• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monstruös SommarBeater

KMS

Rolex
Det var längesen jag köpte en klocka som inte passade bättre i vintagedelen.

Men eftersom jag är en liten fegis och inte har orken att få en vintagedykare helt badsäker så behövdes det säkra upp en baddinka.
Frågan är ju självklart vad man skall välja.
Många har kommit och gått.
När jag enbart hängde på WUS var jag övertygad om Orient Mako var rätt väg att gå.
9069a690-032e-46a8-bbff-407035d9d0da_zps493aa161.jpg

Fast eftersom den var lite för snajsig och fin (tycket har ändrats på ett par år...) så kände jag att jag behövde en lite billigare "beater" Då köptes en Citizen Ny2300.
IMG_0633_zps9488507c.jpg

Sen behövdes ju en Orange dinka så då köptes en Vostok Amphibia in.
854996d1350895127-vostok-watches-bild.jpg

Å helt plötsligt satt jag med tre baddinkor + Nighthawk och an halvdassig kronograf och alla kändes tråkiga...
730421d1339087601-watches-beverages-show-off-bild.jpg

Detta var för ett par år sen, nu är de borta sen länge. Behöll Makon av sentimentala skäl in i det sista men störde mig hela tiden på storleken på siffrorna på vridringen...
Så inför denna sommarn sitter jag på ett gäng vintagedykare som är skrajja för vatten. Visserligen COOLA men likväl rädda för vatten.
IMG_2111.JPG

Har ju en Airman också som är tät till 200m men det är ju ingen WATERMAN direkt, sen är det ju guld och känns inte så badspralligt.

8d784c43-4a38-4456-9cd8-a65b53c05314_zpsf0604d65.jpg

Så därför behövs det ju en riktig badbeater, Greklandresan är inbokad så en vattentålig dinka är ju ett absolut krav.

Problemet som alltid dykt upp är att jag föredrar klockor som är lite mindre. Dykardinkor tenderar ju att dra åt det stora hållet.

Följdaktligen började jakten (tänkte att en redovisning av detta kan hjälpa de som har samma handledstorlek som jag 16-17 cm)

Dykare runt 40mm som inte är kopior eller original är lite svårare att finna.

Microdykare har fascinerat mig men ingen når hela vägen fram.

Helson Sharkdiver (lite hög)
SD%2040%20black.jpg.opt409x513o0%2C0s409x513.jpg


Armida A9 (lite lik nåt annat)
A9%201200%20blue.jpg



Halios Tropik (bärs stort enligt utsago)

TropikSS1.jpg


Finns många micromärken men alla drar mot klumpedunshållet.
10783F27-BF26-4FB7-9E0A-2689A828ECF8_zpsbyrixgj5.jpg


ZIXEN%2BTrimix%2BMechanik%2B03.jpg



Mer stabila märken.
Longines Hydroconquest 39 mm Silver dial (lite knepig att hitta)
P1019981.jpg

Oris Aquis 40 mm (nåt e det som inte sjunger)
ORIS_AQUIS_40mm_tungsten_2.JPG


Sen finns ju självklart en sub eller flinga (dom har ni nog sett redan:) ). De finns väl med på någon lista som inte är gjord för i år.

Vad kvarstår då som sprallig beater? Sprallig för att det är 5 år kvar till 40 och en badbeater är tänkt att badas med.
Alltså är spralligt orange nästan ett krav jämfört med torra svart.

Doxa med andra ord? Nya Doxa=tråkigt/Gamla Doxa=stenhård, då återstår täthetsproblematiken.

Glycine Combat sub har lite för stort lug till lug avstånd 50 mm.

Vad finns då kvar...

Dinkan som alltid funnits med i tankarna men steget har aldrig tagits. Men vilken modell skall man välja?

http://forums.watchuseek.com/f281/c...variants-incl-night-trek-monsters-219920.html
Valmöjlighetrna finns där även om vissa är lättare att hitta än andra.

Som sagt sprallig orange är ett måste och den nyare modellen känns nyare och i detta fallet är nyare, nyare helt enkelt!
Lite större men ändå förhållandevis kort lug till lug (1mm större än gammelkompisen Makon)
IMG_2096.JPG
IMG_2100.JPG


Haft den i över 24 timmar nu, känns köttig helt enkelt. Får väl slänga ihop en recension (på min nyfunna KS avdelning:) ) om ett par veckor.


Då är den stora frågan så här i efterhand har jag missat något??

Eller snackar vi BadBeater 2014 med stort B!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Kul läsning! Men ännu roligare är att vi har kommit fram till samma sak! Är mycket nöjd med mitt monster.
Funkar även på olika band. Just nu kör jag på Nato vilket funkar enligt mig.
Mycket badnöje önskar jag dig.
 
