Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Monnin prototype?

Diskussion i 'Vintage' startad av Holy diver, 18 maj 2016.

1. Holy diver
    Trådstartare

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Hej på er,
    Vad tror vi om denna udda fågel?
    Någon som vet vad det är, verkar vara numrerad och allt ..... Ska försöka få in länken från Ebay men mobilen vill inte riktigt klistra in just nu :)
    image.jpg

2. Holy diver
    Trådstartare

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
  3. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skräp, om man letar efter något som skulle kunna klassas som en Monnin prototyp. I alla fall om man tänker Heuer. Det är inte rätt form på caset. Sen är det säkert en ok klocka men som sagt, har inget att göra med prototyp. Är tveksam till om caset är gammalt eller inte, jag köpte ett liknande för något år sedan i hopp om att kunna använda dykringen men det var inte många rätt.

NiklasArvid och Holy diver gillar detta.
  4. Holy diver
    Trådstartare

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Aha, tackar!
    Nja inget jag tänkte köpa utan mer bara intresserad av vad det var för nåt :)

5. TorNet

TorNet Friends of KS

Alla delar är nytillverkade, en kopia alltså. Kolla säljarens övriga prylar - nytillverkade klockor med Landeron på urtavlan och kinesiska urverk. Säljaren tillverkar/säljer även de compressor-kit ("Magnus-compressor") som var så populära här och på TTT för ett par år sedan.

Holy diver gillar detta.
  6. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Kolla med @poormans....har för mig att han knep nåt likande från Kaplans för ett par år sedan.....

Holy diver gillar detta.
  7. poormans

poormans Präst

lägger upp bilder på den jag hade för några år sedan när jag kommer hem

Holy diver gillar detta.
  8. poormans

poormans Präst

stämmer hade en av de prototyperna såg ut så här de skillde sig ifrån de som senare kom i produktion bla med texten som var på franska samt att en del av dem hade katedralvisare

här med MN tudor snowflake

Scaramanga, Holy diver, Alruts och 1 annan gillar detta.
  9. TorNet

TorNet Friends of KS

På vilket sätt var din klocka en prototyp? Ser ut som en vanlig serietillverkad Monnin. Jag har en likadan fast quartz, finns nog ytterligare minst ett exemplar på forumet.

10. poormans

poormans Präst

om jag minns rätt så är det just att den är automatisk de skruvade ihop ett gäng automatiska först för att testa marknaden men de efterföljande serietillverkade var quartz
    fanns några inlägg på chronocentric i ämnet men kommer ej ihåg detaljerna

11. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Automatare och quartz tillverkades båda från början. Mao inget som i sig gör de till prototyper. De första monterades av Monnin och har normalt sätt "Made in France" på tavlan (har dock sett en del ex som helt saknar Made in... texten också). När Heuer sedan tog över monteringen själva flyttade monteringen till Schweiz. Det finns ett antal olika visare, Mercedes eller Katedral och liten eller stor "lollipop". Jag har haft ett gäng olika med tidiga serienummer (runt 1400-1800) och det verkar inte riktigt finnas någon tydlig ordning kring visarna, kan iofs vara bytta i efterhand också. Fanns även tavlor utan de röda siffrorna på riktigt tidiga serienummer, då oftast med ganska kass centrering av lysmassan på index. Originaltavlor eller utbytes? Svårt att säga men jag har sett ett tiotal i alla fall och haft två själv.

De röda 24 indexen verkar annars ha funnits kvar upp till ca 10000 i serienummer.

acce1999 och NiklasArvid gillar detta.