• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars fickur

Sirba

Omega
När jag växte upp på 60-talet tillbringades somrarna i Göteborgs skärgård hos morfar och mormor.

Jag var alltid fascinerad av morfars fickur som på baksidan pryddes av ett skepp. Det första morfar brukade fråga mig när vi träffades var:

– Vad har morfar på klockan?
– En båt!

Det där blev en grej mellan morfar och mig och när morfar så småningom lämnade in fick jag ärva den där klockan med "en båt" på. Den är nog inte i superskick men fungerar fint, jag lämnade för många år sedan in den till en urmakare som tittade till den. Minns faktiskt inte ens vad som gjordes åt den. Brukar ta fram den då och då och vrida upp den.

Lite kul är att den har dubbla boettlock. Det kanske de flesta ur har, jag har ingen större koll där.

Min undran nu är om någon här på forumet har något hum om åldern på klockan. Morfar var född 1894 och jag tror att han fick den som 20-åring av sin far. Vill minnas att den inte var ny då utan hade använts av fadern.
Tacksam för info om uret.

Här kommer några bilder på uret:

kNLzexy.jpg

"Båten" på morfars klocka

AvivB2l.jpg

Framsidan på morfars fickur

UvEzZwm.jpg

Text på utsidan av inre boettlocket.

vgbhsNi.jpg

Urverket


kVeJnF5.jpg

Närbild på urverket



tX8sHUC.jpg

Insidan av inre boettlocket.

Högst upp står i en molnliknande ram:
NIEL och på raden under ett H och ett F ihopsatt.

Till vänster i en "sköld" står
84
0,900

Och längst ned ett serienummer "S01677".
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej. Snyggt fickur. Niel står för Nielo eller sk Tula
Dvs mönstret på baksidan och runt glaset fram skall vara svart emaljering men har nog nötts bort och sedan har man polerat bort resterna
Tulor var vanliga på 20 talet.möjligtvis kan även denna vara från den tiden.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Det var ett riktigt fint fickur! Den ska du ta riktigt hand om, serva och så småningom ge till ditt barn :) finns inget bättre än klockor med historia bakom, blir något av släktforskning när man håller i fickuret :)
 

paradis

Audemars
Den är jätte fin. Grattis. Tycker om ,när någon visar en klocka som har gått i arv, så häftigt...............:)
 
Topp