• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montblanc Calendar VS JLC Master Calendar

Brutus

Cartier
2-Faktor
Är det inte samma ägarkoncern för både jlc och montblanc? Skulle i så fall förklara det lika formspråket. Lite som skoda/volkswagen. Samma plattform, olika prislappar.. Men för min del tycker jag nästan MB är snyggare.
 

ErikGBG

Audemars
MB klart snyggare. Speciellt visar a men även nyanserna och tavlan i sin helhet.
Men vi är ju märkestorskar i denna hobbyn tyvärr
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis innan jag halkade in på den här tråden låg jag och läste om trevliga perpetual kalenderklockor, bifogar länken om någon skulle ha missat den :)
http://timetransformed.com/2014/09/13/top-10-perpetual-calendar-watches-2014/
By the way, I'll vote for JLC, åtminstone av de två ursprungsförslagen.
Blancpain Villeret Perpetual Calendar
Hur är det möjligt att den är 7mm tjock och automatisk med 8 dagars kraftreserv? Det kan ju inte stämma.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte samma ägarkoncern för både jlc och montblanc? Skulle i så fall förklara det lika formspråket. Lite som skoda/volkswagen. Samma plattform, olika prislappar.. Men för min del tycker jag nästan MB är snyggare.
Inte samma ägare men en CEO som bytt jobb från JLC till Montblanc om jag förstår det hela rätt. :)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Tycker som många andra att MBn nog är lite snyggare faktiskt, gillar t.ex visarna bättre på den.
Blir det MBn så är du säkert nöjd med den, ett tag.
Som vanligt när man köper ett "substitut" så slutar det ändå i den "riktiga" varan senare. Så tänker jag.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Blancpain Villeret Perpetual Calendar
Hur är det möjligt att den är 7mm tjock och automatisk med 8 dagars kraftreserv? Det kan ju inte stämma.

Nej för Montblanc är ju ett pennmärke... I det här fallet har du dock rätt. Det är urverket som är ca 7 mm, klockan är 13.5.

Hur som helst så underskattar många nog märket ganska hårt, precis som Maurice Lacroix diskussionen som varade på forumet för något halvår sedan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej för Montblanc är ju ett pennmärke... I det här fallet har du dock rätt. Det är urverket som är ca 7 mm, klockan är 13.5.

Hur som helst så underskattar många nog märket ganska hårt, precis som Maurice Lacroix diskussionen som varade på forumet för något halvår sedan.
Båda tillverkare gör roliga grejer helt klart. Problemet är att när man ska handla klockor så finns det i mina ögon två alternativ.
1: Kötta på och köp premium vilket blir dyrt.
2: Snåla och köp något billigt.

Att köpa mellanklass som är swiss made ger sällan bra kvalle/krona eller en riktigt bra klocka. För 40 papp köper jag hellre en klocka med färre komplikationer och bättre kvalle. Men visst, om 5-10 år kanske man anser att MB och ML är premiumgrejer.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Borde man inte kunna få en MB annual calender för samma eller mindre pris som JLCn? Den kanske har ännu högre finish.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
De verkar finnas att hitta för 70-80 men jag gillar inte stilen på de där alls faktisk. Den ser för ihoptryckt ut tycker jag.
Okej, den ser mer ut som Perpetual Calendern eller? Den vet jag ser lite ihoptryckt ut.
Vet du någon calender som även har veckovisning? Förutom Oris etc.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Provade en sånhär precis, 43mm men med polerade sidor så den upplevdes mindre. Riktigt nice faktiskt, gillade tavlan oj den satt riktigt skönt, inte så tjock heller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej, den ser mer ut som Perpetual Calendern eller? Den vet jag ser lite ihoptryckt ut.
Vet du någon calender som även har veckovisning? Förutom Oris etc.
MB Perpetual är ganska lik JLC Perpetual (auto) ja, men ful.

Ingen aning, det finns däremot en tråd om klockor med veckovisning.
 

zeke_varg

Omega
image.jpeg

Provade en sånhär precis, 43mm men med polerade sidor så den upplevdes mindre. Riktigt nice faktiskt, gillade tavlan oj den satt riktigt skönt, inte så tjock heller.
Gillar den. Gillar den vita på föregående sida lite bättre. Baumes klockor ligger lågt i kurs på KS vad jag sett men jag tycker de står sig bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar den. Gillar den vita på föregående sida lite bättre. Baumes klockor ligger lågt i kurs på KS vad jag sett men jag tycker de står sig bra.
Problemet är att det är 40 papp för en ETA-klocka, provade den bara lite snabbt, 43mm borde egentligen vara för stort. :)

Edit: Den verkar finnas för cirka 30 ny om man köper internationellt.
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Senast ändrad:

Ako

Rolex
2-Faktor
Jaegern såklart "den andra" var jäkligt platt i tavlan och kändes inte lika välbalanserad.
 
Topp