Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mortima SuperDatomatic

Diskussion i 'Vintage' startad av Dammen, 17 maj 2013.

1. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Hej alla!
    Har haft denna underbara skapelse i något år men den tycks nästan aldrig få någon handledstid, tror detta beror på att jag inte har något schysst armband till. Just nu bär jag den ibland på ett mycket slitet perlonband. Här kommer lite amatörbilder på den. Kom gärna med förslag på några band som skulle passa, jag vill verkligen bära den mer!

Tack för input!
    Douglas

Ariste och Denke gillar detta.
  2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Tropic eller svart nato (inte perlon)? Och kanske lite polywatch till glaset... ;)

Scaramanga gillar detta.
  3. _jonte

_jonte Friends of KS

Mycket fin!
    Tror ett tropic eller isofrane skulle sitta fint. Eller möjligtvis ett schletet rejält läder liknande det till Black Bay...

4. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Perlon fungerar förvånansvärt bra till din dykare som för övrigt är cool...:)

5. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Kanske ska ta och prova på Tropic, bästa stället Singularstraps eller?

Det är mina dåliga fotokunskaper som gör att glaset ser så repigt ut skulle jag tro. Tror faktiskt glaset blev polerat innan jag köpte den, den lilla fyrkantiga cyklopen är nämligen ganska tunn. :)

6. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Duppelpost

7. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Aha. Singular har ju en modernare variant av tropic som säkert kan funka. Men jag tänkte nog snarare på ett gammalt NOS typ nåt sånt här: http://www.ebay.co.uk/itm/Black-rub...143?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e673f7a0f

8. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Tänkte lite i de banorna men ett isofrane kostar ju fler gånger mer än själva klockan så det känns lite lustigt bara.

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Köp då ett Timefactors retro rubber! Likadant och nästan lika bra (enligt ryktet...) :)
    http://www.timefactors.com/rubber.htm

10. _jonte

_jonte Friends of KS

Köp då ett Timefactors retro rubber för £15! Likadant och nästan lika bra (enligt ryktet...) :) ping yonsson
    http://www.timefactors.com/rubber.htm

11. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

12. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Tack! Skulle gärna satsa på lite vintage chronos men se för kassa kunskaper för att undvika att hå på en nit. Denna är så billig så det är ej hela världen om den pajar.

Kanske ska skaffa ett nytt perlon då, vart hittar man dem?

13. China

China Guest

Kul med lite udda klockor, Mortima från Cattin & Cie tycker jag är ganska trevliga med sina Franska inhouse urverk. Ursprungligen hade den här modellen stållänk, men du har redan fått tips på flera trevliga alternativ.

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra skit, ja. Jag har tre stycken i olika varianter. Det flexar även lite, vilket gör att det sitter bekvämt. Hålen gör dessutom att man inte blir så svettig.

15. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Kul med kunnigt folk! Googlat på denna några gånger men ej hittat ngt, har du kanske lite mer info att dela med dig av? Hur vattensäker var den en gång i tiden, 100% låter lite optimistiskt!

16. China

China Guest

Jo, 100% vattentät är givetvis en överdrift. Baserat på mina egna erfarenheter så rör det sig om ca 10 Atm, med andra ord helt ok men inte att betrakta som ett dykarur. Jag återkommer om historiken, just nu så har jag inte möjlighet att kolla mitt referensmaterial p.g.a att mycket ligger nedpackat då jag håller på att flytta.

I'll be back, om inte någon annan av de kunniga vintagerävarna på forumet hinner före.;)

Ariste och Dammen gillar detta.
  17. Dammen
    Trådstartare

Dammen Stadsbo

Slängde ett öga på baksidan och den hade dessa märkningar:

6atm det är ju en lite konstig siffra :)

18. China

China Guest