• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Movado Acvatic - vad vet du som inte jag vet?

Larstl

Omega
Hej KS,

Jag har denna Movado Acvatic som jag loppisfyndade för något år sedan. En egentligen ganska trevlig klocka, ca 36 mm stor exkl. kronan, fina index, lätt patinerad urtavla, subsekund men med ett glas som kunde varit bättre (en större spricka samt en del smårepor). Baksidan är graverad - "Med tack från Stockholm-Nynäs järnvägsaktiebolag, 30.6.1957" och namnet "O. Wilhelmsson". Vad det nu än var han tackades för så räckte det inte till en solid guldklocka, men gott och väl en guld på stål - vilket nog inte får anses helt fy skam det heller.

Men det är väl ungefär så mycket jag kan berätta om den. Så finns det något mer att säga om denna klocka? Såsom jag förstår det är det en tidigare logotyp på urtavlan (vilket jag gissar gör den mycket ovanligare och säkerligen knuffar in den i samma priskategori som en double red submariner)? Stämmer det att dessa hade in-house verk? Och sist men inte minst, den klassiska frågan - vad vore ett lämpligt pris vara om man skulle sälja klockan? As of now får den knappt den handledstid den förtjänar, och då jag går och drömmer om en äldre Tank-klocka funderar jag på att låta den bege sig iväg.

Nåväl, låt höra vad som finns att säga om denna klocka :)
IMG_1271.JPG
IMG_1268.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du får gärna visa lite bilder på verket, så kan vi säkert säga något. Vissa movado kör ju zenithverk (då det är/var samma ägare?)
Trevlig klocka och tavlan ser fin ut.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad menas med guld på stål?
Tjockare än guldplätterat, men fortfarande inte solid. Bättre då det är mindre risk att guldet slits ut och att stålet (eller annan metall) lyser igenom. En plätterad klocka av bra kvalitet har oftast oftast 20 microns lager, medan en med guld på stål kan ha 80-100.

Edit: Efter att jag sprang på en sida på nätet får jag ändra min text. Guld på stål är tydligen 200 micron och över. Det finns dock gulddouble som har 80-100 micron som håller förgyllningen bra.

1 micron är en 1/1000 mm, så det handlar inte om tjocka lager guld. :)
 
Senast ändrad:

Larstl

Omega
Tjena,

Tack! Ska ta och se om jag kan skruva upp den när jag kommer hem, lite osäker om jag har verktyg som passar på boettlocket.
 
Topp