• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montera "fyrkantigt" kupat glas med spännring...

johan905

Omega
Hur går man bäst till väga? (verktyg) Har bara monterat runda förut.
Kan nämna att det är ett "plastglas" på en gammal Omega f300 ref 198.0035, har läst lite om att man ska undvika att ta ur urverket för att inte rubba justeringen av indexhjul etc. Är inte så sugen på att pressa i glaset med urverk/urtavla o visare på plats :nailbiting: Tacksam för lite tips /Johan
 

rogart-63

Patek
Hur går man bäst till väga? (verktyg) Har bara monterat runda förut.
Kan nämna att det är ett "plastglas" på en gammal Omega f300 ref 198.0035, har läst lite om att man ska undvika att ta ur urverket för att inte rubba justeringen av indexhjul etc. Är inte så sugen på att pressa i glaset med urverk/urtavla o visare på plats :nailbiting: Tacksam för lite tips /Johan

Det enda jag läst är att sekundvisare m.m är väldigt känslig och lätt går sönder . Bild på eländet vill vi ha :p
 

McGyver

Rolex
Ser inga konstigheter, ut med verket och sätt dit glaset med en glaspress som vanligt => saken är biff! :)

Du riskera mer genom att pressa dit glaset med verket i boetten kontra att försiktigt lyfta ur det först!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser inga konstigheter, ut med verket och sätt dit glaset med en glaspress som vanligt => saken är biff! :)

Du riskera mer genom att pressa dit glaset med verket i boetten kontra att försiktigt lyfta ur det först!


Hur funkar det med glaspress och runda "pressar"? Ingen risk att glaset spricker?
 

McGyver

Rolex
Hur funkar det med glaspress och runda "pressar"? Ingen risk att glaset spricker?


Det är alltid en risk! ;)

Ta bara en passande diameter som ligger an mot så mycket "ytterkant" det bara går så skall det funka-ta det bara försiktigt och kolla att glaset ligger rätt!

Har inte pressat i jättemånga sådana här glas, men av de jag gjort så har metoden ovan använts - utan sprickor i glasen.
 

johan905

Omega
Har också tänkt att som vanligt ta ur verket och trycka ur det gamla glaset..inga konstigheter med det. Blev bara lite osäker efter att ha läst igenom omega's service instruktioner där det fler än en gång står " ta ej ur verket om det inte är absolut nödvändigt" Index hjul justering kan rubbas, rätt små prylar i dessa verk :)

Får vara försiktig helt enkelt.
Kan återkomma med bilder o resultat när nya glaset dyker upp!
0733687f1a872b4376d5220b1a4a4ec5.jpg
 

johan905

Omega
Nya glaset har anlänt och jag är redo för montering...
520551f17668d7f71a74c344737f41c4.jpg

Har bara en handhållen press som brukar funka bra men jag känner mig lite tveksam just nu..
6afd8146fd7c89cffc5d8db3404bf2e9.jpg

Glaset känns väldigt stort och svårt att få dit rakt..efter lite tips så slipar jag försiktigt en liten fasning på kanten av glaset så det ska styra i lättare.
@#$/&*
Nu har jag två spräckta glas!!

En riktig glaspress med stadigare backar står på önskelistan. :(
 

johan905

Omega
Har ingen bra erfarenhet av den till glas med spännring som sagt... klorna är lite vassa också. Har lyckats spräcka ett runt glas med spännring nu också... börjar allvarligt fundera på meningen med det här just nu :(....
Ibland funkar det bra men nu är det motigt.
synd bara att man e så envis så man ger sig aldrig heller :)
 

rogart-63

Patek
Hur skulle det gå om man gjorde en perfekt press-skål som låg an mot hela glaset. Fick en idé men vet inte om den är genomförbar . Att gjuta en press av typ plastic padding mot ett gammalt eller nytt glas . Använda sig av en befintlig rund presskon och lägga plastic padding däruti . Lägga glaset i botten på pressen och montera lämplig kon kleta plastic padding mot konen och glaset och sen pressa ihop lagom mycket för att få en lämplig form . Kanske sätta nåt gummiband eller nåt tills paddingen stelnat . Vips en perfekt passande presskon . Krångligt ja säkert .Genomförbart ja
 

johan905

Omega
Problemet är att man inte vill att det ska ligga an mot hela glaset utan bara runt ytterkanten så det "pressas ihop" , eller har jag fel?? Jag gillar inte fyrkantiga kupade plastglas ; )
 

johan905

Omega
Bättre glaspress inhandlad :) Dessvärre kvarstår problemet med vilken back som ska användas till glaset.
Största backen i satsen är 35 mm och nästa i storlek som gick att köpa till var 40 mm (Bergeon)
d44f91679ea751b0212dbaf0845fa279.jpg

Nya glaset känns 2 nummer för stort precis som det förra, är det meningen att dessa fyrkantiga glas skall slipas till för att passa i boetten? Det är mycket "tjockare" gods i dessa jämfört med ett runt acrylglas med spännring!
[emoji26] [emoji35]
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bättre glaspress inhandlad :) Dessvärre kvarstår problemet med vilken back som ska användas till glaset.
Största backen i satsen är 35 mm och nästa i storlek som gick att köpa till var 40 mm (Bergeon)
d44f91679ea751b0212dbaf0845fa279.jpg

Nya glaset känns 2 nummer för stort precis som det förra, är det meningen att dessa fyrkantiga glas skall slipas till för att passa i boetten? Det är mycket "tjockare" gods i dessa jämfört med ett runt acrylglas med spännring!
[emoji26] [emoji35]


Ibland har glas som jag har köpt haft benämningen "file to fit", men glasen som jag har sett med den benämningen har dock varit utan spännring. Är det rätt glas så ska det ju dock passa utan att behöva slipas...

Snygg glaspress btw! :)
 

johan905

Omega
Glaspressen luktar kvalitet kan jag lova!
Tyvärr är mina urmakarskills inte vad jag skulle önska... som sagt så passade inte nån av pressbackarna helt perfekt, mycket pga formen. Jag lyckades till slut pressa nya glaset på plats men två små sprickor antyder i övre och nedre vänstra hörnen... känns fördjävligt men det ser ok. Hur det påverkar tätheten kan jag inte svara på men den lär ju vara ötät via kronan ändå!!
dbe686323a0b8a6921fa991793e5850e.jpg

Får fortsätta att öva..
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av din motgångar, det är så vi andra lär oss :D! Kul att du inte ger upp, det går ju framåt iaf! Glaspressen såg riktigt rejäl ut!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Glaspressen luktar kvalitet kan jag lova!
Tyvärr är mina urmakarskills inte vad jag skulle önska... som sagt så passade inte nån av pressbackarna helt perfekt, mycket pga formen. Jag lyckades till slut pressa nya glaset på plats men två små sprickor antyder i övre och nedre vänstra hörnen... känns fördjävligt men det ser ok. Hur det påverkar tätheten kan jag inte svara på men den lär ju vara ötät via kronan ändå!!
dbe686323a0b8a6921fa991793e5850e.jpg

Får fortsätta att öva..

Kanske dags att prova plastbackar? Vet även att man kan beställa fyrkantiga backar. T.ex: http://www.verkmastarna.se/product.html/backar-fyrkantiga-4-st?category_id=40
 
Topp