• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars Corum.

willbur

Rolex
2-Faktor
Tänkte bjuda på en lite bilder på en ganska ovanlig klocka från Corum som min morfar bär till vardags.

Början av 80-talet så går morfar in på Rob&Engström i Stockholm och köper den här
klockan!

Tyvärr är morfar i ganska dåligt skick idag och kommer inte ihåg mer från affären, dock tror mormor att han fick betala DÅ, 10-12.000kr för klockan.

Här är lite bilder, någon kanske vet mer om klockan?

image.jpg


image.jpg


image.jpg


"Kom morfar, vi ska ta ett handledsskott!"

image.jpg
 

Sond

Patek
Jag har alltid undrat över den där modellen. Har den någon historia? Vimplar som index, och någon orsak till kust dessa länder? Varför som två vimplar på vissa?

Hur som helst, en speciell klocka. Har din morfar koppling till segling?
 

SJ Smythe

Cartier
Jag har alltid undrat över den där modellen. Har den någon historia? Vimplar som index, och någon orsak till kust dessa länder? Varför som två vimplar på vissa?

Hur som helst, en speciell klocka. Har din morfar koppling till segling?

Siffervimplar (signalflaggor) 1-9 och tvåsiffrigt har två. Jämför vimplarna på kl 11 och 1 t.ex.
 

john b

Rolex
Jag har alltid undrat över den där modellen. Har den någon historia? Vimplar som index, och någon orsak till kust dessa länder? Varför som två vimplar på vissa?

Hur som helst, en speciell klocka. Har din morfar koppling till segling?
Flaggspråk för siffror. Se tex att ett och två blir tolv. Tror jag.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jätte trevlig klocka, kul att du delar med dig willbur, är den corumklocka som jag förknippar starkast med märket Corum.

Någon får gärna berätta något mer om just den klockan. Tråkigt att din morfar är i dåligt skick, men jag hoppas och håller tummarna att han piggnar till och blir bättre.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag har alltid undrat över den där modellen. Har den någon historia? Vimplar som index, och någon orsak till kust dessa länder? Varför som två vimplar på vissa?

Hur som helst, en speciell klocka. Har din morfar koppling till segling?

Ja han har seglat en hel del, gotland runt mer än 10 gånger. Ägde en Swan 441 på den tiden, tyvärr kan jag ingenting om varken segling eller båtar.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Häftig historia och en udda klocka. Och absolut en rolig keeper om man fått ärva den.
Jag tycker det är svårt att ta den klockan helt på allvar, känns lite som när
man sprang omkring med gucci-kopior i 14-årsåldern.
/ J
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Helrätt val för en sailor! Ser ut att ha varit med om en del sjöbus också. Hälsa och tacka för att han delar med sig :)
 
Topp