• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Motivera mig till varför svensk AD...

Bamsefar

Breitling
Hallå,
Ny på forumet, ja det är jag, men mitt intresse för klockor är tja några år - fyller snart 50 år helt enkelt.
Så jag har en drömklocka - ja det kanske alla här har :) så inget nytt under solen så långt. En Rolex Daytona, 116515. Den med mörk tavla (chocolat?) skulle sitta fint på armen helt enkelt. Så när jag var i New York, så gick jag in på Wempe på 5e avenyn, och frågade om pris. Höll på ramla av stolen, och så min fru också - det vart i runda slängar (valutkursutmaning osv) 300.000 sek. I Sverige så ligger listpris (som rent lagligt inte får finnas) på 245.000 sek give take någon krona.
Efter några minuter så fick jag ned priset till mera svensk nivå - dvs det försvann i praktiken en bit över 20%. Lätt förstummad vart jag av den prutningen för övrigt... Jo och så skulle det ingå ett extra läderarmband. Och 5 års garanti. Av olika skäl så valde jag att avstå, tänkte att då kan jag nog få ned svenska priset också.
Hej å Hå - det gick inte. Hur jag än gör så kan jag inte köpa en "svensk" för en enda krona under listpris.
Men jag hittar flera som säljer billigare, för mellan 195.000 och 205.000 ske. Gråimport kan vi kalla det....
Således, och det är här jag söker motivering: Varför skall jag köpa en via AD, om priset är 25% högre? Utan någon egentlig anledning - vi talar alltså om ca 50.000 sek här...
Och ja, jag har fråga Rob Engström - dom svarar inte ens på frågan.....
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Enligt Rob har Rolex gått ut och fullständigt förbjudit rabatt på nya klockor. Precis som att tex. AD Porschehandlare inte får ge rabatt. Fram till cirka 2008 kunde du få 25-30% på nya Rolex.
 

Bamsefar

Breitling
Mmmmm....

Det dumma är att jag frågade för två år sedan eller något sådant, och då fick jag direkt möjligheten att köpa för just 25% rabatt - innan valutan stack iväg alltså - riktigt dåligt beslut att avstå det erbjudandet med backspegeln...
 
  • Like
Reactions: JLW

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har inget att tillföra tråden förutom en bild på min gamla 116515 som kanske får dig att börja dregla för att sedan rusa iväg till närmsta AD ;)

image5994c.jpg
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Låter som att du redan bestämt dig. Köp där du hittar den till det pris du är beredd att betala. Men se till att kolla referenser, hos AD får du ju iaf trygghet. Lycka till! :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tänk på att gråimport ofta har cert - men att det inte är stämplad av AD.
 

MLP

Omega
Enligt Rob har Rolex gått ut och fullständigt förbjudit rabatt på nya klockor. Precis som att tex. AD Porschehandlare inte får ge rabatt. Fram till cirka 2008 kunde du få 25-30% på nya Rolex.

Även fast de inte får så tror jag att det sker relativt ofta, handlar väl om hur man upplevs och vilken typ av kontakt man har med ÅF
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mitt tips till TS är att du går till en annan säljare. Den där klockan går det garanterat att få rabatt på.
 

Bamsefar

Breitling
Exakt, eller en grym helg i New York med business class flighter och Four Seasons hotellet, som av en händelse ligger några minuters promenad från Wempe på 5th...
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Femtiotusen i skillnad? Även en gråhandlar-hatare som jag kan ju fan börja fundera... Men varken Nymans, Krons eller Rob E vill ge dig någon form av rabatt alltså?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Enligt Rob har Rolex gått ut och fullständigt förbjudit rabatt på nya klockor. Precis som att tex. AD Porschehandlare inte får ge rabatt. Fram till cirka 2008 kunde du få 25-30% på nya Rolex.

Enligt lag så får inte en tillverkare bestämma ett pris som en återförsäljare ska lista produkter för till slutkonsument.
Däremot får de ange rekommenderade priser till slutkund, men de får aldrig någonsin påverka ett pris.
Sen att det lär hända trots lagen är ju självklart (strypta marknadsföringspengar, ej tillgång till limiterade utgåvor osv), men att Rob skulle dela med sig av denna information till en kund ser jag som högst osannolikt.

Köp där det känns tryggast men det är klart att du kan förhandla om priset när du står där med kreditkortet :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Tycker detta är märkligt, angående att pruta hos AD osv. När jag har varit inne i klockbutiker i andra länder (läs London, Barcelona, Santorini, Kuala Lumpur) så brukar dem, så fort jag ber om att få känna på en specifik ref ange priset och säga "This cost ***** euro but i can give you 20 percent so ***** is your price", detta bara när man bett om att få kika på den?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor

Det var typ det dummaste jag hört. Vet massvis som köpt till rabatterat pris. Eller skedde denna förändring igår?

Brorsan köpte en GMT II ny av AD i Sthlm 2007, fick bra rabatt. 27kkr.

2009 meddelar ägare av AD i Stockholm att Rolex har strypt åt snaran och inte vill se rabatter.

Jag vet endast fakta från en AD i Sthlm, kan inte svara för alla!

PS. Självklar är det olika från kund till kund. Så är det i alla branscher.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker detta är märkligt, angående att pruta hos AD osv. När jag har varit inne i klockbutiker i andra länder (läs London, Barcelona, Santorini, Kuala Lumpur) så brukar dem, så fort jag ber om att få känna på en specifik ref ange priset och säga "This cost ***** euro but i can give you 20 percent so ***** is your price", detta bara när man bett om att få kika på den?
Lite skillnad på konkurrens också. Det finns ju fler ADs i varje enkild stad du nämner för ett märke än vi har i hela Sverige.
 
Topp