• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montblanc Calendar VS JLC Master Calendar

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjo,

Det är väl knappast någon hemlighet att jag länge velat ha en JLC Master Calendar och att det förhoppningsvis snart blir så. Montblanc släppte dock nyligen en kalenderklocka som lånar mycket av designen. Designen har såklart använts av många olika märken sedan i över 50 år, men den är ruggigt lik.

Montblancklockan är 40mm x 9,x medan JLCn är 39mm x 10mm. Båda har inhouseurverk och båda är automatiska. Montblancmodellen kostar ungefär hälften av JLCn. JLCn är testad i 1000 timmar medan Montblancen är testad i 500-timmar (om det nu ska anses vara någon typ av kvalitetssäkring).

Så om man skulle köpa Montblanc-klockan istället, köper man då en ren rip-off? Ja, det kan man ju tycka om det vore så att designen är unik för JLC men det är den ju knappast, om man dessutom tar i beaktande att den förra chefen på JLC nu har en ledande position hos Montblanc, då blir det ännu mer förvirrande.

Jag kommer ju såklart inte nöja mig förrän jag har en JLC Master Calendar, men hur tänker ni kring detta?

image.jpeg

https://monochrome-watches.com/hand...let-complete-calendar-photos-specs-and-price/

image.jpeg

http://www.watchcollectinglifestyle...complete-calendar-you-can-buy-under-11000-usd
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hade du inte visat upp Jaegern så hade jag inte sett MB som plagiat, men det tycker jag nu. Dessutom rent estetiskt tycker jag att JLC är vassare i helhet och i detaljerna (tex datumvisaren). Jag gillar dauphine-visare mer än alfa, vilka dessutom ser för små ut till Mont Blancen.
 
  • Like
Reactions: Ako

BCKSTRM

Rolex
Jag håller inte med de ovan. Tycker JLC är mycket snyggare. Vet inte om jag tycker att MB är plagiat dock. Som du själv påpekar finns det ju en uppsjö av liknande klockor (främst vintage) så även om dessa är sjukt lika tycker jag nog det får anses ok då det är en modell som återfinns hos många tillverkare. Visst, sedan är ju datumvisaren exempelvis lite väl lik kan jag tycka för den är väl lite mer ovanlig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Knäppgökar. :)
Jag tycker finishen ser mycket bättre ut på JLCn och det vore ju konstigt annars. Hittar inte MBn till salu någonstans så jag antar att den inte kommit igång än. Begagnatpriserna på dem lär bli riktigt prisvärt.
 
JLC såklart, iofs har MB snäppt upp sig och börjat komma med riktigt tunga grejer men ser dom inte riktigt som ett klockmärke än...men dom verkar ju satsa!
 

DrDre

Patek
Så om man skulle köpa Montblanc-klockan istället, köper man då en ren rip-off? Ja, det kan man ju tycka om det vore så att designen är unik för JLC men det är den ju knappast, om man dessutom tar i beaktande att den förra chefen på JLC nu har en ledande position hos Montblanc, då blir det ännu mer förvirrande.

Jag vet inte om det bara är jag, men känns det inte som att MB ligger närmare JLC än ngt annat av de finare och mer etablerade? En snabbtitt på deras senaste varianter tycker jag påminner rätt mycket om just JLC's formspråk. Inte så att det stör, utan snarare elegant. Hade man sett dessa klockor, men med borttaget namn, så hade jag gissat på JLC på alla.

DSC_22261.jpg


DSC_1767.jpg


Montblanc-Heritage-Chromometrie-Dual-Time-11.jpg


Montblanc-Homage-to-Nicolas-Rieussec-II-5.jpg
Montblanc-Heritage-Chronometrie-Ultra-Slim-2160.jpg


Montblanc-Heritage-Chronométrie-Dual-Time-Vasco-da-Gama-Limited-Edition-238-2.jpg



Montblanc-Heritage-Spirit-Perpetual-Calendar-Sapphire-Dial-4377.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag röstar på JLC

har du kikat något på Oris Artix Complication(dock ej inhouse-verk), vet att det inte är med listan men jag tycker den ser bra ut, lite annan tvist på dagsmarkeringen(finns med vit urtavla också)

Om du inte kommer känna dig nöjd förrens du har JLC, finns det något alternativ då?

21143_01-915-7643-4054-07-5-21-81fc_4.jpg
 
Senast ändrad:
Tycker att MB är snygg och låter ju faktiskt prisvärd, JLC är dock den snyggare av dem enligt mig och självklart den jag drömmer om!
Men för den (typ mig) som itne besitter finanserna är ju MB ett trevligt substitut tycker jag.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
JLC har mycket finare månfas, index och visare. Den får min röst helt klart.

Orisen ovan är också fin.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
MB var snygg men JLC har som nämnt tidigare snyggare detaljer, visarna, månfasen och kronan är betydligt snyggare!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Nja. Hade jag stått i samma situation som du och länge trånat/längtat efter en JLC så hade jag nog väntat och kört på den. Nu har jag inte varit i "gamet" så länge men har nog insett att det inte finns några substitut till de klockor man "egentligen" är ute efter. Men tycker helt klart att MB klockorna är fina.
 

Chagall

Cartier
Hehe.. bra val. Har varit i processen att köpa den från JLC själv ett antal gånger nu (wait and see...) Men jag kan tänka mig att en begagnad MB är otroligt mycket "bang for the buck" även om jag själv föredrar den från JLC.

Varför hatet mot MB förresten? Inte min favorittillverkare direkt, men de ser ut att göra rätt bra grejer ändå...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Även om jag tycker MB:n är snyggare så håller jag med dig till fullo... iom CEO-bytet och de slående likheterna så känns det som att MB:n är själva definitionen på en "nästan-klocka"... och som vi alla vet så blir de aldrig långvariga ^^
 

Josef B

Bestraffaren
Montblanc ser ju klart mycket roligare ut, tavlan ser mer levande ut. Men sedan återges väl inte finishen på Jaegern ordentligt på bild.
Montblanc har tagit sig i kragen senaste åren. Kul!
 
Topp