Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Movado Acvatic - vad vet du som inte jag vet?

Diskussion i 'Vintage' startad av Larstl, 21 juli 2015.

1. Larstl
    Trådstartare

Larstl Torpare

Hej KS,

Jag har denna Movado Acvatic som jag loppisfyndade för något år sedan. En egentligen ganska trevlig klocka, ca 36 mm stor exkl. kronan, fina index, lätt patinerad urtavla, subsekund men med ett glas som kunde varit bättre (en större spricka samt en del smårepor). Baksidan är graverad - "Med tack från Stockholm-Nynäs järnvägsaktiebolag, 30.6.1957" och namnet "O. Wilhelmsson". Vad det nu än var han tackades för så räckte det inte till en solid guldklocka, men gott och väl en guld på stål - vilket nog inte får anses helt fy skam det heller.

Men det är väl ungefär så mycket jag kan berätta om den. Så finns det något mer att säga om denna klocka? Såsom jag förstår det är det en tidigare logotyp på urtavlan (vilket jag gissar gör den mycket ovanligare och säkerligen knuffar in den i samma priskategori som en double red submariner)? Stämmer det att dessa hade in-house verk? Och sist men inte minst, den klassiska frågan - vad vore ett lämpligt pris vara om man skulle sälja klockan? As of now får den knappt den handledstid den förtjänar, och då jag går och drömmer om en äldre Tank-klocka funderar jag på att låta den bege sig iväg.

Nåväl, låt höra vad som finns att säga om denna klocka :) IMG_1271.JPG IMG_1268.jpg

eriksson850 gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Du får gärna visa lite bilder på verket, så kan vi säkert säga något. Vissa movado kör ju zenithverk (då det är/var samma ägare?)
    Trevlig klocka och tavlan ser fin ut.

3. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Vad menas med guld på stål?

4. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Tjockare än guldplätterat, men fortfarande inte solid. Bättre då det är mindre risk att guldet slits ut och att stålet (eller annan metall) lyser igenom. En plätterad klocka av bra kvalitet har oftast oftast 20 microns lager, medan en med guld på stål kan ha 80-100.

Edit: Efter att jag sprang på en sida på nätet får jag ändra min text. Guld på stål är tydligen 200 micron och över. Det finns dock gulddouble som har 80-100 micron som håller förgyllningen bra.

1 micron är en 1/1000 mm, så det handlar inte om tjocka lager guld. :)

Senast ändrad: 22 juli 2015
    Icaras och Bikinigubben gillar detta.
  5. Larstl
    Trådstartare

Larstl Torpare

Tjena,

Tack! Ska ta och se om jag kan skruva upp den när jag kommer hem, lite osäker om jag har verktyg som passar på boettlocket.

6. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Vira ett par varv silvertejp runt två fingrar med klistret utåt, så slipper du repa boettlocket.