• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars klocka

Psge

Breitling
Godkväll allihopa, efter att ha rotat runt lite i föräldrahemmet hittade jag morfars klocka han fick efter 25 års arbete.
En Jaeger Le Coultre med nummer 888941. Går som en klocka (pun intended) efter uppdragning men med lite skönhetsfel som fuktskadad urtavla och repigt glas. Min förfrågan till er är vart jag kan vända mig för en ordentlig genomgång av den för att se om något behöver åtgärdas, samt om någon har något tips på var fina band samt spänne kan införskaffas!
(Ber om ursäkt för total brist på koll, trots medlemskapet här! =) )

Till sist lite bilder!

IMG_1377.JPG
IMG_1378.JPG
IMG_1379.JPG
IMG_1380.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

forsii

Omega
Jag är själv novis gällande vintage klockor men om du vill lämna in klockan för en genomgång så är det väl en respektabel urmakare du ska vända dig till! Vad det gäller band och spänne kan jag tyvärr inte ge några rekommendationer utan överlåter frågan till nästa talare. Fin klocka oavsett vad! :)
 

kalas

Breitling
Fin klocka!

Plexiglas kan du polera upp själv med lite displaypolish, kostar typ 50 spänn. Finns garanterat trådar som avhandlar vilka märken och tekniker som är bäst.

Fuktskador på urtavlan kommer ju troligtvis från att det kommit in vatten i klockan, vilket kan ha skadat verket. Så en genomgång är nog ingen dum idé.

Det hjälper om du skriver var du bor om du vill ha tips på urmakare i närheten. :) Om du bor i Stockholmstrakten brukar standardtipsen vara ABC/Werner eller Farfars klocka.

Vad är du sugen på för typ av armband? Kolla runt lite på bilder på liknande klockor och se vad du tycker är snyggt. Rios 1931 och Hirsch är poppis märken.
 
Farfars klocka på Renstiernasgata är duktig på att fixa upp urtavlor, så de kan väl passa att lämna in hos honom för uppfixning, såvida du bor i / runt sthlm :)
 

lightningii

Breitling
Flott JLC, skiven kan helt sikkert rengjøres av en urmaker, worst case så må den pusses opp.

Godkväll allihopa, efter att ha rotat runt lite i föräldrahemmet hittade jag morfars klocka han fick efter 25 års arbete.
En Jaeger Le Coultre med nummer 888941. Går som en klocka (pun intended) efter uppdragning men med lite skönhetsfel som fuktskadad urtavla och repigt glas. Min förfrågan till er är vart jag kan vända mig för en ordentlig genomgång av den för att se om något behöver åtgärdas, samt om någon har något tips på var fina band samt spänne kan införskaffas!
(Ber om ursäkt för total brist på koll, trots medlemskapet här! =) )

Till sist lite bilder!

IMG_1377.JPG
IMG_1378.JPG
IMG_1379.JPG
IMG_1380.JPG
 

Psykel

Patek
Tjusigt! Är det originalarmbandet som sitter på? Kan vara värt att flytta spännet till nytt band isåfall, om det är ett signerat JLC-spänne.
 
Topp