Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Montblanc Calendar VS JLC Master Calendar

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 2 november 2015.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tjo,

Det är väl knappast någon hemlighet att jag länge velat ha en JLC Master Calendar och att det förhoppningsvis snart blir så. Montblanc släppte dock nyligen en kalenderklocka som lånar mycket av designen. Designen har såklart använts av många olika märken sedan i över 50 år, men den är ruggigt lik.

Montblancklockan är 40mm x 9,x medan JLCn är 39mm x 10mm. Båda har inhouseurverk och båda är automatiska. Montblancmodellen kostar ungefär hälften av JLCn. JLCn är testad i 1000 timmar medan Montblancen är testad i 500-timmar (om det nu ska anses vara någon typ av kvalitetssäkring).

Så om man skulle köpa Montblanc-klockan istället, köper man då en ren rip-off? Ja, det kan man ju tycka om det vore så att designen är unik för JLC men det är den ju knappast, om man dessutom tar i beaktande att den förra chefen på JLC nu har en ledande position hos Montblanc, då blir det ännu mer förvirrande.

Jag kommer ju såklart inte nöja mig förrän jag har en JLC Master Calendar, men hur tänker ni kring detta?

image.jpeg
    https://monochrome-watches.com/hand...let-complete-calendar-photos-specs-and-price/

image.jpeg
    http://www.watchcollectinglifestyle...complete-calendar-you-can-buy-under-11000-usd

Brutus, Chuck, Dixie och 2 andra gillar detta.
  2. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Tycker MB är snyggare faktiskt
    Boetten ser bättre ut, tycker glasringen på JLC ser lite fet och konstigt ut.

ErikGBG, tgofswe, Skolläraren och 1 annan gillar detta.
  3. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Spontant tycker jag MB'en är snyggare..

ErikGBG, Aquaracer2, Omen och 2 andra gillar detta.
  4. Vincent

Vincent Friends of KS

Från:
    Västkusten
    Jag vill gilla jlc men MB:n är faktiskt snyggare

orre och ErikGBG gillar detta.
  5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Gillar inte månfasendelen och loggans placering på MB. Mycket snyggare på JLCn, som även har sekundvisaren där.

Ako och nissehult gillar detta.
  6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Gillar MB bättre jag med, har också länge tänkt köpa JLCn men man kanske ska gå på MB istället :)

ErikGBG gillar detta.
  7. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    MB går från klarhet till klarhet. Älskar JLC men här tar jag hellre MB:n.

8. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hade du inte visat upp Jaegern så hade jag inte sett MB som plagiat, men det tycker jag nu. Dessutom rent estetiskt tycker jag att JLC är vassare i helhet och i detaljerna (tex datumvisaren). Jag gillar dauphine-visare mer än alfa, vilka dessutom ser för små ut till Mont Blancen.

Ako gillar detta.
  9. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Jag håller inte med de ovan. Tycker JLC är mycket snyggare. Vet inte om jag tycker att MB är plagiat dock. Som du själv påpekar finns det ju en uppsjö av liknande klockor (främst vintage) så även om dessa är sjukt lika tycker jag nog det får anses ok då det är en modell som återfinns hos många tillverkare. Visst, sedan är ju datumvisaren exempelvis lite väl lik kan jag tycka för den är väl lite mer ovanlig?

10. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Knäppgökar. :)
    Jag tycker finishen ser mycket bättre ut på JLCn och det vore ju konstigt annars. Hittar inte MBn till salu någonstans så jag antar att den inte kommit igång än. Begagnatpriserna på dem lär bli riktigt prisvärt.

11. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Lika som bär, tyckte dock MB var finare. Lite mer elegant på något vis. Iaf på bild.

12. JLC såklart, iofs har MB snäppt upp sig och börjat komma med riktigt tunga grejer men ser dom inte riktigt som ett klockmärke än...men dom verkar ju satsa!

13. MånsT

MånsT Biskop

Väldigt lika, på gränsen till plagiat av Montblanc. Rätta mig om jag har fel men MB:n känns som en nästan-klocka, gjord för dem som gärna vill ha en JLC men inte riktigt har plånboken.

yonsson och masterkiller gillar detta.
  14. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag vet inte om det bara är jag, men känns det inte som att MB ligger närmare JLC än ngt annat av de finare och mer etablerade? En snabbtitt på deras senaste varianter tycker jag påminner rätt mycket om just JLC's formspråk. Inte så att det stör, utan snarare elegant. Hade man sett dessa klockor, men med borttaget namn, så hade jag gissat på JLC på alla.

[​IMG] [​IMG]

Samps, Beastie, David Eriksson och 2 andra gillar detta.
  15. MaziK

MaziK Friends of KS

jag röstar på JLC

har du kikat något på Oris Artix Complication(dock ej inhouse-verk), vet att det inte är med listan men jag tycker den ser bra ut, lite annan tvist på dagsmarkeringen(finns med vit urtavla också)

Om du inte kommer känna dig nöjd förrens du har JLC, finns det något alternativ då?

Senast ändrad: 2 november 2015
  16. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Tycker att MB är snygg och låter ju faktiskt prisvärd, JLC är dock den snyggare av dem enligt mig och självklart den jag drömmer om!
    Men för den (typ mig) som itne besitter finanserna är ju MB ett trevligt substitut tycker jag.

yonsson gillar detta.
  17. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    JLC har mycket finare månfas, index och visare. Den får min röst helt klart.

Orisen ovan är också fin.

18. steffe

steffe Friends of KS

MB var snygg men JLC har som nämnt tidigare snyggare detaljer, visarna, månfasen och kronan är betydligt snyggare!

19. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    MB är snyggare tycker jag

20. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Nja. Hade jag stått i samma situation som du och länge trånat/längtat efter en JLC så hade jag nog väntat och kört på den. Nu har jag inte varit i "gamet" så länge men har nog insett att det inte finns några substitut till de klockor man "egentligen" är ute efter. Men tycker helt klart att MB klockorna är fina.

21. Chagall

Chagall Stadsbo

Hehe.. bra val. Har varit i processen att köpa den från JLC själv ett antal gånger nu (wait and see...) Men jag kan tänka mig att en begagnad MB är otroligt mycket "bang for the buck" även om jag själv föredrar den från JLC.

Varför hatet mot MB förresten? Inte min favorittillverkare direkt, men de ser ut att göra rätt bra grejer ändå...

22. dräpdrulle

dräpdrulle Stadsbo

Självklart JLC! Allt annat vore galenskap.

23. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Även om jag tycker MB:n är snyggare så håller jag med dig till fullo... iom CEO-bytet och de slående likheterna så känns det som att MB:n är själva definitionen på en "nästan-klocka"... och som vi alla vet så blir de aldrig långvariga ^^

yonsson gillar detta.
  24. Montblanc ser ju klart mycket roligare ut, tavlan ser mer levande ut. Men sedan återges väl inte finishen på Jaegern ordentligt på bild.
    Montblanc har tagit sig i kragen senaste åren. Kul!

25. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Röstar självklart på JLCn!

26. _jonte

_jonte Friends of KS

Båda rätt fina. Båda rätt tråkiga. JLC'n klart bäst.

27. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    JLC så klart! Anrik tillverkare. Montblancen råkar tyvärr bara vara en ripoff här...

28. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    En Jaeger med många komplikationer, måste ju vara perfektion!!

29. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Skulle kört på JLC men på bilderna ovan ser ju faktiskt MB lite vassare ut :)

30. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Men det beror ju såklart även på kameramannen. :)
    image.jpeg image.jpeg

Chuck, Dixie, David Eriksson och 3 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield