Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Montera "fyrkantigt" kupat glas med spännring...

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av johan905, 5 oktober 2014.

  1. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Hur går man bäst till väga? (verktyg) Har bara monterat runda förut.
    Kan nämna att det är ett "plastglas" på en gammal Omega f300 ref 198.0035, har läst lite om att man ska undvika att ta ur urverket för att inte rubba justeringen av indexhjul etc. Är inte så sugen på att pressa i glaset med urverk/urtavla o visare på plats :nailbiting: Tacksam för lite tips /Johan
     
  2. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.590
    Från:
    Vettet.
    Det enda jag läst är att sekundvisare m.m är väldigt känslig och lätt går sönder . Bild på eländet vill vi ha :p
     
  3. McGyver

    McGyver Biskop

    Inlägg:
    1.538
    Från:
    Lund
    Ser inga konstigheter, ut med verket och sätt dit glaset med en glaspress som vanligt => saken är biff! :)

    Du riskera mer genom att pressa dit glaset med verket i boetten kontra att försiktigt lyfta ur det först!
     
    eriksson850 gillar detta.
  4. eriksson850

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.803
    Från:
    烏普薩拉

    Hur funkar det med glaspress och runda "pressar"? Ingen risk att glaset spricker?
     
  5. McGyver

    McGyver Biskop

    Inlägg:
    1.538
    Från:
    Lund

    Det är alltid en risk! ;)

    Ta bara en passande diameter som ligger an mot så mycket "ytterkant" det bara går så skall det funka-ta det bara försiktigt och kolla att glaset ligger rätt!

    Har inte pressat i jättemånga sådana här glas, men av de jag gjort så har metoden ovan använts - utan sprickor i glasen.
     
    eriksson850 gillar detta.
  6. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Har också tänkt att som vanligt ta ur verket och trycka ur det gamla glaset..inga konstigheter med det. Blev bara lite osäker efter att ha läst igenom omega's service instruktioner där det fler än en gång står " ta ej ur verket om det inte är absolut nödvändigt" Index hjul justering kan rubbas, rätt små prylar i dessa verk :)

    Får vara försiktig helt enkelt.
    Kan återkomma med bilder o resultat när nya glaset dyker upp!
    [​IMG]
     
    Icaras, Aurum och rogart-63 gillar detta.
  7. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Nya glaset har anlänt och jag är redo för montering...[​IMG]
    Har bara en handhållen press som brukar funka bra men jag känner mig lite tveksam just nu..[​IMG]
    Glaset känns väldigt stort och svårt att få dit rakt..efter lite tips så slipar jag försiktigt en liten fasning på kanten av glaset så det ska styra i lättare.
    @#$/&*
    Nu har jag två spräckta glas!!

    En riktig glaspress med stadigare backar står på önskelistan. :(
     
  8. alexndr

    alexndr Borgare

    Inlägg:
    895
    Från:
    Stockholm
  9. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Har ingen bra erfarenhet av den till glas med spännring som sagt... klorna är lite vassa också. Har lyckats spräcka ett runt glas med spännring nu också... börjar allvarligt fundera på meningen med det här just nu :(....
    Ibland funkar det bra men nu är det motigt.
    synd bara att man e så envis så man ger sig aldrig heller :)
     
  10. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.590
    Från:
    Vettet.
    Hur skulle det gå om man gjorde en perfekt press-skål som låg an mot hela glaset. Fick en idé men vet inte om den är genomförbar . Att gjuta en press av typ plastic padding mot ett gammalt eller nytt glas . Använda sig av en befintlig rund presskon och lägga plastic padding däruti . Lägga glaset i botten på pressen och montera lämplig kon kleta plastic padding mot konen och glaset och sen pressa ihop lagom mycket för att få en lämplig form . Kanske sätta nåt gummiband eller nåt tills paddingen stelnat . Vips en perfekt passande presskon . Krångligt ja säkert .Genomförbart ja
     
    eriksson850 gillar detta.
  11. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Problemet är att man inte vill att det ska ligga an mot hela glaset utan bara runt ytterkanten så det "pressas ihop" , eller har jag fel?? Jag gillar inte fyrkantiga kupade plastglas ; )
     
  12. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.590
    Från:
    Vettet.
    Det är klart .Tänkte inte på det :eek: Hade för mig jag sett fyrkantiga presskonor .Men dom pressar ju bara på två sidor . http://www.ebay.com/itm/Nylon-Derli...36?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item51bfaccd20
     
  13. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Bättre glaspress inhandlad :) Dessvärre kvarstår problemet med vilken back som ska användas till glaset.
    Största backen i satsen är 35 mm och nästa i storlek som gick att köpa till var 40 mm (Bergeon)[​IMG]
    Nya glaset känns 2 nummer för stort precis som det förra, är det meningen att dessa fyrkantiga glas skall slipas till för att passa i boetten? Det är mycket "tjockare" gods i dessa jämfört med ett runt acrylglas med spännring!
    [emoji26] [emoji35]
     
    plattfot och alexndr gillar detta.
  14. eriksson850

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.803
    Från:
    烏普薩拉

    Ibland har glas som jag har köpt haft benämningen "file to fit", men glasen som jag har sett med den benämningen har dock varit utan spännring. Är det rätt glas så ska det ju dock passa utan att behöva slipas...

    Snygg glaspress btw! :)
     
  15. alexndr

    alexndr Borgare

    Inlägg:
    895
    Från:
    Stockholm
    Känns lite mer stabil än den kinesiska 99- kronorsvarianten :)

    Nu förväntar vi oss ett bra resultat! :D
     
    eriksson850 och johan905 gillar detta.
  16. johan905
    Trådstartare

    johan905 Bonde

    Inlägg:
    108
    Från:
    Norrtälje
    Glaspressen luktar kvalitet kan jag lova!
    Tyvärr är mina urmakarskills inte vad jag skulle önska... som sagt så passade inte nån av pressbackarna helt perfekt, mycket pga formen. Jag lyckades till slut pressa nya glaset på plats men två små sprickor antyder i övre och nedre vänstra hörnen... känns fördjävligt men det ser ok. Hur det påverkar tätheten kan jag inte svara på men den lär ju vara ötät via kronan ändå!![​IMG]
    Får fortsätta att öva..
     
    Sullstrom gillar detta.
  17. Sullstrom

    Sullstrom Friends of KS

    Inlägg:
    1.405
    Från:
    Västerås
    Tack för att du delar med dig av din motgångar, det är så vi andra lär oss :D! Kul att du inte ger upp, det går ju framåt iaf! Glaspressen såg riktigt rejäl ut!
     
  18. alexndr

    alexndr Borgare

    Inlägg:
    895
    Från:
    Stockholm
    Kanske dags att prova plastbackar? Vet även att man kan beställa fyrkantiga backar. T.ex: http://www.verkmastarna.se/product.html/backar-fyrkantiga-4-st?category_id=40