• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monnin prototype?

Hej på er,
Vad tror vi om denna udda fågel?
Någon som vet vad det är, verkar vara numrerad och allt ..... Ska försöka få in länken från Ebay men mobilen vill inte riktigt klistra in just nu :)
image.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Skräp, om man letar efter något som skulle kunna klassas som en Monnin prototyp. I alla fall om man tänker Heuer. Det är inte rätt form på caset. Sen är det säkert en ok klocka men som sagt, har inget att göra med prototyp. Är tveksam till om caset är gammalt eller inte, jag köpte ett liknande för något år sedan i hopp om att kunna använda dykringen men det var inte många rätt.
 
Skräp, om man letar efter något som skulle kunna klassas som en Monnin prototyp. I alla fall om man tänker Heuer. Det är inte rätt form på caset. Sen är det säkert en ok klocka men som sagt, har inget att göra med prototyp. Är tveksam till om caset är gammalt eller inte, jag köpte ett liknande för något år sedan i hopp om att kunna använda dykringen men det var inte många rätt.
Aha, tackar!
Nja inget jag tänkte köpa utan mer bara intresserad av vad det var för nåt :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Alla delar är nytillverkade, en kopia alltså. Kolla säljarens övriga prylar - nytillverkade klockor med Landeron på urtavlan och kinesiska urverk. Säljaren tillverkar/säljer även de compressor-kit ("Magnus-compressor") som var så populära här och på TTT för ett par år sedan.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
stämmer hade en av de prototyperna såg ut så här de skillde sig ifrån de som senare kom i produktion bla med texten som var på franska samt att en del av dem hade katedralvisare




här med MN tudor snowflake
På vilket sätt var din klocka en prototyp? Ser ut som en vanlig serietillverkad Monnin. Jag har en likadan fast quartz, finns nog ytterligare minst ett exemplar på forumet.

1b7cb00d-2e7a-4367-bf06-c858a8a6f3be_zpslfgui3pt.jpg
 

poormans

Rolex
På vilket sätt var din klocka en prototyp? Ser ut som en vanlig serietillverkad Monnin. Jag har en likadan fast quartz, finns nog ytterligare minst ett exemplar på forumet.

1b7cb00d-2e7a-4367-bf06-c858a8a6f3be_zpslfgui3pt.jpg

om jag minns rätt så är det just att den är automatisk de skruvade ihop ett gäng automatiska först för att testa marknaden men de efterföljande serietillverkade var quartz
fanns några inlägg på chronocentric i ämnet men kommer ej ihåg detaljerna
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Automatare och quartz tillverkades båda från början. Mao inget som i sig gör de till prototyper. De första monterades av Monnin och har normalt sätt "Made in France" på tavlan (har dock sett en del ex som helt saknar Made in... texten också). När Heuer sedan tog över monteringen själva flyttade monteringen till Schweiz. Det finns ett antal olika visare, Mercedes eller Katedral och liten eller stor "lollipop". Jag har haft ett gäng olika med tidiga serienummer (runt 1400-1800) och det verkar inte riktigt finnas någon tydlig ordning kring visarna, kan iofs vara bytta i efterhand också. Fanns även tavlor utan de röda siffrorna på riktigt tidiga serienummer, då oftast med ganska kass centrering av lysmassan på index. Originaltavlor eller utbytes? Svårt att säga men jag har sett ett tiotal i alla fall och haft två själv.

De röda 24 indexen verkar annars ha funnits kvar upp till ca 10000 i serienummer.
 
Topp