  • Like
Reactions: KMS

JaTack

Rolex
2-Faktor
Helt rätt BB! Införskaffade själv den orangea Vostoken, gillar dock helt klart Seikon som du köpt. Ser fram emot att läsa din recension :)
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Hur man än vrider och vänder på det så brukar man till slut hamna på Seiko Monster eller Citizen Aqualand som badbeater :)

Håller med. Mitt första dykarval stod mellan en Mako eller Monster, då valde jag Mako för en mer klassisk look. Den här känns betydligt roligare och faktiskt några steg upp i kvalitet i jämförelse.
 
Grattis till den perfekta sommarbeatern!
Köpte min för ett par veckor sedan och den växer för var dag. Mina andra klockor känns fjuttiga och lockar inte alls...
image.jpg
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Här är min svarta. Jättefin klocka, nu med hack.

aza4a4yb.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
  • Like
Reactions: KMS

Glidarn

Omega
Seiko monster for president, när det gäller billiga badbeaters!!! Perfekt val och det nya urverket ger monstern ett otroligt lyft!
 
  • Like
Reactions: KMS

isbjörn

Panerai
Har haft min Orange Monster i över tio år (köpte från från Hongkong eller Singapore för nån dryg tusing tror jag) Kört den som sommar- och tungbeater. Alltid funkat perfekt. Oftast på zulu men häromdan letade jag fram orginallänken. Inte dum! TUNGT. :)
y6a8yhaq.jpg


skickat via mobilen och Tapatalk
 
  • Like
Reactions: KMS
Har haft min Orange Monster i över tio år (köpte från från Hongkong eller Singapore för nån dryg tusing tror jag) Kört den som sommar- och tungbeater. Alltid funkat perfekt. Oftast på zulu men häromdan letade jag fram orginallänken. Inte dum! TUNGT. :)
y6a8yhaq.jpg


skickat via mobilen och Tapatalk
Tycker nog att länken är det som överraskat mest positivt. Köpte till ett gummi som inte används.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Monster är bra mkt klocka för pengarna!

Däremot vinner de äldre utan hack i utseende vilket är lite synd :(
 
  • Like
Reactions: KMS

mofo

Audemars
2-Faktor
När det pratas om badklockor/beater så finns det bara ett val för min del och det är en G-Shock.
De tål stryk som få, finns för en billig peng, väger inte mycket och sen kommer den fina bonusen att de jag äger laddas även i solen :)
 

KMS

Rolex
Tar ett lite oväntat grepp å bryter lite ny mark...:) Med lite funderingar så här på höstkanten.
Kvalitetsmässigt skulle jag säga att det här borde vara om inte den bästa så väldigt nära den bästa nya dinkan man kan få
för under 2K. Skulle säga att den slår mina tidigare beaters med hästlängder. Nu var dom inte i samma prisklass, men inte långtifrån.

Länken är kanon (i denna prisklassen), vridringen köttig osv. Urverket stabilt. Rätt så speciell design. Stor å stabil klocka. Den har korta bandhorn så man kan med mina pinne armar bära upp den utan att nåt hänger utanför. Som sagt stor och tung och klossig.

Däri ligger ett av mina problem med denna klocka.

Med smäckra handleder som mina upplever jag att den är den något stor. Oavsett vad folk skriver så skall man ha med sig att även om lug to lug måttet är 47 så känns det ändå som en stor klocka på 16.5 cm handleder. Många gillar det, å då är denna klocka rätt, jag gör det inte riktigt så mycket som jag hade hoppats på.

utevehyg.jpg


yha6yqy4.jpg


zaru5e9y.jpg


Problem nr 2.
En fråga som jag nu ställer mig, behöver man en sprallig bad beater? Har försökt slita in denna klocka nu till och från sen i maj. Kalasväder i år plus utlandsresa har inneburit mycket bad och mycket sandslotts byggning (jag har 2 småbarn). Men jag hittar nästintill inga märken på klockan överhuvudtaget. Lite dings på länken som jag fått vid datorn på jobbet... Men annars nadas!
Har aldrig haft någon överdriven rädsla för finare dinkor på stranden, men ändå haft en känsla att det behövs något extra säkert å tåligt i strandmiljö. Det känns numera lite onödigt.

Dessutom så här mot höstkanten avtar mitt behov av en badbeater rätt så kraftigt...

Jag kan helt ärligt säga innan jag fått hem monstret hade jag börjat snegla på den blåa versionen, den vita osv.
http://forums.watchuseek.com/f281/c...variants-incl-night-trek-monsters-219920.html

Men såhär lite senare känns det som en klocka jag vill gilla men inte riktigt faller för.
Står fast vid att det är väldigt mycket klocka för pengen när det gäller Seiko OM.
Men eran med den spralliga badbeatern är över.

emeha2yz.jpg


Frågan är vart man skall rikta in sig på här näst...:)
 
Topp