobandet var tvunget att bytas ut. En snabb konversation med Feskarn och ett premium canvasband beställdes. Resultatet kan ses här nedan.

0F24D6B6-0228-41CE-B287-00B9492E6D1B.jpeg
 

joca

Patek
2-Faktor
Grattis. Kul med ett annorlunda ur. Vet dock inte vad jag tycker om sekundvisaren, annorlunda helt klart :)
 
Topp