Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Morsan fyller... Vad ska hon få för klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av 911flyer, 27 januari 2015.

1. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Har spanat på lite olika klockor för den gamla damen, men kan inte komma till ett bra beslut.... Vill höra vad ni kan rekommendera.

Budget: 10,000.-
    Material: SS eller TT (stål/guld)
    Storlek ca 26-30mm
    Band: länk
    Typ: dress / sport combo
    Urverk: spelar ingen större roll, quartz eller automat
    Vattentät: ja

Själv har jag kikat lite på lady datejust / tudor princess - men vill ge henne en helt ny oanvänd klocka med garanti och då spricker budgeten.

Rekommendationer tas varmt emot med bilder.

Tack på förhand.

2. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Cartier av något slag kanske?

Stomatologen, 911flyer och Affe gillar detta.
  3. Hugii

Hugii Biskop

Eurenius, 911flyer, Man och 1 annan gillar detta.
  4. MangeB

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm
    911flyer och Galaxy gillar detta.
  5. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Bra förslag än så länge! Håller ni med om att köpa nytt gentemot att köpa begagnat och få den polerat/rengjord?
    Har också ögonen på en Lady Datejust i 18k Gult Guld / SS, Vit tavla med romansiffror utan datum. det är en 6917 på jubilee med cal2030 inuti... pris med dagens kurs ca 12,000.- inkl box och cert. fantastiskt bra pris och klockan är i mycket bra skick. urverkets sista service var ca 1 år sedan.

Riktig tantklocka! :) haha

Gummo gillar detta.
  6. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Fint beg är ju härligt! Lady Datejust är bra. Cartier Tank Solo är ett annat bra alternativ. Båda riktiga klassiker! W5200003_0_cartier_watches.png

911flyer gillar detta.
  7. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Om du kan tänka dig att köpa begagnat så är både Omega Constellation och Cartier ruggit mycket för pengarna.

Omega Constellation. Finns i massor av utföranden, bara att välja och vraka. Dessa klockor görs med både automatiska och kvarts verk.[​IMG]

Cartier santos har flera modeller, har även klockor i både guld och stål.

Cartier santos Octagon.

Även denna Cartier Vermeil Mixto är schysst.
    Cartier VERMEIL MIXTO.JPG

Det mesta går att köpa på Chrono24, brukar även finnas ett gäng på Kaplans auktioner.
    http://www.kaplans.se/sv/sok?s=&e=it.8-0_b.7_t.s&ot=id_i&od=d_d

Själv så köpte jag Omega Constellation till min mor då hon fyllde 60 År, väldigt uppskattat var det, hade dock planer på att köpa henne en datjust, men hon tyckte att det var för vräkigt, så hon ville inte ha det. Hade jag köpt ett så hade det blivit kvar i lådan då hon var rädd om sakerna, denna Constellation fick även den dåligt med tid då hon tyckte den var för fin för att användas.

Men en dam Datejust kan du få tag på väldigt billigt begagnat tycker jag, läg på 3000kr så kan du nog hitta ett nice exemplar.

http://www.kaplans.se/sv/sok?s=&e=it.8-0_b.33_t.s&ot=id_i&od=d_d

Lycka till med jakten, kul att du tänker på din mor, hon är nog värd det allra bästa skulle jag tippa, och ett bra sätt att visa att man uppskattar allt hon gjort är en schysst klocka, det kommer att uppskattas kan jag lova.

Erik1, Gummo, Man och 3 andra gillar detta.
  8. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    ladies SMP?

911flyer gillar detta.
  9. Bodén

Bodén Borgare

60mm Panerai?

911flyer gillar detta.
  10. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Lutar fortfarande mot lady DJ måste jag säga.. Vill helst ge henne något nytt dock.. tag heuer'n är också schysst som tusan. Hittade en longines q, som var frän den med och till halva budgeten, då kan jag köpa en fin flaska Dom P. också. Inte fy skam?

Vad säger panelen?

Eurenius och Hugii gillar detta.
  11. Hugii

Hugii Biskop

Jag hade kört på Longines till min morsa. Och min morsa hade gillat mer en Q än en mekanisk klocka. Alla uppskattar inte att behöva lägga pengar på klockservice och en klocka som de måste ställa om då å då. :)

L32774166m.jpg

12. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Exakt! Min mor skulle nog inte uppskatta att behöva ställa tiden varje gång hon har låtit klockan ligga i mer än 48h.

Tror detta kan vara rätt val... så var det bara att välja mellan vit, silver eller svart urtavla. Fin presentationsbox från Longines också. :)

13. MangeB

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Woho, klart vi gillar den! Jag tar åt mig några % av äran om du köper den. OK?

Men skitsnygg klocka, min mor har denna och älskar den, hon är väldigt tantig av sig.
    Skulle påstå att de är ganska lika varandra.

Omega seamaster.jpg

911flyer och Man gillar detta.
  14. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Det blev en longines quartz conquest med silver starburst tavla. :) 4895.- gick den loss på hos klockia.se så det blir definitivt en fin flaska med bubbel också. Hur ofta kommer man undan med mer än halva budgeten i behåll? [emoji5]️

Tack för alla tips och tycken. Jag tror det är helrätt!

15. fplteknikern

fplteknikern Bonde

Snyggt val av klocka! Den där blir hon nöjd med. Snåla inte med krutet nu när du köper bubbel bara.. ;)

16. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Bra val! Lägg gärna upp lite bilder...på klockan alltså ;)

17. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Halva krutet kvar! Det får bli en Dom P. Det är väl systems top standard shelf? Drack en skön Barons de Rothschild i Paris över julen. Oemotståndlig men svårjagad i Sverige... [emoji4]

Självklart ska vi män ska ha bilder på tantklockan! Den måste bara komma först, beställde idag och de tror den är här senare i veckan eller början på nästa. [emoji4]

MangeB, fplteknikern och Hebbe gillar detta.
  18. closetplayer

closetplayer Friends of KS

Från:
    Malmö
    Om Mor fyller år. så måste en Moraklocka vara optimalt;)

Savagear114 gillar detta.
  19. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Här kommer lite bilder på Longines'en, Jag över grymt övertygad om att det är helrätt val av klocka, till och med imponerad av macrobilderna som jag tog. Klockan håller bra byggkvalitet (som man förväntar sig av mycket dyrare klockor) och sen tycker jag att presentationsboxen är av bra kvalitet. Egentligen föredrar jag Longinesboxen mot en Rolexbox.

Klockan köptes på klockia.se och de erbjuder 1-års öppet köp, 2-års batterigaranti på quartz, 3-års funktionsgaranti och fri frakt. :)

Här kommer lite bilder, jag har bara skjutit lite och laddat upp.... Here you go!

DSC_0853.JPG DSC_0852.JPG DSC_0851.JPG DSC_0850.JPG DSC_0849.JPG DSC_0848.JPG DSC_0847.JPG DSC_0846.JPG DSC_0845.JPG DSC_0844.JPG DSC_0843.JPG DSC_0842.JPG DSC_0841.JPG DSC_0840.JPG DSC_0839.JPG DSC_0838.JPG DSC_0837.JPG DSC_0836.JPG DSC_0834.JPG DSC_0833.JPG

Oskiva, rillesnille, theargonaut och 3 andra gillar detta.
  20. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Indexmarkeringarna är alla jämna och datum index är helt centrerat och balanserat på samtliga datum. Extremt mycket klocka för pengarna. Rekommenderas absolut och är samtidigt mjuk mot plånboken. ;)

DSC_0832.JPG DSC_0831.JPG DSC_0830.JPG DSC_0829.JPG DSC_0828.JPG DSC_0826.JPG DSC_0824.JPG DSC_0823.JPG DSC_0822.JPG DSC_0821.JPG DSC_0820.JPG DSC_0819.JPG DSC_0818.JPG DSC_0816.JPG

MangeB, tim ur länk, theargonaut och 2 andra gillar detta.
  21. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Härlig tavla (och fina bilder)!

22. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Riktigt snygg. Helt rätt val säger jag som är väldigt nöjd med min Conquest (visserligen herr).

Mårtenssons ur Brookfield